in bandă largă, conform unor noi studii
Conform datelor UE publicate astăzi, cei 400 de milioane de utilizatori de internet din Europa se confruntă cu o loterie geografică în ceea ce privește prețul, viteza și diversitatea ofertelor de servicii în bandă largă. Patru studii publicate astăzi arată că nu există practic niciun model și nicio coerență între piețele de servicii în bandă largă din interiorul UE. Consumatorii sunt de asemenea derutați în fața informațiilor divergente furnizate de operatori, ceea ce le limitează capacitatea de a alege oferta cea mai bine adaptată necesităților lor.
Prețurile celor mai comune conexiuni în bandă largă pot fi de până la patru ori mai ridicate în unele state membre, chiar și după ce se ține cont de puterea de cumpărare a fiecărei țări.
66% dintre cetățeni nu cunosc viteza conexiunii de internet pentru care au semnat contractul.
În medie, consumatorii obțin doar 75% din viteza conexiunii în bandă largă pentru care semnează un contract.
În ciuda unor valuri succesive de reforme ale sectorului telecomunicațiilor pe care le-a întreprins Uniunea Europeană și care au contribuit la transformarea modului de furnizare a serviciilor de telecomunicații în UE, acest sector continuă să funcționeze preponderent pe baza a 28 de piețe naționale. Atât consumatorii, cât și operatorii se confruntă cu prețuri și cu reguli diferite. Săptămâna viitoare, Parlamentul European va vota cu privire la planurile Comisiei referitoare la crearea unui continent conectat (#ConnectedContinent), care abordează aceste probleme oferindu-le consumatorilor o mai mare transparență, mai multe drepturi și servicii mai bune.
Diferențe de preț importante în ceea ce privește banda largă (#broadband)
Karolina, 35 de ani, se mută din Lituania în Polonia. Ea va plăti cel puțin un preț dublu la noul său domiciliu pentru o calitate similară a serviciului în bandă largă. Ea ar putea plăti o sumă de până la 14 ori mai mare.
Peter, 65 de ani, vine să trăiască în Cipru după pensionarea sa în Regatul Unit. El va plăti un preț de două până la patru ori mai ridicat pentru o conexiune probabil mai lentă.
Carlos se întoarce din Franța înapoi în orașul său natal din Spania. El va trebui să studieze cu atenție ofertele disponibile, deoarece prețurile serviciilor în bandă largă din Spania pot fi cu până la 50 % mai ridicate decât cele pe care le plătește în prezent.
Neelie Kroes, vicepreședintele Comisiei Europene (@NeelieKroesEU), a declarat: „Nu există o piață unică a internetului și această situație trebuie să se schimbe. Nu există niciun motiv întemeiat pentru care o persoană ar trebui să plătească de peste 4 ori mai mult decât altă persoană în Europa, pentru aceeași bandă largă.”
Noul studiu publicat astăzi arată o diferență de preț de până la 400% între țările UE în ceea ce privește ofertele de bandă largă anunțate în reclame pentru categoria de bandă largă fixă de 12-30 de megabiți pe secundă (Mbps), pentru care optează majoritatea cetățenilor europeni. Prețurile încep între 10 și 46 EUR pe lună, în funcție de locul de reședință, și pot ajunge până la 140 EUR pe lună.
Contraste la nivelul prețurilor: banda largă anunțată în reclame la prețul cel mai scăzut este disponibilă în Lituania (de la 10,30 EUR), în România (de la 11,20 EUR) și în Letonia (de la 14,60 EUR); în alte țări, cea mai ieftină ofertă disponibilă poate ajunge la 46,20 EUR (Cipru), în Spania (38,70 EUR) și Irlanda (31,40 EUR) nivelul ofertei fiind foarte apropiat de cel înregistrat în Cipru. Cea mai mare amploare a variației interne la nivelul prețurilor poate fi observată în Polonia, cu oferte care variază de la 20 la 140 EUR, și în Croația – de la 30 la 121 EUR.
Deși unele diferențe dintre piețe pot fi explicate prin diferențele existente la nivelul costurilor și al veniturilor, o mare parte a incoerențelor actuale se datorează unei fragmentări persistente a pieței. Pachetul de măsuri privind crearea unui continent conectat (#ConnectedContinent) va contribui la depășirea acestor diferențe de preț, prin acordarea de competențe sporite consumatorilor și prin crearea unui mediu mai prielnic pentru investitori pe piața unică a UE, oferindu-le operatorilor eficienți posibilitatea de a-și vinde serviciile consumatorilor din alte țări.
Înțelegerea serviciului obținut la cumpărarea de bandă largă
Anna s-a mutat din casa părinților săi și are nevoie de o conexiune la internet. Ea cercetează ofertele disponibile, dar întâmpină dificultăți în compararea opțiunilor. După ce, în cele din urmă, face o alegere, viteza conexiunii este adesea inferioară celei așteptate.
Thomas a fost atras de viteza de descărcare „de până la 30 Mbps” anunțată în reclame pentru cartierul său. El a semnat un contract pentru 12 luni, dar viteza reală pe care o primește este de 22 Mbps (nu de 30).
Un alt studiu, realizat de @SamKnows, a efectuat peste 7 miliarde de măsurători ale vitezei conexiunilor de internet obținute de aproape 10 000 de voluntari și a descoperit că vitezele de descărcare reale pot fi de doar 64 % din vitezele anunțate în reclame.
eelie Kroes, vicepreședintele Comisiei Europene (@NeelieKroesEU), a declarat: „Deși trebuie subliniat faptul că rețelele sunt în curs de ameliorare, diferența dintre viteza anunțată în reclame și viteza reală este la fel de mare ca în 2012, ceea ce confirmă necesitatea de a consolida și de a armoniza drepturile consumatorilor, astfel cum am propus în pachetul nostru de măsuri privind crearea unui continent conectat (Connected Continent).”
„Și este timpul ca întreprinderile să colaboreze pentru a găsi modalități mai bune de a-și promova și explica produsele. Aceasta este reacția pe care sper să o provoace aceste constatări.”
Reformele propuse în cadrul pachetului de măsuri privind crearea unui continent conectat (#ConnectedContinent) vor conferi drepturi noi consumatorilor, cum ar fi dreptul la un contract într-un limbaj simplu și cu informații mai comparabile. În special, operatorii vor fi obligați să furnizeze informații exacte referitoare la viteza de transmitere a datelor disponibilă efectiv. Consumatorii vor dispune de mai multe drepturi de a schimba furnizorul sau contractul, de dreptul de a renunța la contract în cazul în care vitezele de internet promise nu sunt reale, precum și de dreptul de a obține transmiterea e-mailurilor la o nouă adresă de e-mail după schimbarea furnizorului de internet.
{mosloadposition user9}