Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Creditele neperformante in Europa de Sud Est

Ensight

ENSIGHT MANAGEMENT CONSULTING, membru afiliat al retelei de consultanta EUROGROUP CONSULTING, a luat parte la realizarea studiului european privind creditele neperformante (NPL). O atentie speciala a fost acordata evolutiei si managementului NPL.

Deloc surprinzator, criza economica de lunga durata din intreaga zona europeana a afectat intr-o mare masura calitatea creditelor. Dupa perioada 2008/09, rata creditelor neperformante a crescut rapid in tarile din Europa Centrala si de Est (de la o medie regionala de 3,5%, inainte de criza economica, la peste 11% la sfarsitul anului 2011). Deteriorarea activelor bancare continua inca intr-un numar mare de tari, in special in Europa de Sud Est, unde perioada de redresare este in continuare intarziata si inceata.

Indicatorii de credite neperformante isi continua cresterea in Sud Estul Europei (7,3% in medie in T1 2012, cu 2,5% mai mult fata de 2009). In Romania, indicatorii aferenti Q1 2012 arata cele mai dezavantajoase valori din regiune: 20.1%, de la 15.6% in 2011 si 7.2% in 2009.

In ceea ce priveste solutiile de recuperare, la nivel european, bancile sunt orientate cu preponderenta spre ajustarea termenelor de plata – evitand, in general, capitalizarea dobanzii sau refinantarea – decat spre vanzarea portofoliilor de credite neperformante sau spre intensificarea activitatilor de colectare, care sunt inca relativ rar intalnite.

In vremuri de stagnare economica, un sistem eficient de management al portofoliului de credite devine un factor cheie pentru asigurarea profitabilitatii. Gestiunea efectiva a creditelor neperformante reprezinta construirea unui mecanism capabil sa ia in calcul o varietate de parametri, fiecare menit sa raspunda unei nevoi specifice, si determinarea unei segmentari a portofoliului in concordanta cu strategiile interne referitoare la managementul clientilor si la managmentul riscului.

EUROGROUP CONSULTING si ENSIGHT MANAGEMENT CONSULTING au dezvoltat o abordare bazata pe un proces in patru etape, cu scopul de a oferi bancilor oportunitatea de a lua decizii care sa respecte atat obiectivele comerciale, cat si obiectivele de risc:

A. Buna segmentare a portofoliului este un factor cheie pentru a gestiona din timp complexitatea procesului de gestionare a creditelor neperformante si a facilita pasii urmatori.

EUROGROUP CONSULTING a dezvoltat un model de evaluare care, pornind de la analiza activelor si tinand cont de mai multe variabile, permite clasificarea in detaliu a portofoliului de "imprumuturi neperformante". Segmentarea propusa este creata pentru a identifica grupuri de imprumuturi si valorile aferente, si pentru a facilita crearea unui plan de actiune pentru fiecare grup. Desi colectarea datelor istorice este importanta, fiecare model trebuie sa fie reglat cu parametri specifici, care reflecta tipologii standard de comportament ale clientilor. Modelul de evaluare a portofoliului de credite neperformante se bazeaza pe probabilitate, timp si procentul de recuperare, precum si pe caracteristicile specifice mediului economic.

B. Strategia de gestionare a NPL trebuie sa fie definita pragmatic, eficienta in ceea ce priveste costurile si orientata spre rezultat.

Definirea unei strategii de gestionare a creditelor neperformante ar trebui sa inceapă cu analiza mediului extern, urmata de analiza structurii de costuri/ venituri si a eficientei echipei de colectare. Solutiile urmatoare ar trebui sa fie stabilite si prioritizate doar pe baza acestor criterii.

C. Procesele de colectare, atat cele interne, cat si cele externe, merita o abordare tipica de "total quality", mereu supusa imbunatatirii si indreptata spre rezultate mai bune.

Un proces riguros de colectare poate imbunatati semnificativ performanta, organizand canalele fizice si virtuale si definind activitatile cu precizie. In afara de acestea, multe organizatii dispun de oportunitati de imbunatatire a performantei legate de o varietate de factori, cum ar fi: sistemele multiple si/sau subintegrate, relatiile cu furnizorii, silozurile de produse, procesele si procedurile ineficiente sau subutilizarea metricilor de analiza a performantei, masurile eficiente de prevenire a acordarii de credite neperformante sau tehnologia utilizata pentru colectare si recuperare. O viziune integrata a tuturor factorilor implicati ajuta la atingerea excelentei in gestiunea creditelor neperformante.

Activitatile cheie utilizate pentru consolidarea sistemului de gestionare a creditelor neperformante fac referire la o revizuire operationala, tehnologica si cantitativa a procesului de colectare in general, in timp ce actiunile specifice de monitorizare sunt, de obicei, implementate pentru a imbunatati standardizarea si automatizarea sistemului.

D. Monitorizarea performantei este fundamentala pentru a identifica strategia optima de gestionare a creditelor neperformante, oferind o adaptare rapida la dinamica factorilor de mediu si la schimbarile caracteristicilor portofoliului de credite.

Sistemul financiar a introdus asa-numita rezolutie pentru Bancile Neperformante – Bad Banks, instrument folosit pentru a diferentia si gestiona separat activele bancare neperformante fata de cele perfomante. Aceste instrumente bancare pot fi definite in functie de structura lor juridica si de bilantul consolidat.

Pentru a infiinta o structura adecvata de Bad Bank – pentru gestionarea activelor bancare neperfomante, este nevoie de un plan amplu de actiune bazat pe: definitia de structuri, cadrul de reglementare, impactul startegic si economic si dimensiunea operationala. Procesul de construire a unei asemenea structuri ar trebui sa se bazeze pe o analiza aprofundata si sa includa: selectia de active, analiza structurii juridice, evaluarea economica (bazata pe business case), analiza metodelor de capitalizare si revizuirea structurii organizatorice.

Bucuresti, 09.07.2013
{mosloadposition user9}
By Alina E. Popescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.