Dacă în anii precedenţi s-a observat o conştientizare din ce în ce mai mare din partea firmelor a importanţei externalizării selecţiei şi recrutării de personal, anul acesta, cu toate că suntem de-abia la jumătatea anului, acest serviciu este extrem de solicitat.
Boom pe piaţa muncii
Numărul companiilor care au nevoie de personal a crescut simţitor faţă de anii trecuţi. Astfel, evidenţa creşterii economice generale şi a investiţiilor străine generează posturi de muncă care cer un nivel ridicat de competenţă pe de o parte, dar şi disponibilitate pe de altă parte. Pentru că firmele au puţine resurse şi nu cunosc suficient piaţa, companiile de consultanţă sunt extrem de căutate.
“Până în prezent am depăşit numărul cererilor de recrutare total al anului precedent. Datorită acestui fapt, estimăm că numărul nevoilor de recrutare se va dubla până la sfârşitul anului. Solicitările au vizat în special poziţiile de top management, observându-se o creştere de 67 % faţă de anul precedent, şi cele de execuţie – cu 57 % mai mult” declară Monica Ion, Managing Partner Psihoselect. Acest lucru este datorat faptului că există un istoric de dezvoltare pe diverse nişe de activitate care permit managerilor români să se angajeze în diverse domenii (de exemplu, domeniul automotive în România anilor 90 cerea un expat, pe când în prezent avem oameni formaţi în acest domeniul care pot prelua conducerea unei fabrici), susţine Claudia Indreica, Manging Partner Psihoselect.
În cazul posturilor de execuţie se constată această creştere atât datorită lipsei forţei de muncă, ratei şomajului în continuă scădere cât şi datorită faptului că cea existentă migrează de la o firmă la alta. Muncitorii şi persoanele care se află la început de carieră, conştiente de criza de pe piaţa forţei de munca, migrează uşor de la o companie la alta, motivaţi de pachete salariale mai atractive, asigurarea transportului şi a mesei, asigurări medicale şi de pensie şi alte beneficii pe care le pot obţine.
Când contezi tu
Un alt motiv pentru care se apelează la companii de consultanţă este că managerii preferă abilităţi mult mai specifice din partea angajaţilor, în funcţie de natura sarcinii. De multe ori, aceste caracteristici nu pot fi identificate decât prin intermediul unei evaluări de specialitate, pentru a nu risca mai apoi nepotrivirea dintre persoană şi post. “Într-o lume din ce in ce mai segmentată este nevoie de oameni cu abilităţi complexe care să facă faţă solicitărilor. Un PR are nevoie de anumite cunoştinţe într-o firmă de retail şi de cu totul altele într-o agenţie de publicitate” susţine Monica Ion.
38 % din recrutările din acest an au vizat domeniul vânzări-marketing, depăşind cererile de anul trecut cu 31 %. În domeniul producţiei, lucrurile stau şi mai bine: faţă de 2007 cererile au crescut cu 89 % mai mult. Şi în domeniile de suport (RU, administraţie, financiar-contabil) se constată o creştere de 6 %. “Dintre acestea, cele mai multe selecţii am realizat pentru domeniul administrativ – 41 % si cel financiar-contabil – 32 %”, susţin managerii firmei.
Toate aceste date ne sugerează cel puţin o dublare a numărului de recrutări până la sfârşitul anului.
Cu toate acestea, situaţia nu este asemănătoare în cazul specialiştilor. Cererea pentru aceştia a scăzut semnificativ în toate domeniile. “Faptul că până în acest moment solicitări de acest gen au fost cu 50 % mai puţin, se datorează preferinţei companiilor multinaţionale de a angaja persoane cu potenţial de învăţare pe care să le instruiască” spune Claudia Indreica.
Când contează organizaţia
În afară de gradul de specializare din ce în ce mai mare al anumitor posturi, potrivirea la cultura organizaţională reprezintă alt factor decisiv în favoarea unei firme de consultanţă.
“Companiile au nevoie nu doar de un angajat pregătit şi motivat să se dezvolte în cadrul companiei, ci şi de o persoană care să se poată integra în organizaţie, cu potenţial pentru a se identifica la valorile acesteia, la normele şi standardele colective de gândire, la mediul de lucru” declară Claudia Indreica, Managing Partner.
În acest context, a apela la o companie de resurse umane nu mai reprezintă doar o preferinţă, ci o necesitate. Companiile încep să gândească strategic şi preferă să apeleze la intermediari în anumite cazuri (cum este cazul recrutării), deoarece înţeleg că investiţia făcută va fi mult mai eficientă decât dacă ar folosi resurse proprii.
{mosloadposition user10}