În linia manifestărilor internaționale prilejuite de Ziua Internațională a Drepturilor Consumatorilor (15 martie), Tribuna Consumatorilor a propus pe 17 și 18 martie un eveniment-dezbatere cu tema Cât de sustenabilă e sustenabilitatea.
Tribuna Consumatorilor se alătură cu mândrie inițiativei internaționale, în tradiția ei de a ajuta ca vocile consumatorilor să fie auzite la toate nivelurile de guvernare, precum și de către întreprinderi, cu accent pe includerea și protejarea consumatorilor vulnerabili și cu venituri mici.
Desfășurat la Casa Universitarilor din București, evenimentul de anul acesta se concentrează pe impactul pe care îl au asupra consumatorilor români noile reglementari UE referitoare la un stil de viață durabil. Evenimentul a cuprins două secțiuni: conferință de presă, dar și workshopuri practice, upcycling textile cu designeri români și demonstrații de economie circulară, care oferă consumatorilor soluții creative anti-risipă.
Evenimentul organizat de Asociația Sută la Sută Românesc, în parteneriat cu ANPC, este susținut de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă al Guvernului României, precum și de Federația Patronală Română din Industria Alimentară Romalimenta, Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) , Mastercard și Mondelez International.
Evenimentul s-a bucurat de invitați de prestigiu, precum Sebastian Hotca – Vicepreședinte ANPC, Stelian Matei, Consilier superior Guvernul României, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, Cristian Pelivan, Director Executiv ARMO – Asociatia Română a Magazinelor Online, Dana Dobrescu, Manager comunicare România la Mondelez International, Sabina Georgescu, fashion designer, iar moderator a fost Dorin Chioțea, redactor-șef Libertatea.
Sebastian Hotcă a reiterat spriijinul oferit de ANPC fiecărui consumator în apărarea drepturilor sale, subliniind că interesul consumatorului și un tratament echitabil pentru consumatori se constituie în priorități absolute pentru ANPC.
Stelian Matei a prezentat felul în care se situează România în raport cu obiectivele de dezvoltare durabilă, care nu țin toate de schimbările climatice, ci în egală măsură de exigențe ale civilizației. În plus, au fost prezentare măsurile active care se iau acum la nivelul ministerului pentru o implementare reală și justă a măsurilor de sustenabilitate.
Cristian Pelivan a prezentat punctul de vedere al antreprenorilor în comerțul electronic și eforturile pe care ei le fac pentru a deveni și rentabili și sustenabili.
Dana Dobrescu a vorbit despre necesitatea de a comunica sustenabilitatea generațiilor tinere de consumatori, pentru care durabilitatea este deja un atu și un criteriu de selecție a produselor.
Sabina Georgescu a subliniat că trendul sustenabilității în fashion are nevoie de sprijin atât din partea creativilor, cât și al comunicatorilor și organizațiilor antreprenoriale.
Pe 18 martie, în premieră, anul acesta, Tribuna consumatorilor și-a propus organizarea unui workshop pentru a demonstra modalități creative și accesibile de a evita risipa de textile. Înainte de a arunca la gunoi un produs textil, generațiile mai vechi obișnuiau să se întrebe dacă nu se mai poate face ceva cu el în gospodărie. Aproximativ aceeași întrebare am propus-o pentru manifestarea din 18 martie, un workshop de modă sustenabilă și soluții de upcycling pentru textile, unde ghid a fost Alexandra Sandu, sustainable fashion designer.
Problematica abordată a fost oferirea de soluții concrete pentru sustainable fashion accesibile oricărui consumator, cum cumpărăm responsabil – ce fel de piese alegem astfel încât să le purtăm durabil și cum transformăm piesele prin soluții originale de upcycling.