Interviu cu Cristina Gîmbă, PR Consultant, Peitho
Ce îți place cel mai mult la domeniul comunicării și relațiilor publice?
Nu am timp să mă plictisesc. Întotdeauna intervin situaţii care mă fac să ies din zona mea de confort, accelerând astfel dezvoltarea unor abilităţi necesare de a relaţiona în timpurile actuale.
Ce s-a schimbat în ultimii trei ani?
Comunicarea este şi va rămâne o componentă esenţială în companii dar şi în viaţa personală iar astăzi ea devine crucială atunci când apar schimbările. Asta va ajuta la evitarea confuziilor cauzate de interpetarea eronată a unor mesaje de brand.
Companiile şi-au mărit expertiza pe digital şi au investit mai multe resurse pentru a duce la un nivel superior experienţa clientului cu brand-ul. O altă schimbare vine să întărească suportul de brand de angajator de sus în jos dar şi de jos în sus printr-o mai mare implicare a top managementului şi crearea unui climat organizaţional bazat pe flexibilitate, proactivitate şi well-being pentru angajaţi şi echipe.
Ce strategii au funcționat cel mai bine în 2021?
Strategia integrată este cea câştigătoare. Nu aş pleca la drum fără o strategie pe termen lung şi fără asumarea unor obiective bine delimitate atât de la agenţie cât şi de la client.
În general, toate canalele sunt relevante doar să plecăm de la obiective, urmăm strategia şi modul de comunicare a mesajelor către consumator.
Din ce domenii sunt cei mai activi clienți ai agenției?
Peitho este o agenţie de comunicare independentă iar focus-ul nostru va fi clientul cu apetenţă pentru reputaţie online şi offline, pentru care comunicarea are rol strategic în „Board of Directors″. Avem clienţi din aproximativ toate domeniile, pentru care furnizăm atât B2B cât şi comunicare de brand.
Ce se caută în PR acum?
Am observant o creştere în zona de Personal Branding şi a unei poziţionări corecte care derivă din schimbarea direcţiei de business sau întăresc o nouă identitate.
5 lucruri care au dispărut sau și-au diminuat importanța/impactul în ultimii ani?
1. Cantitatea;
2. Brief-urile doar cu execuţie;
3. Birocraţia decizională;
4. Limbajul de lemn;
5. Atitudinea superioară.
5 tendințe în PR pentru 2022?
1. Apetenţa managerilor pentru interviuri calitative în presă;
2. Amplificarea conţinutului video;
3. Efervescenţa podcasturilor;
4. Dezvoltarea de proiecte co-branded cu companii din domenii complementare;
5. Afilierea managerilor din companii la „speaking opportunities″.
Cât de importanți sunt influencerii în 2022? Se caută bloggeri sau social media influenceri?
Ponderea influencerilor, fie pe text sau video este destul de mare în planul de comunicare. În continuare, canalele lor de blog, YouTube sau Social Media rămân importante pentru că astfel brandul poate să transmită mesaje.
Pentru fiecare campanie în parte, noi consiliem clientul şi alegem influencerii după consistenţa conţinutului, a modului cum o transmit, sigur ne uităm şi la calitatea omului şi nu în ultimul rând la comunitatea formată în timp şi la cât este dispusă să interacţioneze la mesajele brand-ului.
Care sunt platformele social media folosite cel mai mult de clienți? Unde se află publicul lor cel mai mult?
Clienţii agenţiei aleg comunicarea via Instagram pentru a transmite mesajele de brand şi Linkedin pentru gestionarea reputaţiei corporate.
Online sau offline? Ce funcționează acum mai bine în PR?
Pariez pe comunicarea integrată, inclusiv în puterea TV-ului care aduce acoperire în masă şi dispune de capacitatea rapidă de a te face cunoscut.
Deşi timpurile sunt dificile pentru reviste, încă mai cred în puterea print-ului, acolo găsim un public educat şi foarte pretenţios care întotdeauna va fi mai greu de curtat, dar nu imposibil.
Companiile care vor gestiona proiecte mixte de digital, print, TV, PR sunt cele care vor câştiga pe termen lung.
Care e campania din 2021 care ți-a plăcut cel mai mult?
Nu a existat doar o singură campanie care să îmi atragă atenţia, în schimb am sesizat o tendinţă în creştere a oamenilor politici de a comunica mai mult pe Instagram cu publicurile şi oamenii din comunităţile pe care le deservesc.
Estimez că acest trend va creşte şi cu 30% anul acesta, urmând să atingă apogeul în anul precedent campaniilor electorale din 2024.
Ce campanie internațională de comunicare/PR/publicitate ți-a atras cel mai mult atenția?
Campania de PR a brand-ului Tuborg cu David Guetta.
Ce nu ți-a plăcut în 2021 – legat de PR/marketing/publicitate.
Giveaways reprezintă tactici de PR pentru brand awareness, însă în 2021, acestea s-au transformat în unelte de vânzare la cantitate pe Instagram pentru diferite branduri, diminuându-şi valoarea şi credibilitatea stabilite iniţial.
Obiective pentru 2022?
Creşterea, probabil este un deziderat pentru multe agenţii. Îmi propun să aduc lângă mine oameni de calitate care să îşi dorească o carieră în comunicare, pentru a performa în echipă şi clienţi cu branduri pentru care zona de comunicare rămâne o prioritate pe termen lung, chiar şi în ape tulburi.
Cuvântul care descrie 2022 pentru tine?
Curaj. Voi îndrăzni mai mult!
Despre Cristina Gîmbă
Cristina este absolventă a Facultăţii de Litere, Specializarea Comunicare şi Relaţii Publice la Universitatea din Bucureşti şi are o experienţă de 11 ani în comunicare. De-a lungul anilor a creat și implementat strategii integrate de comunicare pentru companii, planuri atât B2C cât şi B2B şi a oferit consultanță PR pentru antreprenori și start-up-uri. A gestionat conturi din domenii precum retail, medical, financiar, servicii, IT, modă, turism și HoReCa etc. Printre specialităţile cheie se numără consultanţa, media relations şi digital. Este pasionată de călătorii şi concentrată pe dezvoltarea profesională.