Donald Miller
Editura ACT și Politon
Există companii care alocă buget pentru marketing, dar nu au nici pe departe rezultatele dorite. “Dar dacă problema nu o reprezintă produsul? Dacă problema a fost mereu felul în care am vorbit despre produs?” Iată întrebările pe care le pune Donald Miller și de la care pornește cartea Creează un StoryBrand din care aflăm de ce este important ca orice brand să aibă o poveste (și cum se ajunge ca fiecare produs să aibă povestea lui).
Autorul vorbește despre importanța comunicării clare a mesajului și poveștii brandului către clienți, arătând și că atunci când acestea nu sunt clare afacerile pierd clienți.
“(…) cel mai puternic instrument pe care îl putem folosi pentru a organiza informațiile în așa fel încât oamenii să nu ardă prea multe calorii [în efortul de a înțelege oferta unei companii] este povestea. (…) Ea este cea care identifică o ambiție necesară, definește provocările care caută să ne stăvilească această ambiție și ne oferă un plan care ne ajută să le învingem. Atunci când definim elementele unei povești în funcție de legătura ei cu rândul nostru, creăm o hartă pe care clienții o pot urma pentru a ne folosi produsele și serviciile.”
Prima secțiune a acestei cărți arată de ce multe afaceri eșuează și cum funcționează creierul uman, care sunt cele două greșeli mari pe care le fac brandurile atunci când vorbesc despre produsele și serviciile lor și prezintă rolul poveștii în afacere și cum ar trebui să fie ea a inserată în mesajele de marketing și comunicare. Sunt prezentate cele șapte elemente de bază ale unei povești convingătoare dar și cele trei întrebări la care trebuie să poată răspunde orice brand despre clienții săi pentru ca publicul să se implice într-o poveste.
Trebuie menționat și faptul că încă de la început se arată că în centrul oricărei campanii de marketing nu trebuie să fie compania, ci clientul. Acesta este eroul poveștii companiei/ brandului/ produsului/ serviciului, în timp ce brandul este ghidul eroului (atât eroul, cât și ghidul se află pe lista de șapte elemente ale unei povești).
Sunt prezentate și Metoda SB7 pe scurt și cele 7 principii StoryBrand:
“1. Eroul este clientul, nu brandul tău.
2. Companiile au tendința să vândă soluții pentru probleme externe, însă clienții cumpără soluții pentru probleme interne.
3. Clienții nu caută un alt erou; ei caută un ghid.
4. Clienții au încredere în ghidul care are un plan.
5. Clienții nu acționează decât dacă sunt provocați la acțiune.
6. Toate ființele umane încearcă să evite un sfârșit tragic.
7. Niciodată să nu presupui că oamenii înțeleg în ce fel le poate schimba viața brandul tău. Spune-le!”
Cea de a doua secțiune a cărții le arată cititorilor Cum să își creeze un Story brand analizând fiecare element al poveștii prezentat anterior în cadrul metodei.
Secțiunea a 3-a este dedicată implementării brandscript-ului storybrand-ului. Există și câteva resurse gratuite, unele disponibile chiar pe site-ul autorului.
Metoda prezentată de Donald Miller este una care a fost adoptată cu succes de oameni și companii din întreaga lume și este apreciată și de foarte mulți specialiști în marketing și vânzări.
,,Dacă îți place să faci bani, citește această carte. Metoda StoryBrand te va ajuta să concepi acele mesaje de vânzare pe care oamenii le ascultă și la care răspund. Noi o folosim întotdeauna și funcționează!” − Ryan Deiss, fondator și CEO al DigitalMarketer
,,Aceasta este o carte de referință care are la bază o idee ce îți va clarifica, stimula și transforma afacerea. Donald Miller oferă o modalitate specifică, detaliată și utilă de a schimba felul în care vorbești despre munca de care îți pasă.” − Seth Godin, autorul cărții All Marketers Are Liars (Toți oamenii de marketing sunt niște mincinoși)
Creează un StoryBrand: Clarifică-ți mesajul astfel încât clienții să-l audă este o care o carte pe care să o citești cu un pix în mână sau un document deschis alături pentru a nota ideile valoroase și pentru a crea, pe măsură ce lecturezi cartea, propriul tău StoryBrand. O să vezi că vei începe prin a crea unul pentru afacerea ta, continuând apoi cu altele pentru fiecare produs ori serviciu pe care le oferi.