Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Cum alegem un bilet de avion utilizând platformele online

Ai ales destinația pentru vacanță, dar nu ai reușit să îți efectuezi încă rezervările necesare ajungerii la destinație? Iată câteva sfaturi care să te ajute să îți rezervi în siguranță biletele de avion folosind platformele online.

Asociaţia Pro Consumatori a realizat o analiză comparativă asupra ofertelor de bilet de avion oferite de următoarele platforme: AeroSky, Aerolines, Bravo Fly, Fly-Go, FlyHi, Momondo, ParAvion, SkyScanner, Veltrael, Vola, Whichairline, iar rezultatele sunt mai mult decât interesante, într-un cuvânt, consumatorul intră într-un hăţiş de informaţii greu de prelucrat.

Experții asociației au realizat un mistery shopping în perioada 16-22 mai care a avut drept scop rezervarea un bilet de avion pe ruta Bucureşti – Bruxelles, pentru data de miercuri 22 iunie 2016, pentru o persoană adultă, către orice aeroport care serveşte capitala Belgiei, utilizând serviciile existente pe internet.

Platformele online au la baza un motor de căutare și selecție a celor mai competitive oferte a peste 600 de companii aeriene low-cost și de linie și zeci de hoteluri din întreaga lume. Astfel, oricine familiarizat cu mediul online și având acces la orice dispozitiv mobil ca telefon, laptop sau tableta, poate să-și planifice călătoria rezervând bilete de avion catre Bruxelles sau spre orice destinație din lume, în cel mai comod și simplu mod.

Din analiza efectuată s-a constatat că în general, cea mai ieftină ofertă este a companiei Ryanair, urmată de Blue Air şi Wizzair, în sume de câteva zeci de euro. Zborul durează, în cele mai multe cazuri, până la 3 ore. Însă datele produse de aceste platforme includ şi oferte pe care doar un consumator excentric le-ar putea accepta, cu preţuri de câteva mii de euro şi durata călătoriei de câteva zile! Este cazul ca astfel de rezultate să fie eliminate din oferta finală, eventual fiind incluse într-o pagină specială. O bună practică am găsit în acest sens pe site-ul WhichAirline. Dar nu întotdeauna cea mai ieftină ofertă este a aceleiaşi companii aviatice.

În ce priveşte aeroportul de destinaţie, doar Zaventem este cel asociat în mod uzual cu oraşul Bruxelles, el beneficiind de o bună reţea de transport – trenuri, autobuze, microbuze şi taxiuri. Printre zborurile oferite există şi unele care aterizează în aeroportul denumit „Bruxelles Sud”, care este de fapt în oraşul Charleroi, la aproximativ o oră de mers cu autocarul până la Gara de Sud din Bruxelles, pentru care bineînţeles călătorul trebuie să plătească biletul respectiv. Se poate consola totuşi cu gândul că trece pe lângă localitatea Waterloo – făcută celebră de Napoleon şi… formaţia ABBA.  

În ce priveşte preţul biletelor, platformele adaugă, la preţul perceput de compania aeriană, şi o sumă reprezentând contravaloarea serviciilor oferite, cu alte cuvinte, aceste platforme își câștigă existența prin aceste tarife. Spre exemplu, Aerolines, AeroSky: nespecificat, probabil 10 euro, eSky: 18 euro, Fly-Go: 15 euro. Recomandarea experților este ca atunci când căutăm un bilet de avion pe platformele online să comparăm prețul acestui bilet și direct pe site-ul companiei aeriene.  

În afară de preţul biletului afişat, pe primul ecran cu rezultate, călătorul trebuie să se aştepte la alte costuri suplimentare, în special în cazul firmelor „low cost”: o taxă pentru plata prin internet (adesea singura modalitate posibilă), altă taxă pentru rezervarea locului în avion, o taxă pentru bagajul de cală (adesea mai mare decât preţul biletului) şi altele.

În cazul companiilor „low cost„, check-in-ul trebuie făcut cu maxim 24 de ore înainte de îmbarcare pentru că dacă se face în aeroport companiile aeriene percep o taxă pentru îndeplinirea acestor formalități direct la aeroport.În ce priveşte transportul bagajului, în general se admite un bagaj de cabină în greutate de până la 10 kg, cu dimensiuni care variază de la o companie la alta. În cazul companiilor „low cost” poşeta este considerată bagaj!

Companie aeriană Reguli pentru bagajul de mână Reguli pentru bagajul de cală
Wizz Air Pasageri fără prioritate la îmbarcare:
Bagaj mic – 42x32x25cm – gratuitate
Bagaj mare –  56x45x25cm – taxa

Pasageri cu prioritate la îmbarcare:
aceleași tipuri de bagaje + un accesoriu 40x30x18cm (geantă, geantă de laptop, geantă pentru aparat foto)

Lățime: 1.499 m
Înălțime: 1.194 m
Lungime: 1.715 m

Greutate maximă 32 kg

Ryan Air 1 bagaj, 10 kg, 55x40x20 cm + 1 geantă mică 35x20x20 cm 2 bagaje 15/20 kg
Blue Air 1 singur bagaj – nu poate depăși greutatea maximă  de 10 kg – dimensiunile
55 cm x 40 cm x 20 cm.
Maxim 4 piese care nu pot depăși 32 kg fiecare – dimensiunile maxime de 100 cm x 80 cm x 30 cm.
– taxate în funcție de perioada de călătorie (High Season și Low Season)

În urma analizelor s-a constatat că există diferenţe destul de mari între preţurile biletelor la aceeaşi companie aviatică, oferite de diversele site-uri de căutare, după cum se vede în tabelul de mai jos (am selectat doar trei oferte): prețurile sunt afișate în EURO.


După cum se vede, cel mai ieftin bilet la RyanAir este oferit de Fly-Go şi Vola, cu 17 euro, la Blue Air de Fly-Go, Momondo, Vola şi WhichAirline cu 45 euro, iar la WizzAir de Fly-Go cu 20 euro.

ATENȚIE! La acest preţ să se adauge taxa percepută de site-ul de comparaţie.Preţurile biletelor la RyanAir variază între 17 şi 83 euro (BravoFly), la Blue Air între 45 și 115 euro (SkyScanner), iar la WizzAir între 20 și 90 euro (BravoFly).

În ansamblu, cel mai mare preţ îl găsim propus de BravoFly pentru compania TAP, cu 4933 euro, iar cel mai mic propus de Vola şi Fly-Go, la compania RyanAir, cu 17 euro.

Preţurile pot varia în funcţie de data în care se efectuează căutarea, ele crescând pe măsură ce ne apropiem de data de plecare, iar cererea este mai mare la începutul şi sfârşitul săptămânii.

„Avertizăm consumatorii asupra unei practici denumite „preţuri dinamice”, care seamănă cu practica unui negustor care anunţă preţul după ce evaluează aspectul cumpărătorului.  În cazul preţului anunţat pe internet, este posibil ca acesta să fie mai mare decât cel anunţat pentru alt utilizator, aceasta pentru că primul a făcut cumpărături pe internet de valori mari; aşadar, programul „spion” care urmăreşte achiziţiile, decide că primul utilizator este mai înstărit şi îşi va permite să plătească un preţ mai mare. Este însă dificil de demonstrat acest lucru, dacă nu se depune un efort constant de urmărire.” a precizat Dl. Costel Stanciu, președinte Asociația Pro Consumatori.

“Mediul online este ofertant, accesibil oricând, astfel că rezervarea oricărui tip de servicii are avantajul de a-i scuti pe cei care își planifică călătoria de timp prețios și bani dar exista și unele riscuri la care ne supunem dacă nu suntem atenți. Înainte de a face o rezervare a unui zbor trebuie să citim cu atenție recomandările companiei aeriene și Termenii și Condițiile Generale de Transport ale companiei de transport aerian alese. Astfel vom fi informați despre situațiile în care compania își asumă răspunderea atunci când ne confruntăm cu o problemă, cu atât mai mult cu cât realizarea cu succes a rezervării conduce automat la încheierea contractului de transport, dar și la aderarea la Termenii și Condițiile Generale de Transport ale companiei. Aceleași recomandări sunt valabile și pentru situația în care alegem să facem rezervarea pentru avion printr-o platformă specializată, cunoscut fiind faptul că reprezentanții web site-ului intermediar nu își asumă răspunderea pentru eventualele probleme legate de rezervare” a precizat Dna. Irina Chirițoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor din România.

By Liliana K

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.