12% dintre utilizatorii de internet din UE au căzut deja victime fraudelor online. 8% au fost nevoiți să facă față furtului de identitate. Un nou raport al Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) analizează problemele pe care le-au avut consumatorii atunci când au făcut achiziții online.
Raportul se concentrează pe fraudele în comerțul electronic transfrontalier și pe ceea ce ar putea face consumatorii pentru a se proteja în mediul online, fiind realizat pe baza reclamațiilor primite de ECC-Net în anul 2012.
Comisarul UE pentru Consumatori, Neven Mimica a declarat: ”Achizițiile on-line au cunoscut o creștere spectaculoasă deoarece consumatorii profită de avantajele pieței unice digitale. Raportul ECC reprezintă un memento oferit consumatorilor asupra faptului că aceștia trebuie să cumpere inteligent și să evite capcanele fraudelor.”
Estimările au arătat că economiile rezultate în urma achizițiilor online ar putea ajunge la 11.7 miliarde Euro, echivalentul a 0.12% din produsul brut al UE. Cu toate acestea, mulți consumatori nu beneficiază de această oportunitate. Studiile arată că 62% dintre consumatori menționează teama de fraude printre motivele pentru care nu fac achiziții online.
Potrivit rezultatelor Eurobarometrului privind Securitatea Cibernetică cele mai mari procente de utilizatori ai internetului care afirmă că au experimentat fraude online sunt în Polonia (18%), Ungaria (17%), Malta (16%) și Marea Britanie (16%), în timp ce respondenții din Grecia (3%), Slovenia (6%) și Spania (7%) sunt cei care au experimentat cel mai puțin fraude online.
Raportul evidențiază o serie de sfaturi pentru a evita fraudele online. De exemplu, este bine să fie utilizată mereu o metodă de plată sigură și să se evite transferul de bani. Sfaturile includ și modalități de a verifica acei comercianți online necunoscuți și ce ar trebui făcut dacă aveți probleme cu un site fraudulent.
Cel mai comun tip de fraudă evidențiat de Centrele participante (70%) a fost cel care implică site-uri care condiționează o achiziție de un transfer bancar și care nu livrează niciodată produsele. Cel de-al doilea tip de fraudă, menționat de 45% din Centrele participante, se referă la autovehicule second-hand vândute online, urmat de vânzarea produselor contrafăcute și vânzările frauduloase de bilete. Raportul analizează și noi tipuri de probleme apărute în online, precum programe periculoase îndreptate către telefoanele mobile și fraude care privesc site-urile de jocuri și întâlniri online.
Cinci sfaturi pentru a evita frauda pe internet în perioada Sărbătorilor
1. Nu tot ceea ce strălucește este aur
Ofertele care par prea bune pentru a fi adevărate sunt adesea prea bune pentru a fi adevărate. Citiți cu foarte mare atenție condițiile introduse prin semnul „*” și alte precizări scrise mărunt. Verificați claritatea condițiilor de livrare și în special a celor de returnare. Acordați atenție ofertelor de abonament ascunse atunci când acceptați o mostră gratuită. Acordați de asemenea atenție marcajelor de garanție false și verificați dacă marca respectivă de garanție există în realitate.
2. Transferul de numerar nu este cel mai sigur: alegeți o modalitate de plată cu adevărat sigură
Nu plătiţi niciodată în avans prin nicio formă de transfer de numerar: în cazul în care intervine vreo problemă, nu aveţi nicio posibilitate de a recupera banii. Verificați dacă site-ul internet respectiv pune la dispoziția clienților o modalitate sigură de plată – puteți vedea acest lucru dacă apare simbolul unei mici chei sau al unui lacăt în partea de jos a ecranului sau dacă adresa de internet a site-ului respectiv începe cu „https://”. Plata cu cardul de credit sau printr-o altă modalitate de plată sigură oferă adesea cea mai mare siguranță: în anumite circumstanțe, comercianții vor accepta să vă restituie banii în cazul în care produsul sau serviciul achiziționat de dumneavoastră nu v-a fost livrat.
3. Dar ce au de ascuns?
Site-ul internet ar trebui să ofere un minimum de informații, cerut de legislația UE: identitatea comerciantului, adresa geografică (atenție: nu numărul unei cutii poștale!), adresa de e-mail, modalitatea de plată și de livrare, durata minimă a contractului în cazul achiziționării unui serviciu și perioada de răzgândire, în timpul căreia aveți dreptul de a vă răzgândi și de a returna produsele fără a fi necesară nicio explicație.
4. Verificați ca prețul să fie corect
Conform legislației UE, prețul ofertei, prezentat la început, trebuie să fie și prețul final, să includă TVA și alte taxe, precum și eventuale taxe administrative. Costurile și opțiunile de livrare ar trebui să fie explicate în mod clar și prețul lor ar trebui să fie indicat. Cu toate acestea, în cazul în care cumpărați de pe un site internet din afara UE, este posibil să fiți nevoit să plătiți TVA la nivelul din țara dumneavoastră, precum și taxe vamale și taxe de transport. Acestea se adaugă prețului și pot da naștere unei surprize neplăcute.
5. Nu vorbiți cu necunoscuții
Ignorați mesajele de tip spam și fiți precaut cu privire la e-mailurile neașteptate. Nu transmiteți niciodată informații cu caracter personal sau financiar dacă vi se cere acest lucru prin e-mail și nu deschideți link-uri suspecte sau alte fișiere atașate de origine necunoscută. Societățile legitime nu vă vor cere niciodată astfel de informații sensibile pe această cale. Descărcați pe telefonul mobil sau pe tableta dumneavoastră aplicații doar de pe site-urile autorizate.
Mai multe informații
Raportul ECC-Net privind fraudele online poate fi consultat, în limba engleză pe site-ul Rețelei ECC: //goo.gl/zJcUQx.