Cel mai recent studiu despre piața de transport de persoane din România, realizat în luna aprilie de compania de cercetare MKOR Consulting pentru operatorul de transport internațional FlixBus arată că autocarele au devenit o soluție de transport interjudețean preferată de călători, odată ce ajung să îl folosească.
Studiul, care a vizat persoanele care obișnuiesc să călătorească cu autocarul pe distanțe lungi în România cel puțin o dată sau de două ori pe an, arată că 80% dintre aceștia preferă acest mijloc de transport în detrimentul altora, depășind cu mult alternativa de transport de pasageri pe cale ferată (preferată de 43% dintre consumatori) sau avionul (12%).
Prețurile competitive sunt principalul motiv pentru care mai mult de 1 din 3 călători preferă să se deplaseze cu autocarul când parcurg distanțe lungi pe teritoriul țării. La aceasta se adaugă și faptul că este ușor accesibil (31%), oferă un nivel de confort ridicat (30%) și funcționează după orare de transport adecvate nevoilor călătorilor (29%).
Totuși, este de remarcat că aproape1 din 3 persoane (31%) care călătoresc cu autocarul dintr-un oraș în altul al țării, se îndreaptă către acest mijloc de transport și pentru că nu au alte alternative.
Dacă în privința punctualității și a raportului calitate-preț, persoanele care călătoresc pe distanțe lungi cu autocarul în România se declară în general mulțumiți (peste 4 puncte din 5 posibile), rămân aspecte de îmbunătățit în privința confortului și curățeniei la bord și a modului în care sunt tratate reclamațiile.
Cele mai multe doleanțe ale consumatorilor țin de modernizarea flotelor. 26% dintre cei care optează pentru autocar pentru a se deplasa pe distanțe lungi își doresc autocare mai noi, din care să nu lipsească aerul condiționat, prize pentru telefon, WiFi și chiar TV.
Confortul, curățenia și mediul ambiental sunt aspecte care ar trebui îmbunătățite, din perspectiva a 21% dintre cei care obișnuiesc să călătorească cu autocarul. O mare parte dintre aceștia își doresc un număr mai mare de locuri, arătând că există situații în care autocarele pot deveni supra-aglomerate. Totodată, aproape un sfert dintre respondenți își doresc mai multă atenție la curățenia generală a autocarului, dar și crearea unui ambient plăcut pentru călătorie.
„Cred că ar trebui îmbunătățit confortul în autobuze, microbuze. Circul mult și în străinătate, cu autobuze între localități, și ceea ce apreciez acolo este confortul, plus că în unele cazuri există și prize pentru încărcat telefonul, ceea ce este foarte important. Contează foarte mult și amabilitatea șoferului, la noi mulți șoferi, așa cum sunt și mulți români în general, par plictisiți, apatici. Contează mult și interacțiunea cu aceștia. La șosele și trafic nu mă mai refer, pentru că nu depinde de transportatori”, a declarat unul dintre respondenți.
Oferta de transport rutier interjudețean este destul de bine dezvoltată în România. Cea mai mare parte (78%) a celor care călătoresc cu autocarul au la dispoziție cel puțin două oferte alternative de a călători cu autocarul, dintre care o pot alege pe cea mai potrivită lor.
Totuși, pentru 2 din 10 români nu există cu adevărat posibilitatea de alege, aceștia având la dispoziție o singură ofertă pentru călătoriile pe distanțe lungi cu autocarul. În această situație se află mai ales locuitorii orașelor mici și ai zonelor rurale. În aceste zone, aproape 3 din 10 călători au acces la un un singur operator de transport cu autocarul.
„Crearea unui mediu competitiv sănătos este esențial pentru a oferi consumatorilor servicii de calitate. Faptul că 2 din 10 persoane care călătoresc cu autocarul pentru a ajunge dintr-un oraș în altul al țării au la dispoziție o singură opțiune de transport cu autocarul, poate afecta nivelul de calitate al serviciilor, pe de o parte, și prețul călătoriilor, pe de altă parte. Credem că oferta de transport de persoane din România trebuie să continue să se dezvolte, iar serviciile de transport rutier pot fi încă îmbunătățite”, a declarat Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.
„Studiul arată că există un potențial foarte mare pentru creșterea pieței de transport de persoane. Mulți dintre pasageri consideră că este nevoie de îmbunătățiri (modernizarea flotei, confort și condiții mai bune sau mai multe opțiuni de călătorie și operatori de transport). Nu doar FlixBus, ci întreaga piață de transport rutier de persoane din România are numai de câștigat dacă va pune în centru consumatorul și nevoile sale. Astfel, orice schimbări ale legislației trebuie să pornească de la consumator”, a declarat Artemie Bilevici, Project Manager FlixBus, coordonator al studiului.
„FlixBus operează curse internaționale din România către 15 țări europene, iar scopul nostru este să oferim și mai multe oportunități de călătorie pasagerilor români în viitor. Pentru a ne crește oferta este necesar să înțelegem mai bine ce își doresc pasagerii români. Ținând cont de faptul că nu existau studii la zi despre piața națională de transport de persoane, am luat decizia să derulăm un studiu pe această temă”, a mai declarat Artemie Bilevici.
Studiul s-a desfășurat prin metoda sondajului de opinie online (CAWI), pe un eșantion de N = 1067 respondenți cu vârste cuprinse între 18-64 ani, care obișnuiesc să călătorească cu autocarul pe rute interne interjudețene, cel puțin de 1-2 ori pe an. Eșantionul este reprezentativ național, pe criterii de distribuție geografică (regiuni de dezvoltare), gen și vârstă. Respondenții fac parte din panelul propriu MKOR Consulting.