Conform reprezentanţilor iNES-IPTV, piaţa conexiunilor FTTH din România se dezvoltă încet, dar sigur, urmând să influenţeze dezvoltarea serviciilor de tip IPTV
Până la finalul anului 2011, aproximativ 16.6 milioane de utilizatori de Internet vor utiliza conexiunea FTTH în Europa, ceea ce înseamnă o rată de penetrare de 8.2% în EU25 (cele 25 de ţări din Uniunea Europeană, cu un grad înalt de dezvoltare), în comparaţie cu doar 0,4% în 2006, conform unui studiu Heavy Reading. Această creştere va influenţa la rândul său creşterea interesului pentru servicii high-end de tipul iNES-IPTV.
Cu toate acestea, continentul european se află cu mult în urma altor pieţe din Asia şi SUA în ceea ce priveşte numărul de conexiuni FTTH. Dacă în ultimul an, în SUA, numărul de utilizatori conectaţi prin FTTH s-a ridicat la aproximativ 1 milion, iar în Japonia s-au înregistrat 4 milioane de noi conexiuni prin FTTH, în Europa creşterea a fost de doar 400.000 de noi utilizatori ai acestui serviciu.
SUA a înregistrat o rată de creştere a conexiunilor de tip FTTH de aproximativ 90%, astfel că dacă în luna martie 2006 se înregistrau 671.000 de utilizatori ai serviciilor FTTH, în aceeaşi perioadă a anului 2007 numărul acestora s-a ridicat la 1.135.600 utilizatori, conform cercetărilor realizate de FTTH Council. Conform iNES-IPTV, gradul de creştere în România, pentru acest tip de servicii, ar putea ajunge anul acesta la 300%.
O altă caracteristică a pieţei europene este diferenţa între state în ceea ce priveşte rata de penetrare a conexiunii de tip FTTH, Marea Britanie şi Germania fiind două dintre ţările care înregistrează cei mai puţini utilizatori ai acestui serviciu, conform studiului Heavy Reading, şi este de aşteptat ca această diferenţă să se menţină în următorii 5 ani.
România se află într-o fază de pionierat în acest domeniu, ţinând cont de faptul că rata de penetrare a serviciilor de tip FTTH este încă scăzută, aceasta fiind redusă la numărul clienţilor înregistraţi de iNES-IPTV, care este singurul provider de servicii livrate prin conexiunea FTTH.
„Deşi aceasta este o conexiune pretenţioasă din punct de vedere tehnic şi presupune în primul rând existenţa unei reţele private securizate de fibră optică, previziunile cu privire la evoluţia pieţei de FTTH sunt optimiste, tocmai datorită faptului că un număr tot mai mare de utilizatori au acces la Internetul de bandă largă, iar interesul pentru serviciile de calitate în domeniul audio-vizualului, de tipul IPTV este din ce în ce mai mare,” este de părere Radu Rusu, Operations Manager iNES-IPTV Division.
De altfel, conexiunea FTTH stă la baza serviciului iNES-IPTV, disponibil în doar câteva oraşe ale lumii printre care şi Bucureşti, oferind o capacitate, practic, nelimitată de transmitere a informaţiei.
Deşi serviciul FTTH impică investiţii mari din partea utilizatorilor, fiind cea mai costisitoare conexiune, oferă cea mai mare bandă serviciilor de tip IPTV, conform oficialului iNES-IPTV.
Un stream (canal) HD consumă între 10 şi 15 Mbps folosind o codare MPEG4 sau H.264 şi numai o conexiune continuă de fibră poate asigura banda necesară. Astfel, conexiunea FTTH oferă providerului posibilitatea de a transmite un număr mare de canale în standardul HD.
Conform declaraţiilor lui Radu Rusu, Operations Manager iNES-IPTV „românii sunt foarte receptivi la tot ce e nou în domeniul comunicaţiilor. Se remarcă, de asemenea, orientarea utilizatorilor către calitatea serviciilor.
De aceea se aşteaptă ca numărul utilizatorilor de IPTV să cunoască o evoluţie relativ lentă, întrucât schimbarea preferinţei către servicii de calitate reprezintă un proces care implică timp şi resurse, însă după aceşti paşi vor se vor finaliza , cu siguranţă că situaţia va fi favorabilă acestui tip de servicii.
La nivel mondial, unul dintre principalii factori care va pune presiune asupra serviciilor FTTH în perioada următoare este creşterea cererii pentru servicii video. Un exemplu în acest sens este YouTube, unul dintre site-urile care se află în topul preferinţelor europenilor, înregistrând anul trecut peste 27 de milioane de vizitatori.
Noua generaţie de console de jocuri, printre care se numără Xbox 360 (lansat de Microsoft în Noiembrie 2005), Sony PlayStation 3, lansat la nivel european în luna Martie a acestui an, precum şi Nitendo Wii, lansat în Europa în Decembrie 2006, au contribuit în mare măsură la creşterea cererii de servicii bazate pe o conexiune performantă. Serviciile adiţionale pe care le oferă aceste companii, precum Internet Gaming Zone (Microsoft) necesită o capacitate mai mare şi Internet de bandă largă.
De asemenea, creşterea vânzărilor de electronice high-end este un alt factor care va propulsa această piaţă. Anul 2006 a fost în Europa unul de boom al vânzărilor de televizoare HD, mai mult de 50% dintre televizoarele achiziţionate în acest interval purtând simbolul HD-ready, comparativ cu numai 5% în anul 2005, mai arată studiul Heavy Reading. Această creştere spectaculoasă este pusă în special pe seama scăderii preţurilor pentru acest tip de echipamente, dar şi pe creşterea interesului comsumatorilor pentru servicii de o calitate superioară, de tipul iNES-IPTV.
Bucuresti, 24.04.2007
{mosloadposition user10}