Piata mondiala de publicitate urmeaza un curs ascendent, cu o crestere de 4.6% in acest an, de la 3,9% anul trecut, potrivit noului raport Advertising Forecasts al retelei ZenithOptimedia, reteaua din care face parte agentia Zenith Romania. Consumul global de publicitate va totaliza 579 miliarde US $ in 2016 și va depasi 600 de miliarde US $ in 2017.
Economia globala se confrunta cu provocari clare – cum ar fi stagnarea economica din China si recesiunea din Brazilia și Rusia, dezastrul umanitar din Siria și incertitudinea privind viitorul Uniunii Europene, in special fragilitatea continua a Greciei și posibila iesire a Marii Britanii din UE.
Cu toate acestea, increderea advertiseriler a ramas in mare parte neclintita, iar prognozele noastre privind cresterea la nivel mondial a anului 2016 s-au schimbat foarte putin de cand am publicat ultimele noastre previziuni din decembrie 2015.
Ridicarea consumului de publicitate la 6.1miliarde US $
Pe termen scurt, consumul de publicitate din 2016 va fi amplificat de alegerile prezidentiale din SUA, Jocurile Olimpice de vara si campionatul de fotbal UEFA in Europa. Ne așteptam ca aceste evenimente sa aduca un adaos de 6.1miliarde US $ pe piața mondiala de publicitate in 2016. Prin urmare, aceste evenimente ce au loc o data la 4 ani an vor aduce un plus de 1,1% la rata de crestere din acest an pentru cheltuielile de publicitate la nivel mondial, care altfel ar fi de 3,5%.
Pietele europene afectate de criza se bucura acum de recuperare rapida
Pe termen mediu, cele mai multe dintre pietele europene care au suferit efecte profunde ale crizei financiare și urmarile sale se bucura acum de o recuperare sustinuta și se vor extinde rapid in urmatorii cativa ani. Consumul de publicitate din Irlanda , Portugalia și Spania a scazut cu 45% intre 2007 și 2013, avand o recuperare de 8,9% in 2014 si 7,3% in 2015 iar noi prognozam o crestere medie de 6,7% pe an pana in 2018. Alte piețe europene, care au scazut brusc in timpul crizei, dar acum sunt in creștere intr-un ritm rapid includ Croatia (prognozata la o crestere de 6,1% pe an pana in 2018), Danemarca (7,3%), Ungaria (5,2%) și Romania Zenith Romania
(6,5%). Chiar și Grecia, este de așteptat sa se bucure de o creștere anuala de 3,9%.
Sursa: Zenith AdForecast
Anul viitor, internetul va depasi TV-ul la nivel global. In Romania, rata de crestere a investitiilor in mediul digital ramane la valori de peste 10%, dar TV-ul acopera in continuare peste 60% din totalul investitiilor.
Publicitatea pe internet este principalul motor al creșterii globale a consumului de publicitate. Ne așteptam ca publicitatea pe internet ca intreg sa creasca de trei ori mai mult rata medie la nivel mondial in acest an – cu 15,7%, social media (31,9%), video online (22,4%) și paid search (15,7%). Rata de crestere a internetului incetinește pe masura ce se maturizeaza (de la 21,1% in 2014), dar ne așteptam ca aceasta sa ramana intr-o crestere de peste 10% pentru restul perioadei noastre de prognoza. Aceasta creștere sustinuta, combinata cu scaderea TV-ului in Brazilia si China, ne-a determinat sa preconizam ca publicitatea pe internet va depasi publicitatea televizata la nivel mondial in 2017, cu un an mai devreme decat am prognozat in decembrie.
Si in cazul Romaniei, cresterea investitiilor in publicitatea online are o evolutie spectaculoasa (+20% in 2016 vs. 2015, de 3 ori mai mult decat cresterea inregistrata de intreaga piata de publicitate).
Sursa: Zenith AdForecast
Publicitatea pe dispozitivele mobile va contribui major la cresterea investitiilor de publicitate
Marea majoritate a noii publicitati pe internet este direcționata catre dispozitivele mobile, datorita adoptarii lor pe scara tot mai larga și integrarea lor tot mai stransa in viața de zi cu zi a consumatorilor. Cheltuielile de publicitate pe dispozitivele mobile vor crește cu US $ 64 miliarde intre 2015 și 2018, in creștere cu 128%, avand o contributie de 92% din rata de crestere a investitiilor globale in advertising.
“Cresterea rapida din tarile relativ noi in piata internationala de publicitate, combinata cu o revenirea piețelor stabile, care au fost afectate de criza financiara, va menține piața mondiala de publicitate pe drumul cel bun pentru o crestere sanatoasa pentru cel putin urmatorii cativa ani”, a spus Jonathan Barnard, Head of Forecasting ZenithOptimedia.
ZenithOptimedia identifica 30 de Piete Media in Crestere cu potential pe termen lung
Pe termen lung, mai multe piete mici de publicitate au deschidere fata de publicitatea internaționala. ZenithOptimedia publica un nou raport, numit 30 de Piete Media in Crestere, care analizeaza pentru prima data o astfel de selecție. Raportul nostru obisnuit studiaza 81 piete cheie de publicitate din intreaga lume. Pentru raportul 30 de Piete Media in Crestere am decis sa analizam un pic mai departe si sa identificam pietele de publicitate care sunt in curs de dezvoltare rapid si incep sa rivalizeze ierarhia unora dintre cele 81 de piete
Prognozam ca totalul cheltuielilor de publicitate din aceste 30 de piete va avea o rata medie de crestere de 15% pe an intre 2015 și 2018 – de trei ori mai mult decat media la nivel mondial.
* Cele 30 de tari incluse in raportul 30 de Piete Media in Crestere sunt: Algeria, Angola, Bangladesh, Bolivia, Cambodia, Cameroon, Côte d’Ivoire, Dominican Republic, Ethiopia, Gabon, Ghana, Guatemala, Iran, Jamaica, Kenya, Laos, Mongolia, Morocco, Mozambique, Myanmar, Namibia, Paraguay, Senegal, Sri Lanka, Tajikistan, Tanzania, Trinidad & Tobago, Tunisia, Uganda and Zambia.