Atunci când doresc să încheie un abonament pentru recepționarea programelor de televiziune, este bine ca utilizatorii să le solicite furnizorilor mai multe informații înainte de semnarea contractelor, precum numărul minim de canale incluse în abonamentul ales și lista completă a acestora.
Furnizorii pot modifica lista programelor TV pe parcursul derulării contractului, însă nu și numărul minim al acestora. Doar în cazul pachetelor dedicate sau al anumitor extraopțiuni, pentru care utilizatorii plătesc în plus față de abonamentul ales, furnizorii sunt obligați contractual să ofere explicit programele incluse în pachetul respectiv.
Ce trebuie să conțină ofertele de abonament TV
Potrivit Deciziei ANCOM nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali, în ofertele de abonament la programe TV prezente pe paginile de internet (indiferent că e vorba de abonament prin cablu, DTH sau IPTV) trebuie să se regăsească cel puțin următoarele informații:
• aria de acoperire a serviciilor;
• lista programelor TV incluse în fiecare plan tarifar sau link direct către pagina de internet unde se regăsește lista, precum și, dacă este cazul, mențiunea că aceasta poate suferi modificări pe parcursul derulării contractului;
• tariful de instalare a serviciului, dacă este cazul;
• perioada minimă contractuală pentru fiecare plan tarifar și penalitățile percepute utilizatorului în cazul rezilierii contractului anterior expirării perioadei minime contractuale; dacă nu există o durată minimă, se va preciza acest lucru;
• perioada de valabilitate a fiecărui plan tarifar, precum și perioada de valabilitate a discount-urilor sau promoțiilor oferite în cadrul planului tarifar respectiv în cazul în care sunt oferite astfel de promoții sau reduceri.
Facturi detaliate pentru abonamentele TV
Furnizorii au obligația să emită facturi nedetaliate pentru serviciul de retransmisie a programelor audiovizuale. Pentru a avea mai multe informații despre modul în care le-au fost tarifate serviciile utilizate, utilizatorii pot solicita și o factură detaliată, fie în format tipărit, fie electronic sau o pot accesa on-line din pagina web a furnizorului. Unii operatori eliberează contra cost factura detaliată în format tipărit.
Potrivit obligațiilor impuse de ANCOM în baza Deciziei nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali, factura detaliată trebuie să includă informații precum:
• perioada de tarifare;
• tariful lunar perceput pentru abonament;
• tarifele percepute pentru conectare/instalare/reconectare/deconectare, dacă este cazul;
• gratuitățile și reducerile tarifare de care abonatul a beneficiat și modul de aplicare a acestora, dacă este cazul;
• un număr de telefon pe care utilizatorul îl poate apela pentru a solicita informații suplimentare cu privire la factura detaliată.
Ce, cum și unde reclami
În cazul în care aceste informații nu se regăsesc pe paginile de internet ale furnizorilor, respectiv în facturile detaliate emise de aceștia, utilizatorii pot face o sesizare la ANCOM – mai multe detalii aici.
Mai multe detalii privind serviciile TV sunt disponibile pe pagina de internet a Autorității, aici.