Guy Raz cu Nils Parker
Editura ACT și Politon
“(…) cartea de față este pentru oamenii care nu sunt antreprenori înnăscuți sau pentru cei care nici măcar nu au ajuns încă să fie antreprenori, dar care, în schimb, sunt niște visători a căror lipsă de experiență este invers proporțională cu forța ambiției lot și cu avântul dorinței de a prezenta lumii ceva nou, de a face lumea mai bună. Pentru oamenii idealiști, care poate nu au găsit încă o idee pentru care să merite să-și asume riscuri și să o pună în aplicare. Pentru oamenii care apreciază succesul atunci când îl ating și care pot să găsească moduri de a învăța din eșec atunci când îl trăiesc (o, da, vei trece și prin eșecuri). Pentru oamenii care învață pe propria piele – din experiență – deși se poate întâmpla să nu le fie clar imediat ce anume trebuie să-și însușească din lecțiile vieții. Pentru oamenii care nici acum nu știu cum au ajuns acolo unde sunt, cu un produs sau niște servicii oferite, cu angajați și cu clienți, dar care sunt hotărâți să reușească fiindcă nu vor să dezamăgească pe nimeni, cu atât mai puțin pe ei.”
Guy Raz adună în cartea Cum mi-am construit afacerea / How I Built This povești de succes de la oameni cu care a stat de vorbă în emisiunea cu același nume pe care a lansat-o. Ceea ce face excelentă această carte pentru toți cei care au o afacere sau se gândesc să își lanseze una este gruparea poveștilor în etapele caracteristice unei afaceri – ideea (începutul), testele, cum e când ajungi să ai succes, ce faci mai departe. Din experiența fiecărei povești incluse în carte, combinată cu elementele “teoretice”, oricine poate afla informații utile despre găsirea unei idei de afaceri, lansarea unui business, creșterea sa și continuarea dezvoltării odată ce ai succes.
“Cel mai mult îmi place călătoria prin care trebuie să treci când ai o idee măreață pe care vrei să o transformi în ceva palpabil – deși abia spre 40 de ani am început să simt chiar și o urmă de încredere în ideile mele sau în posibilitatea de a mi le pune în practică. În cea mai mare parte a carierei mele de până atunci mă frământaseră niște griji cu care credeam că antreprenorii carismatici nu se confruntă niciodată: anxietate, frică, sindromul impostorului, chiar și depresie.
Dar luând interviuri amănunțite sutelor de fondatori de firme și CEO invitați în cadrul emisiunilor mele, am ajuns să înțeleg că marea lor majoritate sunt ca mine și ca tine. Adică, sunt oameni. Au cu toții nopți în care nu pot să doarmă din cauza coșmarurilor. Cei mai mulți dintre ei au momente când se simt ca niște impostori. Nu sunt super-eroi din naștere; cu toții îl pot înlocui cu brio pe Clark Kent. În acest moment, singura diferență dintre tine și e este aceea că, atunci când li s-a ivit ocazia, au intrat în cabina telefonică și și-au pus pelerina pe umeri. Au făcut saltul. Asta-i tot.”
“Fiecare capitol analizează un moment distinct cu care se confruntă aproape orice fondator în gestionarea afacerii sale – de la clipa în care îi vine o idee și până la cea în care își găsește un asociat; de la cea în care își transformă produsul și până la cea în care își construiește viziunea; de la cea în care supraviețuiește unei catastrofe și până la cea în care își dă seama cum să-și dezvolte și să-și extindă afacerea într-un mod durabil, care să-l facă mîndru de ce a devenit și de ceea ce lasă în urmă.
(…) Cartea de față nu este o propunere de tipul totul sau nimic. Tot ce sper este să găsești ceva în aceste pagini care să-ți ofere liniște și speranță, având în vedere că aproape fiecare poveste descrie o problemă reală care trebuia rezolvată și pentru care un antreprenor a găsit o soluție.
Structurând astfel cartea mi-am dorit să arăt oricui are curajul de a pune în aplicare o idee, în ciuda fricii de eșec, că fiecare greșeală care putea fi comisă în afaceri a fost deja făcută, că soluțiile deja au fost găsite – multe dintre ele de către fondatorii pe care îi vei cunoaște în paginile următoare – și că, probabil, singura scurtătură care există în domeniul antreprenorial este să înveți din greșelile altor oameni, în loc să le faci tu.”
Întotdeauna se poate învăța de la cei care fac un lucru înaintea ta. Experiența lor, reușitele, dar și greșelile, devin lecții prețioase -, iar această carte include o mulțime de astfel de lecții bine de știut. Despre unii dintre oamenii de afaceri și despre business-urile lor poate că știi deja câte ceva, dar cu siguranță vei găsi și multe nume mai puțin cunoscute, aparținând unor afaceri mari, de succes, însă cu unele produse sau idei care nu se regăsesc (încă) la noi în țară.
Informațiile și poveștile sunt prezentate în mod concis, într-un stil accesibil, iar finalul capitolelor conține și o concluzie a autorului.
Cum mi-am construit afacerea: Căi neașteptate spre succes de la cei mai inspiratori antreprenori ai lumii este o carte de citit de oricine vrea să își lanseze o afacere, dar și de către cei care au lansat deja și nu știu exact cum să procedeze mai departe, în funcție de etapa la care au ajuns.