Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Consumatori: Masurile severe ale UE impotriva siteurilor web

înşelătoare care vând bilete de avion

Comisarul european pentru protecţia consumatorilor, doamna Meglena Kuneva, a anunţat astăzi rezultatele unei anchete la nivelul UE – în care au fost implicate 15 autorităţi naţionale din UE, inclusiv Norvegia – asupra publicităţii înşelătoare şi a practicilor neloiale în ceea ce priveşte site-urile web care vând bilete de avion. Aceste măsuri vizează site-urile principalelor companii aeriene din UE, ale transportatorilor cu tarife reduse şi alte site-uri web care vând bilete de avion. Rezultatele anchetei arată că peste 50% din toate site-urile web prezintă nereguli, în special în ceea ce priveşte afişarea preţurilor, clauzele contractuale şi claritatea condiţiilor propuse. În săptămâna 24-28 septembrie, în cadrul primei acţiuni comune din istoria UE de aplicare a drepturilor consumatorilor (coordonată de Comisia Europeană), autorităţile naţionale însărcinate cu aplicarea legii din Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Grecia, Italia, Lituania, Malta, Portugalia, Spania, Suedia şi, de asemenea, Norvegia au examinat peste 400 de site-uri web pentru a verifica dacă respectă legislaţia UE privind protecţia consumatorilor. După această verificare minuţioasă urmează o etapă de executare în care companiile sunt contactate de autorităţi şi sunt somate să rectifice site-urile web sau să-şi clarifice poziţia. Comisarul Kuneva a avertizat astăzi că va oferi companiilor o perioadă de patru luni pentru a răspunde. Pe lângă o eventuală acţionare în justiţie, ea nu va ezita să numească sau să critice companiile care, la expirarea termenului respectiv, nu vor fi luat măsuri pentru a adapta site-urile la legislaţia UE. "Indiferent dacă se află în Bruxelles, Barcelona sau Munchen sau Manchester, consumatorii au dreptul la indicaţii clare şi corecte privind preţurile, fără surprize ascunse în clauzele contractuale scrise cu litere mici", a precizat Comisarul pentru protecţia consumatorilor, Meglena Kuneva. "Am descoperit că, în prezent, aproape 50% din site-urile web care vând bilete de avion înşeală aşteptările consumatorilor europeni. Cifrele prezentate astăzi arată că există o adevărată problemă în industrie. Este o problemă europeană care necesită acţiuni la scară europeană. Domnia sa a mai adăugat, "Astăzi adresez companiilor cel mai serios avertisment pentru ca acestea să ia rapid măsuri pentru a-şi pune ordine în activităţi. În ianuarie, odată cu expirarea termenului, nu voi ezita să merg mai departe, citând şi criticând companiile care continuă să încalce legea."

Verificarea minuţioasă
Această verificare minuţioasă la nivelul UE este un nou tip de acţiune destinată aplicării legislaţiei UE – o verificare sistematică efectuată simultan şi în mod coordonat în diferite state membre, cu scopul de a investiga încălcări ale legislaţiei în materie de protecţie a consumatorilor. Această investigaţie privind vânzarea biletelor de avion a fost lansată şi coordonată de Comisia Europeană în conformitate cu regulamentul privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorilor, care a intrat în vigoare la sfârşitul anului 2006.

Cum funcţionează?
Pe parcursul aceleaşi săptămâni, la sfârşitul lunii septembrie, autorităţile naţionale participante au folosit o metodologie comună şi termeni de căutare prestabiliţi cum ar fi "bilet de avion, zbor ieftin, călătorie, în ultimul moment, mile nautice, zboară ieftin" pentru a identifica şi investiga site-urile web care vând bilete de avion consumatorilor din ţările lor. Sute de site-uri au fost analizate de funcţionarii naţionali pentru a le identifica pe cele care par să încalce legislaţia UE (Directiva 84/450/CEE privind publicitatea înşelătoare şi Directiva 93/13/CEE a Consiliului privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii).

Verificarea minuţioasă s-a axat pe trei practici esenţiale:
– Indicarea clară a preţurilor: O indicare clară a preţului total ar trebui să reiasă din preţul global prezentat iniţial pe un site web, cu alte cuvinte costurile suplimentare cum ar fi taxele, comisioanele pentru rezervare sau pentru plata cu cartea de credit ar trebui să fie indicate în mod clar încă de la început şi să nu fie adăugate într-o etapă ulterioară a rezervării.
– Disponibilitate: Orice condiţii legate de ofertă, în special limitările în ceea ce priveşte disponibilitatea ofertei, trebuie să fie indicate în mod clar. Preţurile şi ofertele speciale sunt folosite deseori pentru a atrage consumatorii în cadrul procesului de rezervare a unui bilet de avion – în realitate nu există decât un număr foarte limitat de locuri disponibile pentru oferta căreia i s-a făcut publicitate.
– Clauze contractuale loiale: Clauzele contractuale generale trebuie să fie clar specificate, uşor accesibile şi loiale. Practicile neloiale includ, de exemplu, o asigurare obligatorie pentru o ofertă, atunci când consumatorii trebuie să deselecteze o clauza de asigurare în loc să o selecteze. Clauzele contractuale şi condiţiile trebuie să fie disponibile în limba consumatorului

Bruxelles, 15.11.2007

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.