Cum arată profilul utilizatorilor de Internet din România, grupați pe categorii de vârstă, acces la tehnologie și comportament online? Doru Panaitescu, consultant și trainer în marketing și publicitate online, a realizat portretele a trei categorii de vârstă diferite: cea de 45, cea de 30 și cea de 15 ani (Sursa: prezentarea susținută la ediția a doua a Conferinței „Marketing în Direct”, 8 Septembrie 2010).
Utilizatorul de 45 de ani, născut în 1965, face parte din generația Dallas și totodată generația Decrețel (generația de sacrificiu). Și-a petrecut adolescența cu un televizor alb-negru, pickup, magnetofon, telefon cu disc, iar primul contact cu Internetul l-a avut la 30-35 de ani. Pentru el, Internetul și media sociale pot fi un mister. Astăzi folosește Google doar când nu are de ales, are sub 200 de contacte în telefon, este înregistrat pe LinkedIn, utilizează Facebook și Twitter doar accidental, are rețea wireless la birou.
Utilizatorul de 30 de ani, născut în 1980, membru al generației MTV, și-a petrecut adolescența cu un televizor color, un casetofon, walkman și un telefon cu taste, iar primul său contact cu Internetul a fost la 15-20 de ani. Internetul este un mediu de lucru uzual pentru acest tip de utlizator. Astăzi folosește Google ca pe Biblie, are între 200 și 600 de contacte în telefon, are conturi active pe Facebook, Twitter, Linkedin, You Tube, chiar și Hi5 și rețea wireless oriunde: la birou, acasă, în oraș.
Utilizatorul de 15 ani, născut în 1995, membru al generației Ipod și Google, s-a născut într-o familie dotată cu televizor cu 100 de canale și are Playstation, PC, CD, DVD, email to fax, telefon mobil. Primul contact cu Internetul a fost la vârsta de 5-10 ani, iar astăzi Internetul este pentru el „un fel de electricitate” (Doru Panaitescu). Nu prea face diferența între Google și browser, are 1.000 de contacte cumulate în telefon și în rețelele sociale, dar nu le cunoaște „în persoană”. Are conturi pe Yahoo, Facebook, Twitter, Linkedin, Hi5, YouTube și caută wireless oriunde.
În construirea mesajelor și a strategiilor de comunicare, marketerii trebuie așadar să acționeze diferit asupra celor trei generații – este recomandarea lui Doru Panaitescu către consultanții în comunicare și strategii media. În plus, trebuie să anticipeze reacțiile adverse sau răspunsul slab, prezentându-le în avans managementului/clientului, să integreze cu alte canale digitale, să implice vânzările în partea de mentenanță, să obțină delegarea managementului pentru răspuns rapid, să folosească integrat resursele de „social media” și să exploateze potențialul viral.