Opt întrebări pentru Dr. Nicolai Martin, vicepreşedinte executiv BMW Group pentru Dezvoltare Condus Autonom
Bucureşti/München. Dr. Nicolai Martin este responsabil la BMW Group pentru o zonă extrem de complexă de inovaţie – Dezvoltarea Condusului Autonom. Este de datoria lui să se ocupe de întrebări precum: Ce grad de automatizare este util? Ce înseamnă cu adevărat viitorul automatizării pentru client? Şi, cel mai important: ce drum ia BMW către condusul autonom? Acest interviu oferă informaţii interesante, evidenţiază ultimele evoluţii şi prezintă idei pentru viitor.
1. Dr. Martin, sunteţi inginer de profesie. Ce anume vă motivează?
Îmi place să ajung la baza lucrurilor şi să le înţeleg. Sportul competitiv, şi anume windsurfing, până la nivelul olimpic a fost o veritabilă opţiune de carieră, dar în cele din urmă ingineria industrială şi ingineria auto au ieşit pe primul loc.
Îmi place genul de provocări şi probleme cu care trebuie să te confrunţi cu adevărat, cel care sunt complexe şi relevante pentru societate în acelaşi timp. Pentru că, în cele din urmă, ceea ce vreau să fac este să găsesc soluţii de durată la problemele relevante din viaţa reală şi să stimulez progresul. Sunt destul de norocos să lucrez cu o echipă excelentă la una dintre cele mai relevante misiuni pentru viitorul mobilităţii auto: condusul autonom.
Pe de o parte, promovăm activ dezvoltarea de tehnologii inovatoare şi efectuăm cercetări care sunt practic standard academic. În acelaţi timp luăm în considerare cu atenţie şi care dintre aplicaţiile potenţiale vom implementa pentru a oferi clienţilor din întreaga lume un beneficiu autentic. În final, obiectivul nostru principal este să ne încântăm clienţii. Este un echilibru fascinant, care nu este întotdeauna uşor de obţinut.
2. Ce valoare adăugată oferă o maşină cu capacitate de condus autonom?
Practic, automatizarea îmbunătăţeşte confortul şi siguranţa, deoarece sistemul conduce automobilul în mod constant, în timp ce noi, ca oameni, nu avem tendinţa să facem asta. Clienţii noştri apreciază această asistenţă, care le uşurează volumul de muncă în unele cazuri. De exemplu, am observat că şoferii din Europa care au sistemul nostru Driving Assistant Professional în maşină conduc deja pentru aproximativ 50% din timp cu funcţia de controlul activi al vitezei activată. Cifra pentru controlul direcţiei este mai mică, dar în prezent este utilizată totuşi pentru 30% din timpul de condus (calculată din 120 de milioane de kilometri conduşi de clienţii noştri). Înseamnă mult. Concluzia pe care o tragem este că am creat o funcţie care oferă cu adevărat valoare adăugată. În general, sistemele noastre sunt extrem de bine primite în întreaga lume şi s-a demonstrat, de asemenea, că, în prezent, condusul automobilelor este mai sigur.
3. Ce rol va juca condusul autonom în viitor în contextul mobilităţii personale?
Inteligenţa unui automobil va deveni din ce în ce mai importantă în viitor. Automatizarea misiunii de condus are un rol instrumental de jucat aici. Ceea ce a început cu mai multe caracteristici minore, cum ar fi controlul automat al funcţiilor de iluminare, a progresat astăzi deja către controlul asistat al vitezei şi direcţiei automobilului. De exemplu, atunci când conduceţi de la München în Toscana pentru o vacanţă, nu numai că sistemul are grijă să aprindă şi să stingă farurile atunci când trece prin numeroasele tuneluri pe traseu, dar menţine şi automobilul în limitele de viteză şi la o distanţă de siguranţă de maşinile din faţă. Dacă mergem mai departe şi adăugăm toate posibilităţile oferite de conectivitate şi cunoştinţele contextuale ale celui de la volan, automobilul se va transforma din ce în ce mai mult într-un partener inteligent sau chiar un prieten care îl ajută şi îl entuziasmează pe cel de la volan. Extindem acest aspect pas cu pas.
4. Cât de departe a progresat BMW cu condusul autonom?
Avem deja în jur de 40 de funcţii de asistare a conducătorului în automobilele noastre, care sunt cotate printre cele mai bune de pe piaţă. Acestea cuprind totul, de la asistentul de fază lungă (High Beam Assistant) şi camera pentru mersul în marşarier până la tempomatul inteligent cu control al vitezei şi direcţiei, completat cu recunoaşterea semafoarelor. În ceea ce priveşte siguranţa activă, sistemele noastre de asistare a condusului ne ajută să obţinem cel mai înalt rating NCAP de 5 stele, în timp ce Driving Assistant Professional a câştigat deja premii. Pe scurt, continuăm să ne îmbunătăţim funcţiile Nivel 2.
Acestea sunt disponibile aproape universal şi sunt deja de ajutor sau de folos clienţilor de astăzi când conduc şi parchează. Caracteristicile sau disponibilitatea acestora pot varia în funcţie de legislaţia locală. În SUA şi China, de exemplu, oferim o opţiune “hands-off”, care permite conducătorului să îşi ia mâinile de pe volan (până la 60 km/h), deşi trebuie să monitorizeze în continuare situaţia de condus şi să rămână responsabil pentru automobil. Această funcţie este anulată (după mai multe semnale de avertizare) dacă cel de la volan nu mai este atent.
5. Şi când va începe BMW să ofere clienţilor Nivelul 3?
Pe lângă rafinarea funcţiilor noastre de asistare a condusului (Nivel 2), lucrăm intens pentru a ne asigura că automobilele noastre sunt capabile să conducă automatizat avansat – adică Nivel 3 – şi facem progrese foarte bune aici. În multe situaţii, funcţiile noastre de asistare automatizată îndeplinesc deja o parte semnificativă a misiunii de condus şi parcare. Dar conducătorul trebuie să monitorizeze în continuare împrejurimile maşinii şi este întotdeauna pe deplin responsabil pentru modul în care este condusă aceasta. Am introdus deja parcarea fără conducător pentru automobile sub forma funcţiei de parcare cu telecomandă (Remote Control Parking). Cu toate acestea, şi aici conducătorul trebuie să-şi monitorizeze automobilul şi zona din jurul acestuia prin intermediul smartphone-ului sau a cheii maşinii, iar acesta este în continuare responsabil pentru automobil. Acest lucru înseamnă că funcţionalitatea de Nivel 4 este la îndemână atunci când vine vorba de parcare, adică automobilul poate căuta un spaţiu şi se poate parca singur într-o parcare, de exemplu. Nu vom oferi funcţionalitatea de Nivel 3 (unde responsabilitatea trece de la om la maşină) în automobilele noastre până când nu este absolut sigură şi oferă valoare adăugată. Sistemul trebuie să reacţioneze în siguranţă în situaţii extreme – “cazurile de colţ” aşa cum sunt cunoscute. Aceasta este ceea ce ne străduim să realizăm.
6. Abordarea voastră diferă de cea a concurenţei? Cu alte cuvinte, există un “traseu BMW” către condus autonom?
Dezvoltăm condusul autonom cu un obiectiv clar: să oferim clienţilor noştri mai multă siguranţă şi confort. BMW Group vede în primul rând tehnologia ca un facilitator pentru utilizarea funcţiilor de conducere şi parcare automate pentru a crea o experienţă pozitivă şi atractivă emoţional pentru clienţii noştri. Aceasta este clar o prioritate pentru noi. În acelaşi timp, tehnologia nu trebuie să ia niciodată toate deciziile departe de conducător. Găsirea echilibrului corect între siguranţă pentru toată lumea şi valoare adăugată pentru individ este importantă pentru noi.
În opinia mea, BMW va întruchipa în viitor combinaţia ideală între universul condusului autonom, sau “Ease” aşa cum o numim noi, şi plăcerea de a conduce singuri, cunoscută pur şi simplu drept “Boost”. Fiecare client ar trebui să poată decide singur dacă vrea să preia volanul şi să se bucure de o plăcere a condusului dinamic sau preferă să predea misiunea de condus în anumite situaţii de conducere stresante sau anoste – cum ar fi ambuteiajele, traficul aglomerat sau parcarea – şi să folosească acel timp pentru altceva. În acest proces, un BMW va oferi conducătorului său asistenţă optimă şi susţinere în orice moment. M-am familiarizat foarte bine cu cele două feţe ale monedei în timpul unuia dintre primele mele locuri de muncă la companie în dezvoltarea dinamicii condusului activ, când am avut şansa să explorez şi să experimentez limitele lor respective. Deci, este clar pentru mine că un BMW va fi format din ambele dimensiuni în viitor.
7. Ce ne putem aştepta de la BMW iX electric în ceea ce priveşte funcţiile automate?
BMW iX este primul model de la BMW Group care oferă funcţii de condus şi parcare automate bazate pe un set de instrumente tehnologice noi. Acest set de instrumente va permite îmbunătăţirea şi extinderea continuă a funcţiilor de asistare a condusului şi, pe termen mediu, a condusului automatizat avansat (Nivel 3). Vom continua cu lansarea setului de instrumente şi îl vom implementa, de exemplu, în modelele BMW Seria 7 şi BMW Seria 5 din generaţia următoare.
La BMW iX creăm, de asemenea, o valoare adăugată reală pentru clienţi, grupând funcţiile individuale de asistare automată în mod inteligent şi în funcţie de situaţiile de condus relevante. Noul sistem de operare BMW 8 face funcţiile noastre de asistare a condusului şi mai uşor de utilizat. În acelaşi timp, am redus comenzile la elementele esenţiale, asigurându-ne că cel de la volan poate activa rapid gradul optim de asistenţă. Aici ne concentrăm pe automatizarea generală, inteligentă, simplificarea stării sistemului şi funcţionarea intuitivă. De exemplu, această simplificare poate fi văzută clar în numărul redus de butoane de pe volanul multifuncţional.
Adevărul este că realitatea – aţi putea spune complexitatea – s-a intersectat cu multe ambiţii în ceea ce priveşte nivelurile mai ridicate de automatizare sau mai degrabă disponibilitatea lor pe piaţă. Doar pentru că un automobil este capabil de Nivelul 3, acest lucru nu înseamnă cu siguranţă că condusul autonom de Nivel 3 este permis ori posibil oriunde. De fapt, acest lucru este permis în prezent doar pe un număr foarte mic de drumuri în condiţii foarte specifice. Prin urmare, dezbatem când ar fi momentul potrivit, deoarece dorim doar să oferim funcţii relevante şi, cel mai important, complet sigure. Aceasta înseamnă că ne-am analizat ambiţiile şi cu un ochi critic şi ne continuăm acum activitatea cu atenţie pe baza unui plan revizuit.
8. O problemă critică care afectează condusul autonom este disponibilitatea conducătorilor de a utiliza funcţiile. Cum asiguraţi această primire?
Acceptarea variază foarte mult de la o regiune la alta. Ne străduim să câştigăm încrederea clienţilor prin adaptarea comportamentului automobilului astfel încât să se recunoască în el. Siguranţa are întotdeauna prioritate maximă aici, aşa că facem sistemul mai defensiv ca natură, ceea ce înseamnă că clienţii nu vor fi niciodată surprinşi de condusul agresiv excesiv. Un concept coerent de afişare şi operare este un alt factor important aici: cum arătăm clientului într-un mod clar vizibil, de exemplu, că senzorul a detectat maşina din faţă şi funcţia este activă? În viitor, s-ar putea chiar să ajutăm în mod deliberat să evidenţiem unul sau doi senzori în loc să tindem să-i ascundem aşa cum facem astăzi. Dar acesta este doar unul dintre multele aspecte diferite. După cum am spus la început, aici lucrăm într-unul dintre cele mai interesante domenii din industria auto.
Mulţumim că ne-aţi vorbit.
Informaţii suplimentare: Clasificare şi definiţie conform SAE J3016
Nivel 1: condus asistat
Conducătorul menţine controlul longitudinal sau lateral al automobilului în orice moment şi este asistat de sistem cu alte scenarii de control. Conducătorul trebuie să monitorizeze constant sistemul şi să poată prelua controlul în orice moment. Un exemplu în acest sens este funcţia ACC (tempomat activ).
Nivel 2: Condus semiautomatizat
Conducătorul este responsabil pentru controlul maşinii în orice moment. Aceştia trebuie să monitorizeze constant situaţia de condus şi să intervină atunci când este necesar. Un număr mare de sisteme actuale de asistare a condusului sunt deja semiautomatizate (de exemplu, asistent de ambuteiaj / asistent de parcare) şi ajută conducătorul cu controlul automobilului (ghidare longitudinală şi laterală).
Nivelul 3: condus automatizat avansat
Conducătorul poate preda misiunea de a conduce automobilul pentru o perioadă limitată de timp şi se poate angaja pe deplin în activităţi secundare în maşină fără a participa la situaţia din trafic (eyes off). Cu toate acestea, ei trebuie să fie pregătiţi să preia misiunea condusului – adică să poată controla din nou automobilul complet – şi, prin urmare, nu trebuie să se culce, de exemplu. Dacă maşina cere celui de la volan să preia controlul din nou, acesta este alertat în timp util.
Nivelul 4 şi 5: conducere complet automatizat şi autonom
Conducătorul poate preda controlul automobilului pentru orice perioadă de timp şi poate fi ocupat pe deplin cu alte activităţi. Nu trebuie să fie pregătiţi să preia sarcina de a condus sau să poată controla complet maşina. Automobilul îndeplineşte sarcina de condus în mod autonom şi sigur. Teoretic, aceasta înseamnă că maşinile complet automatizate (autonome) pot conduce fără conducător. Diferenţierea dintre Nivelul 4 şi Nivelul 5 este pur şi simplu amploarea disponibilităţii funcţiei. În timp ce Nivelul 4 va avea loc într-un mediu definit, restricţionat (de exemplu, în centrele urbane şi pe autostrăzi) pentru moment, obiectivul Nivelului 5 este disponibilitatea deplină (de exemplu, inclusiv pe drumurile naţionale).