Compania Human Value International (HVI), una dintre cele mai performante companii de executive & key personnel search, consultanţă HR, audit organizaţional şi strategii de realocare de personal din Europa de Centrala si de Est, emite o noua ipoteza cu privire la efectele crizei asupra companiilor. Din dorinta de a-si adapta serviciile la cerintele pietei, HVI a analizat mediul de business identificand astfel punctele slabe si oportunitatile fiecarui sector in parte. Unul dintre sectoarele cele mai afectate de criza financiara este cel al IMM-urilor, acest lucru datorandu-se lipsei de putere financiara a acestora. Si totusi, analiza HVI arata ca perioada aceasta poate fi favorabila pentru orice IMM care identifica si reactioneaza prompt la schimbarile pietei.
Conform cercetarilor, majoritatea acestor companii nu au un departament specializat de resurse umane si prin urmare proceduri de dezvoltare a personalului sau o strategie de organizare a fortei de munca implementata. In general, activitatea de HR se rezuma la selectia si angajarea de personal, drept urmare nu se poate vorbi de o structura organizational bine organizata. Aflandu-se intr-un impas financiar companiile incearca sa reduca din costurile de HR pentru a diminua pierderile, iar si cele mai des intalnite metode sunt reducerea salariilor si concedierea de personal.
“Metoda micsorarii salariilor si a concedierilor este riscanta. Reducand salariile este dificil ca oamenii sa ramana motivati, iar concedierile creaza confuzie si panica. Daca vorbim de concediere, vorbim si de posibilitatea si in acelasi timp de riscul de a renunta la omul nepotrivit. Acest lucru se poate intampla fiindca tendinta este de a inlatura persoana care pare ineficienta, care nu da randamentul asteptat, dar de cele mai multe ori nu se ia in calcul faptul ca ea poate fi o persoana cheie in organizatie, poate un lider informal si astfel se pot creea disensiuni majore. In realitate in orice organizatie exista o structura formala si una informala. Oamenii isi aleg liderii dupa alte criterii decat cele formale, se poate spune chiar ca structura organizationala este bazata pe criterii informale. Persoanele care nu ies in fata, dar care reusesc sa se impuna in fata unui grup prin diverse metode, nu neaparat profesionale, pot aduce calitate si eficienta companiilor, daca exista o strategie buna. Sa nu uitam insa, ca liderii informali pot fi acele persoane "deschise", empatice, care pot aduna si convinge alti oameni sa-i urmeze intr-o directie de multe ori nesigura.” declara Petra Votisky, Country Manager HVI.
Pe timp de criza, in comparatie cu marile companii, IMM-urile au avantajul de a-si permite sa fie mult mai flexibile, pot implementa noi servicii si lansa produse noi. In lipsa strategiilor si aprobarilor superioare, in cadrul lor se pot lua decizii mai usor si astfel pot deveni mult mai eficiente. In acest fel, IMM-urile pot actiona mai prompt aplicand solutii adaptatate la conditiile de piata. Pot identifica noi piete,noi solutii. Pentru a fi pregatite in fata inovatiilor, managementul ar trebui sa fie constient de competentele din cadrul organizatiei. Cateodata, noile servicii au nevoie de noi competente care pot fi prezente in companie, chiar daca intr-un mod ascuns.
Conform studiilor HVI, externalizarea serviciilor de HR si auditul organizational reprezinta solutii primordiale pentru aceasta situatie incerta. Acestea doua pot oferi raspunsuri clare atunci cand este nevoie de restructurare organizationala sau a posturilor, impartirea responsabilitatilor sau de reduceri salariale, si nu in ultimul rand in momentul in care compania doreste sa concureze pe piete noi si are nevoie de informatii legate de competentele personalului sau. Avantajul IMM-urilor este acela ca pot implementa rapid aceste solutii si prin urmare vor raspunde in timp util conditiilor actuale. Pentru a reduce riscul trebuie sa fie constiente de capacitatile pe care le au in toate domeniile.
Ascensiunea financiara din ultimiii ani a produs in acelasi timp o scadere in materie de personal calificat. Goana dupa rezultate a dus la scaderea interesului fata de specializarea sau formarea personalului din cadrul unei organizatii. In ciuda climatului economic si a faptului ca marea majoritate a segmentelor de piata sunt afectate, adevarata criza este cea a competentelor. Totusi, aceasta perioada ofera posibilitatea auto-analizei si perfectionarii. In acelasi timp, este perioada in care necesitatea unei strategii bine puse la punct este deosebit de necesara. Orice companie care isi doreste o dezvoltare durabila are nevoie de un personal competent si eficient, acesta fiind cheia profitabilitatii, eficientei si succesului.
{mosloadposition user10}