În companiile românești CSR-ul lipsește.
Pe 24 mai a avut loc cel mai mare eveniment de Corporate Social Responsibility din România, Best Practices in Romanian CSR, organizat de The Azores Sustainability & CSR Services și Adrenallina, Sports PR & more.
La eveniment au fost invitate companiile aflate pe primele locuri ale Romania CSR Index 2015, cel mai amplu studiu despre implicarea companiilor care activează pe piața românească în CSR. Studiul a fost dezvoltat de The Azores, este o analiză în premieră, a vizat cele mai mari 100 de companii din România ca cifră de afaceri și a analizat în ce măsură se implică acestea în atenuarea schimbărilor climatice și sprijinirea comunităților din lanțul valoric.
Iată cele mai importante concluzii:
– Top 3 cele mai responsabile companii din România sunt: Coca-Cola HBC România, Raiffeisen Bank și Ursus Breweries.
– Industriile care au ieșit în evidență privind abordarea dezvoltării durabile sunt cele din Industria băuturilor nealcoolice şi din Industria berii (Coca Cola, Ursus şi Heineken). Cele trei companii au publicat rapoarte de CSR şi sunt preocupate în general de aspecte precum protejarea resurselor de apă şi eficienţă energetică dar şi de dezvoltarea comunităţilor şi formarea profesională a angajaţilor.
– Pe următoarele locuri se situează companii din industriile Materiale de construcţii (Carpatcement, LafargeHolcim) şi Petrol şi Gaze (OMV Petrom, Rompetrol). Aceste companii sunt interesate în principal de minimizarea impactului negativ asupra mediului, de sănătatea şi siguranţa la locul de muncă şi de dezvoltarea comunităţilor.
– Companiile cel mai puţin interesate de comunicarea despre dezvoltarea durabilă sunt cele din industriile Farma, Ţigări sau Distribuţie.
– Companiile româneşti sunt slab reprezentate în acest index. Acestea funcţionează în mare parte după o structură organizaţională tradiţională şi au tendinţa să plaseze responsabilitatea socială pe o poziţie separată de strategia companiei. Rezultatul este că programele de CSR sunt adesea trecute cu vederea pentru că nu se poate justifica existenţa lor din punct de vedere al strategiei de afaceri.
– Categoriile despre care companiile comunică cel mai puţin sunt Lanţul valoric, Mediul înconjurator şi Drepturile Omului şi Politica Anticorupţie.
– În medie, doar 5% dintre companii publică date despre cum îşi asumă responsabilitatea în ceea ce priveşte furnizorii, fie că se referă la identificarea riscurilor sociale şi de mediu, fie că se referă la măsuri de minimizare a acestor riscuri.
– Referitor la impactul asupra mediului înconjurător, doar 6% dintre companii includ în comunicările lor indicatori de performanţă cum ar fi cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră directe sau indirecte, consumul de energie din surse epuizabile şi de energie regenerabilă sau cantitatea de deşeuri reciclată.
– Din totalul companiilor evaluate, 30% nu publică nicio informaţie despre impactul pe care îl au în societate şi asupra mediului înconjurător.
Evenimentul a fost susținut de: Coca-Cola HBC Romania, Raiffeisen Bank, Sustainalytics.
Parteneri media ai evenimentului: Revista BIZ, Business Editors, Manager Express, Revista Cariere, The CSR Report, Klarmedia.
„Dacă ne raportăm la situația din România în acest moment, în domeniul CSR, avem peste 90% din campanii sau programe de CSR de tipul Filantropie. Însă dacă ne uităm la definiția dată de Comisia Europeană, CSR-ul se referă la companiile care își asumă responsabilitatea privind impactul pe care îl au în societate și asupra mediului înconjurător, aducând beneficii ce țin de managementul riscului, reduceri de costuri, acces la capital, relații cu clienții și managementul resurselor umane.
Am dorit ca prin acest index să scoatem în evidență faptul că CSR-ul este mult mai complex. Lucrurile trebuie să se schimbe și companiile românești să acorde importanță acestor acțiuni, care au impact asupra noastră, a tuturor și a planetei pe care locuim cu toții” spune Alina Liciu, Fondator și Managing Partner The Azores, Consultant CSR cu certificat Global Reporting Initiative.
Irina Ionescu, Public Affairs & Communication Manager, Coca-Cola HBC România: “În curând lansăm o platformă de comunicare despre ce înseamnă sustenabilitatea, www.dupanoi.ro – integrează inițiativele noastre de sustenabilitate și va spune poveștile noastre, Coca-Cola HBC, ale comunităților din care facem parte, ale oamenilor care pot să facă parte din echipa noastră. Este un manifesto a ceea ce credem noi, a valorilor noastre și a modului în care vrem să comunicăm sustenabilitatea către lumea largă.”
Bogdana Diaconu, Specialist Afaceri Publice Raiffeisen Bank: “O societate sustenabilă este una în care există prosperitate și progres, justă din punct de vedere social și responsabilă față de mediu. Sustenabil înseamnă că generațiile viitoare își pot îndeplini obiectivele, că oamenii au acces la educație, un stil de viață sănătos, un mediu unde arta și cultura sunt promovate. Aceasta este interpretarea pe care noi, Raiffeisen Bank, o dăm conceptului de sustenabilitate și reprezintă și o oglindă a liniilor strategice pe care le urmărim”.
Cătălina Secreteanu, Associate Director Institutional Relations, Sustainalytics Australia: „La Sustainalytics analizăm modul în care companiile își desfășoară activitatea de sustenabilitate și cum integrează considerente de mediu, sociale și de guvernanță în business-ul lor. Aceste informații sunt date apoi investitorilor, care se uită la modul în care companiile pe care ar putea să le selecteze pentru anumite investiții respectă anumite standarde, în domenii precum schimbări climatice, cum colaborează cu furnizori care poate lucrează în țări care nu respectă drepturile omului”.
Teodora Pălărie, manager proiecte managementul capitalului natural Viitor Plus, ONG de mediu cu un program de împădurire, plantare și îngrijire de păduri, demarat în 2007, intitulat Pădurea Copiilor: “Un lucru care încă nu se întâmplă în România, dar se întâmplă în alte țări europene – orice individ care dovedește că are abonament la sală are un nivel diferit de impozitare. Acest lucru se va întâmpla și la noi în următorii 10, 15 ani, astfel că putem implementa de pe acum în companii programe wellness, ca beneficiu in cadrul strategiei de dezvoltare durabila.”
LEV FEJES, Senior Research Associate, Asociația pentru Relații Comunitare: „Cum vrem să comunicăm, să raportăm acțiunile noastre de sustenabilitate? Pentru că raportarea este fundamentală! Trebuie să identificăm mai întâi obiectivele și nevoile companiei și ale stakeholderilor. Apoi să vedem ce tip de date avem nevoie. Cum vrem să comunicăm? Numere seci? Aceștia au fost banii, iată ce am făcut cu ei. Date calitative? Povești ale oamenilor care au fost atinși de programele noastre. Vrem să le combinăm? Apoi alegem tipul de raportare care ne poate da acest tip de date.”
Cătălin Gheorghe, Communication Director, Asociația pentru Relații Comunitare: „Dacă vorbim despre implicarea socială a sectorului de afaceri, iată câteva concluzii: doar 21% din companii au efectuat sponsorizări, principalii beneficiari ai sponsorizărilor sunt ONG-urile. Cele mai sprijinite domenii sunt serviciile sociale, sănătatea, educația și sportul”.