Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Consumatori: comisarul Kuneva lanseaza in Bulgaria si Romania programele UE

de educatie online pentru consumatori

Comisarul UE pentru consumatori, Meglena Kuneva, lansează astăzi la Sofia un nou program internet menit să-i ajute pe adulţi şi copii să îşi extindă cunoştinţele cu privire la drepturile lor de bază în calitate de consumatori. Aţi cumpărat un nou sistem hi-fi şi când aţi ajuns acasă aţi observat că nu funcţionează aşa cum ar trebui;aţi comandat cărţi pe internet, dar nu le-aţi primit nici până acum;aţi primit o factură pentru o notă de plată a telefonului mobil anormal de mare;aţi rezervat o vacanţă în străinătate înainte de începutul verii, dar realitatea nu s-a potrivit deloc cu ceea ce descria broşura.Ce puteţi face?Cum rezolvaţi aceste probleme de consumator? Programul UE de educaţie online pentru consumatori („DOLCETA” www.dolceta.eu) încearcă să ofere câteva răspunsuri la aceste întrebări importante.Programul descrie cu claritate – pe trei nivele, de la cel de bază la cel dedicat utilizatorilor avansaţi – care sunt drepturile dumneavoastră de consumator în situaţii mergând de la contracte de vânzare-cumpărare şi până la garanţii, soluţionarea litigiilor şi acordarea unui credit.Programele sunt destinate a fi folosite de către formatori şi profesori pentru educarea adulţilor, în şcoli pentru elevi de 15-18 ani, în şcolile primare, dar şi pentru activităţi de formare sau drept referinţă pentru organizaţiile de consumatori, agenţiile guvernamentale, ONG-uri sau programe de educaţie comunitară.Există deja instrumente de educaţie a consumatorilor în alte limbi UE, iar de astăzi acestea sunt accesibile şi în bulgară şi română.

Comisarul european pentru consumatori, Meglena Kuneva, a declarat:„Consumatorii din Uniunea Europeană se bucură de unele dintre cele mai extinse drepturi din lume, dar mult prea adesea oamenii nu îşi cunosc drepturile sau nu înţeleg prea bine cum să le folosească.Orice consumator trebuie să ştie ce drepturi are atunci când returnează un bun, ce să facă atunci când nu primeşte ceea ce apare în ofertă, unde să se plângă atunci când nota de plată pare a fi supraîncărcată, unde să găsească ajutor atunci când are nevoie pentru soluţionarea unui litigiu.Acesta este genul de informaţie practică şi formare care ajută oamenii să îşi susţină drepturile şi să primească acea calitate a serviciilor pe care o merită, pe internet sau la magazinul din colţul străzii.”

Elaborarea instrumentelor online de educaţie pentru consumatori („DOLCETA”)

Programele UE de educaţie online pentru consumatori sunt menite să ajute persoanele de toate vârstele să îşi extindă cunoştinţele cu privire la drepturile lor în calitate de consumatori.Aceste programe sunt disponibile în toate limbile UE şi au fost adaptate de echipe naţionale/experţi pentru a ţine cont de legislaţia naţională/cultura fiecărei ţări.

Cele patru module online cuprind:drepturi de bază ale consumatorului (contracte, etichetare, vânzare de la distanţă, publicitate, despăgubiri);servicii financiare (buget de familie, credit, ipoteci, economii şi investiţii);siguranţa produselor şi serviciilor şi un modul special destinat profesorilor, care conţine materiale pedagogice (introducere în educaţia consumatorilor, consumatori responsabili, sănătoşi şi în siguranţă).

Instrumentele online oferă informaţie de bază, uşor de folosit, cu privire la o gamă de drepturi ale consumatorilor, care cuprinde exemple practice din viaţa de zi cu zi, întrebări şi răspunsuri, dar şi întrebări pentru testarea cunoştinţelor.
   
De exemplu, ştiaţi:
– În legătură cu contractele de vânzare-cumpărare:ce norme vă protejează, în calitate de consumator, atunci când participaţi şi încheiaţi un contract de vânzare-cumpărare?În ce situaţii trebuie ca vânzătorul să respecte aceste norme?Care sunt obligaţiile contractuale pentru ambele părţi implicate în vânzare?
– În legătură cu garanţiile:două luni după ce aţi cumpărat o maşină nouă, observaţi că motorul scoate zgomote ciudate;aveţi un telefon nou şi constataţi că, în mod regulat, nu apare tonul atunci când ridicaţi receptorul;aţi cumpărat un drept de utilizare pe durată determinată, ajungeţi la proprietate în prima zi pe care aţi rezervat-o şi constataţi că aceasta este deja ocupată.Care sunt drepturile dumneavoastră de consumator în astfel de situaţii?Ce garanţii aveţi din partea comerciantului de la care aţi achiziţionat aceste bunuri sau servicii?
–  În legătură cu ceea ce trebuie să urmăriţi atunci când semnaţi un contract de vânzare-cumpărare: doriţi să cumpăraţi o maşină.Aţi ales modelul, culoarea, diferitele opţiuni şi reprezentanţa de la care doriţi să o cumpăraţi.După o discuţie îndelungată cu comerciantul, ajungeţi la înţelegere în toate chestiunile.Comerciantul vă prezintă un ordin de achiziţie pentru a-l semna. Căror rubrici ar trebui să le acordaţi o atenţie specială atunci când îl citiţi?
– În legătură cu livrarea: doriţi să cumpăraţi şifonierul din vitrină, dar nu aveţi cu ce să îl duceţi acasă; maşina dumneavoastră de spălat trebuie reparată şi aşteptaţi meşterul care v-a fixat un preţ. În toate aceste cazuri, aşteptaţi livrarea unui produs sau a unui serviciu prevăzut de contract. Care sunt drepturile dumneavoastră?
–  În legătură cu anularea unui contract: teoretic, atunci când încheiaţi un contract cu un agent de vânzări pentru un produs sau serviciu, aveţi obligaţia de a respecta contractul respectiv. Cu toate acestea, există unele excepţii de la această regulă.Când se poate rezilia un contract?
– În legătură cu reclamaţiile:ce puteţi face dacă un comerciant refuză să ia în considerare cererea dumneavoastră sau să recunoască existenţa unei probleme?Faceţi o reclamaţie?Da, dar când, cum şi către cine?

Instrumentele de educaţie online pentru consumatori (DOLCETA) fac parte dintr-un program mai larg al Comisiei Europene de facilitare a informării şi formării consumatorilor şi pentru a ridica nivelul de cunoştinţe cu privire la drepturile consumatorilor. Alte iniţiative importante ale UE includ nou-lansatul program master UE în problemele consumatorilor, precum şi ghidul pentru profesori şi jurnalul Europa.
   
Pagini Utile

* Educaţia consumatorului online
//www.dolceta.eu

Bucuresti, 08.12.2008

{mosloadposition user10}

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.