„Vindecarea nu înseamnă doar îndepărtarea simptomelor, ci restabilirea procesului de dezvoltare și creștere personală”, spune profesorul Hans Steiner, autorul cărții „Mintea ta secretă”, publicată la Editura Trei. Cartea se bazează pe cursul său foarte apreciat, predat în ultimii douăzeci și cinci de ani în cadrul Programului de Formare Continuă al Universității Stanford și studenților de la nivelul de licență. „Cei mai mulți dintre studenți (și sper și dintre cititori) vor constata cât de fascinant și revelator este acest proces de descoperire ghidată a propriei minți inconștiente”. Cu o experiență de peste 40 de ani în practica psihiatrică, Hans Steiner este profesor de psihiatrie și științe comportamentale, psihiatrie pediatrică și dezvoltare umană la Facultatea de Medicină a Universității Stanford și profesor invitat al Universității de Medicină din Viena și din Innsbruck, iar Rebecca Hall, co-autor, a studiat psihologia și biologia și a fost asistenta profesorului Steiner la cursul „Mintea ta secretă”.
Pasiunile pentru medicină și pentru înțelegerea minții umane s-au împletit perfect cu cea pentru scris, Steiner fiind cunoscut și ca un autor cu talent deosebit de a scrie pe înțelesul tuturor. Despre munca sa în acest domeniu, el spune că îi datorează foarte mult prietenului său, Irvin Yalom „care a fost incredibil de încurajator și de generos cu timpul său” și o reală inspirație. Cei doi sunt unii dintre membrii fondatori ai asociației Pegasus a Scriitorilor Medici de la Stanford.
Inițiativa cursului în care îmbină cu măiestrie informații din psihologie și psihanaliză, dar și din domeniul neuroștiințelor și transformarea lui într-o carte accesibilă publicului larg pornește de la două întrebări esențiale, cărora le oferă și răspunsuri atât printr-o prezentare teoretică, cât și prin exerciții practice: De ce e important să înțelegem ce este inconștientul și să îl analizăm, la nivel individual? și Cum poate fi accesat astfel încât să-l înțelegem și folosi în viața de zi cu zi? „Totuși când ajungeți să vă sece creativitatea sau să repetați niște obiceiuri distructive sau dăunătoare, investigarea proceselor și motivelor inconștiente și, în final, înțelegerea propriei persoane mai în profunzime, vă pot fi de folos”, spune Hans Steiner, explicând faptul că acordând atenție acestei forme de cunoaștere de sine, se poate crește și dezvolta potențialul creativ și îmbunătăți sănătatea mentală. „Îmi voi asuma sarcina de a vă învăța cum să vă accesați inconștientul pornind de la întregul dumneavoastră potențial uman”, abordând cinci tipuri de conținuturi și totodată, cinci căi de acces: memele, actele ratate, preferințele artistice, scrierile expresive și visele.
Spre deosebire de semnificația actuală, legată în mod direct de platformele de socializare, termenul de „meme” nu este unul nou. El a fost introdus în anii `70 de Richard Dawkins cu referire la unități de informație culturală transmise verbal sau prin acțiune repetată, ca diverse gânduri, idei, teorii, practici, obiceiuri. Este important de reținut că ele ne pot dicta o funcționare de tipul „pilot automat”, nemaifiind „chestionate” în mod conștient. Acestea sunt de fapt reguli nescrise după care trăim, interiorizate din zona credințelor preluate din familie, grup de prieteni, mediul social, în mod firesc.
Actele ratate includ nu doar erori de vorbire, ci și de memorie, acțiuni fizice greșite toate având în comun o motivație refulată.
În ceea ce privește arta, cititorii vor descoperi câteva exemple foarte frumoase care corelează viața, experiențele și conținuturile inconștiente ale unor mari artiști ca René Magritte, Atemisia Gentileschi, Egon Schiele sau Vincent van Gogh, exprimate în operele lor.
O altă modalitate de a înțelege cum se formează procesele inconștiente și în ce fel acestea „vorbesc” despre noi înșine este cea a scrierii expresive și a jurnalelor narative, într-un exercițiu foarte simplu: să scriem 30 de minute fără întreruperi sau revizuiri despre un eveniment, scopul nefiind acela de a produce o poveste bine compusă, ci de a scrie pe hârtie orice ne trece prin cap. „Procesul povestirii ne permite să începem să vedem cum ne distorsionăm amintirile și ne ajută să accesăm emoțiile din inconștient, cărora nu le acordăm destulă atenție. Acest proces ne poate ajuta la digerarea, procesarea și lăsarea în urmă chiar și a celor mai dificile evenimente ale vieții”.
Și nu în ultimul rând, cel mai interesant – analiza propriilor vise. Inclusiv aici, Steiner propune o serie de exerciții, dezvoltate și cu studenții săi în sălile de curs, pentru a face în primul rând o distincție între visele semnificative și cele cu un conținut comun, dar și care sunt cele mai eficiente modalități de notare și analizare a acestora.
Exercițiile propuse de profesor, incluse în cursul său și în carte pot ajuta, după cum spune chiar el, la vindecarea rănilor, la redobândirea impulsului de a păși către o viață mai împlinită și la scoaterea la lumină a creativității ascunse, nedescoperite până în prezent.