Raportul lansat in cadrul Sumitului European de Afaceri din aceasta primavara recomanda guvernelor sa investeasca in instruirea angajatilor care altfel ar fi eliminati de pe piata muncii, aceasta fiind o masura de contracarare a lipsei de competente in continua dezvoltare de la nivelul Europei.
Raportul are ca subiect aptitudinile si inovatia, coordonat de renumita scoala de afaceri INSEAD,si releva faptul ca Europa sta bine la categoria cunostinte elementare, insa dezvaluie o imagine foarte proasta in ceea ce priveste capacitatea europenilor de a evolua si a face fata economiei globale bazata pe cunoastere.
Planul propus in cadrul raportului sugereaza ca toate companiile care iau in calcul disponibilizari sau scurtarea programului de lucru, sa poata aplica pentru fonduri publice care sa le permita dezvoltarea cunostintelor propriilor angajati.
Studiul insista asupra faptului ca o educatie selectiva, la nivel inalt nu reprezinta o garantie a competitivitatii. Esecul in a pune la dispozitia fortei de munca toate cunostintele necesare conditiilor acutale de lucru in mediul de afaceri ar putea costa Europa milioane, conform declaratiei Directorului Executiv al eLab al Scolii de Afaceri INSEAD, Bruno Lanvin, autorul raportului prezentat.
“Fara o actiune prompta si semnificativa care sa genereze aptitudinile necesare, multe dintre pachetele de stimulare si investitiile europene din trecut ar putea fi irosite. Europa ar trebui sa – si mentina si sa isi dezvolte resursele umane si abilitatile sale acum, pentru a reusi sa iasa din criza inaintea tuturor”, a declarat Bruno Lanvin.
Raportul face apel la adoptarea unui Pact European de Aptitudini intre trainerii, angajatorii, investitorii dezvoltatorii politici si cetatenii europeni, stabilind sase actiuni prioritare care ar trebui aplicate imediat:
· Lansarea aliantei dintre domeniul privat si domeniul public la nivelul intregii Europe care sa asigure recalificarea surplusului de forta de munca in perioada crizei;
· Redirectionarea Fondurilor Structurale Europene alocate trainingului si recalificarii in perioada 2007-2013 catre sectoarele care contribuie cel mai mult la competitivitatea europeana in perioada post-criza;
· Identificarea si evidentierea initiativelor si parteneriatelor de succes intre sectorul privat-public care au ca scop stimularea interesului tinerilor pentru matematica, stiinte si cariere in inginerie, informatie si tehnologia comunicatiilor si protectia mediului;
· Dobandirea si dezvoltarea parteneriatelor mediu de afaceri – universitati de nivel inalt care sa genereze abilitatile necesare “ Economiei Globale Bazata pe Cunoastere” de care Europa are nevoie pentru a realiza beneficiile prevazute de Strategia de la Lisabona si pentru a deveni un lider in inovatie;
· Incurajarea mobilitatii aptitudinilor lpe intregul spatiu european, precum si intre Europa si alte parti ale lumii;
· Stimularea abordarilor inovative la nivel educational, incluzand e-learning si invatamantul la distanta.
Raportul a fost prezentat si Vice-Presedintelui Comisiei Europene Günter Verheugen, care a sustinut ca aptitudinile vor fi in centrul planului Comisiei care va succede Agenda de la Lisabona.
Vice-Presedintele Comisiei Europene Günter Verheugen a declarat ca este in curs pregatirea unei strategii care sa inlocuiasca Agenda de la Lisabona care se incheie anul viitor, si ca exista un “consens clar “ care sustine ca noul plan sa puna accentul mai mult pe inovatie si abilitati. "Accentul se va pune pe abilitati, educatie si training. In orice domeniu unde Europa este un lider de piata, nu este din cauza ca suntem mai ieftini, ci pentru ca suntem cei mai buni. Singurul mod in care putem fi mai buni este sa ne concentram asupra inovatiei."
O data cu acceptarea Cardului de Aptitudini ECDL cu numarul 9 milioane, Presedintele Barroso a accentuat faptul ca abilitatile IT sunt esentiale pentru toti europenii, precizand ca “aptitudinile IT reprezinta o componenta de baza intre competente precum cititul si scrisul, acesta fiind mesajul pe care Comisia Europeana il transmite catre toti cetatenii europeni; in situatia economica actuala dificila, multi angajati vor avea nevoie sa fie reinstruiti si competentele IT pe care le pot dobandi ii vor ajuta sa gaseasca noi oportunitati pentru o viata mai buna”.
Cu toate acestea, 73% din populatia tarii noastre nu are nici macar abilitatile de baza necesare pentru utilizarea Internetului si se confrunta cu amenintarea excluderii din Societatea Informationala, Romania aflandu-se pe ultimul loc in clasamentul pe tari europene la mica distanta de Bulgaria.
In ciuda somajului, milioane de locuri de munca din intreaga Europa nu pot fi ocupate, potrivit unui studiu facut de Federatie Intreprinderilor din Belgia (EurActiv 03/03/09).
Aproximativ 4 milioane de locuri de munca disponibile nu au fost ocupate anul trecut, intrucat 18 milioane de someri europeni nu au avut calificarea necesara pentru a ocupa pozitiile respective.
Aptitudinile de limbi straine (EurActiv 14/07/08) si IT&C (EurActiv LinksDossier) sunt printre cunostintele evidentiate ca necesitand imbunatatiri, dar este dovedit si faptul ca educatia antreprenoriala (EurActiv 13/06/08) este mai slaba in Europa decat in SUA, ceea ce sta in calea inovatiei.
ECDL, acceptat in multe tari ca standard recunoscut pentru competentele de operare PC, ofera abilitatile actuale necesare pentru ca oamenii sa se implice activ in societatea informationala. Calificarea tuturor cetatenilor in vederea dobandirii abilitatilor de operare PC reprezinta un imperativ economic, social si politic.
ECDL ROMANIA recomanda guvernului, mediului de afaceri si societatii civile sa lucreze impreuna pentru a face fata provocarilor actuale si sa se concentreze asupra obiectivelor Strategiei de la Lisabona privind cresterea economica si a pietei muncii.
{mosloadposition user10}