Prezentare completă a planului de dezvoltare a condusului autonom la BMW Group
1. Introducere
Mobilitatea personală şi aplicarea ei la nivel industrial sunt pe punctul de a face un pas important din punct de vedere tehnologic. Automobilul şi tehnologiile care o compun se vor schimba mai mult în următorii 10 ani decât au făcut-o de-a lungul ultimilor 30 de ani. BMW Group se consideră a fi bine pregătit pentru a face faţă acestei provocări.
De-a lungul ultimilor ani, în cadrul diferitelor evenimente, BMW Group a demonstrat elementele esenţiale de bază necesare condusului autonom. Încă din 2006 un BMW Seria 3 a parcurs singur circuitul de la Hockenheim, în timp ce prototipuri autonome din cadrul BMW Group au început teste rutiere pe autostrada A9 dintre München şi Nürnberg în 2011. Începând cu 2014, prototipuri mai avansate ale BMW Group au fost echipate cu tehnologie 360o de scanare a mediului, care le-a oferit capacitatea de a evita accidentele. 2014 a fost şi anul în care un prototip autonom al BMW Group a efectuat, pentru prima dată, derapaje controlate pe Las Vegas Speedway, dovedind că şi condusul autonom poate fi şi foarte spectaculos. Automobilele autonome sunt capabile acum chiar şi să parcheze singure când se solicită utilizarea gesturilor simple aşa cum a fost demonstrat cu un porotip în cadrul CES Las Vegas în urmă cu un an.
BMW Vision Next 100, un concept care ilustrează filiozofia BMW despre viitor, este un automobil vizionar care încorporează toate aceste funcţii şi care, în acelaşi timp, ajută proprietarii să-şi organizeze rutina zilnică.
În acelaşi timp, BMW Group a mers mai departe: ca urmare a achiziţionării unei părţi din HERE în 2015 şi a colaborării sale cu Intel, Mobileye (din 2016) şi alţi parteneri, BMW Group a dat undă verde dezvoltării BMW iNext pentru producţia de serie, noul model din gama BMW i pregătit pentru 2021 care va deschide drumul în comăanie pentru condusul autonom avansat.
BMW Group şi partenerii săi colaborează la standarde, platforme şi un backend pentru viitorul condusului autonom şi sunt deschişi să primească, în orice moment, noi parteneri în alianța lor.
2. Condusul autonom (avansat) la BMW Group
Istorie şi statut actual
2006: Primele tururi la Hockenheim pentru Track Trainer (BMW Seria 3) cu autoconducere, în timp ce urmăreşte trasa ideală.
Since 2011: Automobile foarte autonome de teste pe autostrada A9 din Germania.
2014 CES: Drift Assistant demonstrează un control perfect al automobilului chiar şi când efectuează derapaje controlate la limita performanţelor.
2015 CES: Prevenire 360° a coliziunilor şi asistent de parcare de la distanţă într-un BMW i3.
2016 CES: Parcare automată prin controlul gesturilor cu un BMW i3.
3. Sistemele de asistenţă a conducătorului (nivel 2) şi condusul automatizat/autonom (nivelurile 3-5)
REZUMAT.
Nivelul 2 (în prezent):
Sistemele de asistare a conducătorului, ca etapă preliminară a condusului autonom. În orice moment, conducătorul este responsabil pentru misiunea condusului (detectare hands-on – detectarea prezenţei mâinilor pe volan).
Nivelul 3 (cu începere din 2021 cu BMW iNext):
După atingerea nivelului 3, conducătorul şi automobilul vor putea, în premieră, să-şi transfere responsabilitatea pentru controlul maşinii. În timpul condusului autonom în trafic separat de traficul din sens opus, conducătorul va putea efectua activităţi secundare în automobil pentru perioade mai lungi de timp sau se va relaxa (eyes off -poate lua privirea de la condus). Acesta însă trebuie să fie în continuare în poziţia de a prelua din nou controlul volanului într-un interval de timp rezonabil (câteva secunde), când acest lucru este solicitat de sistem.
Nivelul 4 (cu începere din 2021 cu rezerve tehnice, BMW iNext):
Condusul complet autonom în trafic urban şi – într-o versiune cu funcţionalitate extinsă – în trafic care separat de traficul din sens opus. Dacă este necesar, conducătorul poate dormi în călătoriile pe distanţe lungi. Diferenţa principală în comparaţie cu nivelul 3: intervalul de timp pentru preluarea din nou a controlului este mult mai lung (mind off – coducătorul se poate relaxa, se poate concentra către alte activităţi sau poate chiar să şi doarmă).
Nivelul 5 (dezvoltare în paralel cu nivelurile 3 şi 4, probabil posibil după 2020 sub forma unor proiecte-pilot):
Condusul autonom, volanul şi pedalele nu mai sun necesare, pasagerii stau în automobil fără nici o implicare în condus; permisul de conducere nu este necesar (driver off – fără şofer). Presupunând că automobilul este echipat cu pedale şi volan, conducătorul poate prelua misiunea dacă îşi doreşte, dar niciodată nu va fi obligat să facă acest lucru.
NIVELURILE DE AUTOMATIZARE ÎN DETALIU
Nivelul 2 (sistemele de asistare a conducătorului din prezent)
Din primele cinci niveluri de automatizare definite de industria auto, automobilele de producţie din prezent sunt la nivelul 2 (sisteme de asistare a conducătorului). În mod deliberat, BMW Group se referă la sisteme ca sisteme de asistare a conducătorului, precum Driving Assistant Plus la noile BMW Seria 7 şi BMW Seria 5. Asistenţa cu control longitudinal şi lateral (acceleraţie, frână şi direcţie) a automobilelor permite un condus relaxat şi mai sigur, ceea ce înseamnă că un stres mai mic este suportat de conducător. Fără îndoială, pentru actualele sisteme conducătorului să-şi concentreze în permanenţă atenţia în trafic, parţial din cauza capacităţilor tehnologiei actuale, precum şi situaţiilor legale din prezent. În orice moment, conducătorul este responsabil pentru misiunea condusului. Dotări precum detectarea hands-on (mânile pe volan) sunt concepute să asigure îndeplinirea acestei responsabilităţi.
Nivelul 3 (condusul foate automatizat)
Automobilele de la acest nivel vor fi capabile de condus complet automatizat şi, prin urmare, de preluare a controlului în trafic separat care se deplasează în aceeaşi direcţie, de exemplu când se conduce pe autostrăzi sau drumuri de acest tip. În acest timp, conducătorul va putea efectua alte activităţi (“eyes off”), dar în situaţii complexe trebuie să fie capabil să preia din nou misiunea condusului într-un interval de timp rezonabil (câteva secunde), atunci când sistemul solicită acest lucru. Un exemplu ar fi un set nou de lucrări rutiere cu design complex şi rutare complexă a benzii. În orice caz, conducătorul trebuie să aibă permis de conducere şi să fie capabil să conducă un automobil.
Nivelul 4 (condusul complet automatizat)
Din punct de vedere tehnologic, nivelul 4 reprezintă progresul evolutiv de la nivelul 3. Conducătorul va trebui să preia conducerea numai în situaţii extrem de complexe sau atunci când se aşteaptă condiţii meteorologice extreme. Deşi conducătorul încă trebuie să aibă permis de conducere valabil la acest nivel şi să fie fizic apt să conducă, condusul în modul “mind off” este teoretic posibil, ceea ce ar permite celui de la volan, de exemplu, să doarmă în timpul călătoriei.
Principalele diferenţe dintre nivelurile 3 şi 4 sunt reprezentate de intervalul de timp în care conducătorul trebuie să preia misiunea condusului şi capacitatea de a negocia traficul urban într-un mod complet automatizat la nivelul 4. La nivelul 3, conducătorul trebuie să-şi asume controlul din nou într-un timp rezonabil (câteva secunde). Dacă nu reuşeşte, automobilul se va plasa singur într-o situaţie de risc redus, de exemplu prin frânarea până la o oprire controlată pe banda de urgenţă. Va exista mult mai mult timp pentru preluarea controlului în timpul condusului autonom la nivelul 4.
Principala diferenţă dintre nivelurile 4 şi 5 este că, deşi conducătorul poate prelua misiunea condusului la nivelul 5 dacă doreşte acest lucru, el nu va fi obligat să o facă.
Nivelul 5 (condusul autonom)
Spre deosebire de nivelurile 3 şi 4, nici permisul de conducere, nici capacitatea fizică de condus nu sunt necesare pentru condusul autonom, eliminând necesitatea volanului şi a pedalelor. Automobilul preia toate funcţiile de condus. Acest lucru este extrem de complex, motiv pentru care cerinţele privind soluţiile tehnice sunt extrem de ridicate. Din acest motiv, automobilele care se conduc singure vor funcţiona iniţial la viteze relativ reduse în traficul urban. În primul rând, ele vor fi implementate în principal în centrele oraşelor, unde vor fi utilizate în primul rând în zone delimitate.
Este de înţeles că primele automobile autonome vor apărea alături de cele foarte automatizate în perioada cuprinsă între 2020 şi 2030. Este de aşteptat ca primele proiecte-pilot cu automobile autonome să fie lansate în centrul anumitor oraşe pe parcursul acestui deceniu. Astfel, automobilele foarte automatizate vor apărea iniţial pe autostrăzi, în timp ce automobilele autonome vor începe în centrul oraşelor ca parte a proiectelor-pilot lansate în paralel.
3.1. Tehnologia şi cerinţele tehnice ale prototipurilor din prezent
Condusul foarte automatizat (nivelul 3) aduce cu el o întreagă serie de cerinţe tehnice şi este posibil doar prin interacţiunea perfectă a fiecărei componente. În acest scop, senzorii individuali furnizează date care ulterior sunt combinate pentru a produce un model 360° al mediului din jurul automobilului. Pe baza acestuia, software-ul strategiei de condus calculează manevrele necesare de condus.
– Scanerele cu laser (LIDAR) măsoară cu precizie distanţele până la alte obiecte din mediul înconjurător al automobilului şi determină dimensiunea şi viteza acestora. În acest fel, automobilul generează o imagine a zonei ce poate fi traversată şi care este liberă de obstacole.
– Camerele instalate în spatele parbrizului determină poziţia celorlalţi participanţi la trafic şi recunosc dacă respectivul în cauză este un automobil, un camion, o motocicletă sau un pieton. Camera detectează şi marcajele şi semnele rutiere, permiţându-i să furnizeze informaţii exacte despre poziţia automobilului pe banda proprie.
– Senzorii de radar direcționaţi atât înainte, cât şi înapoi cartografiază poziţiile celorlalţi utilizatori ai drumului. Ei detectează direcţia pe care obiectele se apropie şi calculează continuu distanța faţă de ele, precum şi viteza lor.
– Senzorii cu ultrasunete detectează alte vehicule, precum și obstacolele din vecinătatea imediată a automobilului. În acest scop, există senzori pe fiecare parte a maşinii, precum şi în faţă şi în spate.
– GPS (Global Positioning System) este utilizat împreună cu informaţiile de la senzorii de bord pentru a localiza poziţia automobilului pe o hartă HD de înaltă precizie. Aceasta include informaţii despre numărul de benzi de trafic şi drumurile de acces sau de ieşire, de exemplu, precum şi “repere” care au fost măsurate exact. În acest fel, poziţia automobilului poate fi identificată pe banda exactă. Şi, prin factorizarea datelor de la cameră pe oglinda retrovizoare, automobilul poate determina cât de aproape sunt marcajele benzii sau marginea drumului.
“Centrul de date” pentru procesarea tuturor informaţiilor primite poate fi găsit în prezent în portbagajul fiecărui prototip. Este locul unde strategia de conducere este calculată pe baza informaţiilor colectate. Strategia specifică modul în care automobilul ar trebui să răspundă situaţiei din trafic şi să implementeze acţiunile de condus dinamic necesare prin utilizarea direcţiei, acceleraţiei şi frânelor.
3.2 Cerinţele tehnice pentru viitor
Pasul către un condus automatizat avansat reprezintă o provocare tehnică majoră, nu în ultimul rând pentru că reprezintă sfârşitul monitorizării permanente de către conducător. Prin urmare, sistemul trebuie să fie capabil să facă faţă singur fiecărui defect imaginabil. Acest lucru înseamnă cerinţe enorme şi fără precedent privind disponibilitatea şi fiabilitatea unui sistem de condus foarte automatizat.
Hărţile de înaltă definiţie permit ca orizontul de prognoză să fie extins dincolo de raza de acţiune a senzorilor. Acest lucru permite ca limitările sistemului sau situaţiile în care un vehicul foarte automatizat – în cazuri extrem de rare – nu funcţionează perfect să fie recunoscut într-o fază incipientă, astfel încât misiunea condusului să poată fi delegată din nou conducătorului în timp util. În plus, fiabilitatea şi calitatea proiecţiei mediului – cu alte cuvinte, detectare 360o a mediului – sunt mult îmbunătăţite din nou prin utilizarea unor hărţi HD (de înaltă precizie). Traseul exact al benzilor de circulaţie poate fi determinat, de exemplu, de pe o hartă. De asemenea, reperele stocate pe hartă fac posibilă calcularea exactă a poziţiei proprii a automobilului. Prin urmare, hărţile de mare precizie au un rol esenţial în depășirea provocărilor enorme ale condusului foarte automatizat, motiv pentru care BMW Group a achiziţionat, de exemplu, o participaţie la compania de hărți digitale HERE.
Dezvoltarea conceptului actual se referă la problema densităţii corecte a informaţiilor care trebuie stocate pe hartă. Această activitate de dezvoltare urmăreşte să obţină un echilibru optim între calitatea şi cantitatea de informaţii de pe hartă, pe de o parte, şi cantitatea şi performanţele senzorilor automobilului / inteligenţa algoritmilor, pe de altă parte.
4. Sisteme funcţionale la defectare
Delegarea responsabilităţii pentru controlul automobilului maşinii pentru o anumită perioadă de timp trebuie să fie permisă prin lege în Germania înainte de sfârşitul acestui an, iar în viitorul apropiat şi în alte ţări. În prezent, conducătorul este responsabil în orice moment pentru misiunea condusului, chiar dacă li se permite să ia mâinile de pe volan timp de câteva secunde pentru un efect substanțial de diminuare a oboselii în timpul călătoriilor lungi, în special. Deşi este adevărat că oamenii sunt responsabili pentru majoritatea accidentelor din trafic, în acelaşi timp sunt şi cei mai buni prevenitori ai accidentelor. Sistemele actuale funcţionează deja foarte bine, dar, cu siguranţă, deocamdată nu pot înlocui inteligenţa umană în anumite situaţii. Iar conducătorul trebuie să fie conştient de acest lucru.
Din acest motiv, BMW Group este nerăbdător să clarifice clienţilor faptul că produsele disponibile în prezent sunt sisteme de asistare a conducătorului şi le numeşte în consecinţă. Tehnologia a avansat la stadiul în care suntem acum pe fondul condusului foarte automatizat. Acest lucru implică nu numai dezvoltarea continuă a sistemelor de senzori existente, ci şi o înţelegere complet nouă a siguranţei, un backend stabil bazat pe cloud şi informații foarte dinamice din hărţi HD. Acesta reprezintă un salt tehnologic mare şi extrem de provocator. Dacă un automobil îşi asumă temporar responsabilitatea controlului, atunci sunt necesare de sisteme funcţionale cu redundanţă la defecte, astfel încât o defecţiune nu duce la întreruperea întregului sistem. Frânele, direcţia şi sistemul electric care le alimentează necesită o protecţie dublă pentru a se asigura că automobilul poate fi condus în continuare în cazul unei defecţiuni. Împreună cu partenerii săi, BMW Group va îndeplini aceste sarcini la scară largă până în 2021.
5. Condusul autonom.
Statistici privind accidentele şi etica
În viitor, automobilele automatizate/complet automatizate şi cele autonome vor juca un rol un rol esenţial în reducerea substanţială a numărului total de accidente. Cu toate acestea, la primele generaţii de condus autonom, aceste automobile nu vor avea nici capacitatea tehnică de a lua decizii etice, nici nu le va fi permis acest lucru prin lege.
BMW Group consideră că problema etică, dacă un automobil este în măsură să ajungă la o decizie de viaţă şi de moarte, este de importanţă majoră în ceea ce priveşte acceptarea de către societate a condusului autonom. Cu toate acestea, concluziile cercetării privind accidentele efectuată de BMW Group oferă dovezi clare că, până acum, nu s-au găsit astfel de , ceea ce înseamnă că astfel de situaţii sunt totuşi inexistente în accidentele rutiere din viaţa reală.
Obiectivul automobilelor autonome ale viitorului va fi de a reduce foarte mult probabilitatea accidentelor în comparaţie cu traficul rutier de astăzi sau de a preveni complet accidentele prin condus într-o manieră anticipativă. În cazul puţin probabil de a fi confruntată cu o asemenea dilemă, tehnologia primelor generaţii de asemenea automobile va fi capabilă doar să recunoască dacă spaţiul de condus din faţă este “clar şi acceptabil” sau “neclar” / “inacceptabil”. Într-o situaţie critică, automobilele vor fi concepute să frâneze imediat la maximum. Dacă automobilul detectează că manevra de frânare iniţială nu este suficientă pentru evitarea coliziunii iminente, acesta va scana o potenţială manevră de evitare şi, dacă este cazul, schimbă pentru a trece pe o bandă liberă. Dacă nu există spaţiu de condus adecvat pentru efectuarea unei manevre de evitare, direcţia de deplasare curentă este menţinută, concomitent cu frânare la capacitate maximă, astfel încât orice coliziune să aibă loc la cea mai mică viteză posibilă. În plus, ar trebui menţionat că, atunci când se rulează la vitezele obişnuite în zonele construite (între 30 şi 50 km/h), distanţa maximă pe care automobilul poate frâna este de 0,5-1,5 metri.
Majoritatea accidentelor pe drumurile din prezent nu sunt cauzate de depăşirea limitei de viteză, ci de călătoria la viteză pe necorespunzătoare sau de condus într-o manieră nepotrivită pentru situația existentă. Prin utilizarea resurselor sale inteligente de conectivitate, serviciile în timp real disponibile, etc., un automobil automatizat sau autonom va avea capacitatea de a detecta, într-o fază incipientă, situaţiile critice care decurg din aceasta. Mai mult, acesta va fi capabil să reducă viteza indiferent de actuala limită de viteză şi să o adapteze pentru a se potrivi situaţiei. Spre deosebire de oameni, automobilele automatizate nu sunt distrase sau obosite şi reacţionează constant în situaţii critice.
6. Campusul Unterschleißheim
Noul centru de dezvoltare pentru condus autonom
La finalul anului 2016, aproximativ 600 de angajaţi ai BMW Group lucrau la dezvoltarea condusului automatizat avansat. În 2017, BMW Group reuneşte toată competenţa companiei în conectivitatea automobilului şi condus automatizat într-un nou campus la Unterschleißheim, în apropiere de München.
Noul centru de dezvoltare are rolul de a facilita o colaborare agilă, la nivel de companie, precum şi de a contribui la atingerea unor niveluri ridicate de luare a deciziilor individuale. Odată ce noul complex va fi terminat, peste 2.000 de angajaţi vor lucra la toate evoluţiile necesare pentru următorii paşi spre condusul complet automatizat – de la software până la testare. Pe lângă inaugurarea campusului, în 2017 vor fi produse 40 de automobile BMW Seria 7 pentru condus foarte şi complet automatizat pe autostrăzi şi în medii urbane şi vor începe testele. Aceste automobile vor fi funcţionale în centrele Intel (SUA), Mobileye (Israel) şi BMW Group (München).
7. Automobile în dezvoltare
40 BMW Seria 7 automate până la finalul lui 2017
La CES 2017 de la Las Vegas, BMW Group şi-a anunţat intenţia de a lansa o succesiune de prototipuri pe parcursul anului 2017, în colaborare cu Intel şi Mobileye. Până la sfârşitul anului, acestea vor forma o flotă de 40 de automobile foarte şi complet automatizate. Drive testele vor avea loc pe drumurile publice şi se vor concentra pe două tipuri principale de utilizare: condusul fără trafic din sens opus (autostrăzi) şi condusul în mediul din centrul oraşului. În principal, testele vor fi realizate în ţările de origine ale celor trei parteneri – SUA, Israel şi Germania.
Prin dezvoltarea în colaborare a acestor prototipuri avansate BMW Seria 7, partenerii vor asigura lansarea în timp util a primului automobil de serie foarte automatizat (nivelul 3) al BMW Group – BMW iNext, programat pentru 2021. BMW iNext este primul model al BMW Group cu condus foarte automatizat. Din punct de vedere tehnic, BMW iNext va fi capabil şi să funcţioneze la nivelurile 4 şi 5. Dacă acest lucru este realizabil sau nu în practică, depinde de o serie de factori externi, dar nu este încă posibil să se prevadă modul în care aceştia se vor dezvolta.
Pentru ca un automobil autonom să fie considerat pregătit pentru piață, acesta trebuie să se comporte sigur şi fiabil în orice situaţie de condus imaginabilă, precum şi să opereze într-un mod previzibil pentru ceilalţi participanţi la trafic. Calculele teoretice au stabilit că aproximativ 240 de milioane de kilometri de teste pe drumuri publice ar fi necesare pentru a oferi siguranţă pentru fiecare situaţie. În practică, acest lucru nu este realizabil. De fapt, cele mai relevante teste se referă la un număr de situaţii critice de condus, nu la distanța totală parcursă. În schimb, protecţia automobilelor autonome se realizează prin analizarea situaţiilor de “bază” care au fost investigate în testele reale. Apoi, aceste situaţii sunt extrapolate folosind simularea statistică pentru a oferi o validare globală. De exemplu, în viitor, BMW va fi în măsură să testeze, într-un timp foarte scurt, aproximativ cinci milioane de situaţii de condus per simulare pentru fiecare lansare de software.
8. Inteligenţa artificială pentru condusul autonom
Inteligenţa artificială este o disciplină în domeniul informaticii. Obiectivul său este de a folosi resurse software pentru a rezolva probleme care altfel nu ar putea fi rezolvate fără utilizarea inteligenţei umane. Inteligenţa artificială este importantă ca tehnologie-cheie pentru multe aspecte ale mobilităţii, acum şi în viitor.
La BMW există multe domenii diferite unde este aplicată. Acestea includ optimizarea proceselor de producţie şi dezvoltarea interacţiunilor personalizate cu limbaj natural pentru clienţi. Un alt domeniu în care se poate aplica inteligenţa artificială este crearea de hărţi rutiere foarte precise, cu conţinut dinamic, precum obstacole temporare şi informaţii live din traficul. De asemenea, poate juca un rol-cheie în direcţionarea multimodală inteligentă, car-sharing şi ride-sharing inteligente, furnizarea de servicii bazate pe locaţie şi alte servicii personalizate pe baza contextului utilizatorului.
BMW Group este deja activ în toate aceste domenii şi lucrează la combinarea acestora într-o experienţă totală a utilizatorilor, care să fie şi atrăgătoare, dar şi utilă pentru utilizatori.
Inteligenţa artificială permite tot mai mult computerelor să găsească soluţii la probleme foarte complexe, ceea ce ar fi fost de neconceput în urmă cu doar câţiva ani. Dezvoltatorii de software de la BMW Group joacă un rol semnificativ în astfel de dezvoltări şi au ocazia de a experimenta noua tehnologie direct prin produs.
Inteligenţa artificială ca element esenţial pentru condusul autonom
Încă de al început a fost clar un lucru: condusul autonom nu ar deveni realitate dacă s-ar folosi abordări bazate exclusiv pe reguli. În schimb, realizarea viziunii condusului autonom necesită sisteme de învăţare automată.
O gamă variată de date din lumea reală trebuie colectată de către senzorii de la bordul automobilului pentru a facilita un ciclu de dezvoltare bazat pe date. Acest lucru are ca rezultat cantităţi mari de date, care trebuie apoi prelucrate şi puse la dispoziţie de sistemul de inteligenţă artificială. În prezent, un centru de date este înfiinţat în acest scop, în colaborare cu Intel, şi va fi extins în următoarele luni. Formarea reţelelor neuronale şi dezvoltarea ulterioară a algoritmilor necesită întotdeauna acces rapid la date, astfel încât facilitatea este echipată cu o cantitate corespunzătoare de putere de calcul. De asemenea, centrul de date va simula scenarii care apar atât de rar în lumea reală încât acoperirea în teste nu ar putea fi într-adevăr completă.
Rezultatul este inteligenţa artificială cu o capacitate tot mai mare de a dezvolta modele de realitate.
Un alt sistem de inteligenţă artificială este necesar în automobil pentru a face o interpretare inteligentă a situaţiilor cu care se confruntă pe baza modelelor. Fără aceasta, automobilul nu poate obţine o strategie de condus cu gradul de încredere necesar.
Cu toate acestea, o serie întreagă de provocări asociate cu învăţarea automată trebuie depăşită înainte de a fi potrivită pentru aplicaţii în serie. Acestea includ:
Date – Coordonare coordonată global
– Stocare centralizată a datelor
– Etichetare
– Utilizare pe termen lung a datelor
Competenţe – Modelarea orientată spre aplicaţii a reţelelor neuronale
– Parametrizarea metodelor de învăţare
– Tratarea unor cantităţi mari de date
Hardware – Infrastructură de calcul de înaltă performanţă pentru antrenament
– Platformă puternică de calcul în automobile
– Conexiune backend pentru actualizări şi feedback
Protecţie – Generalizare pentru situaţii complet noi
– Degradarea sigură
– Tratarea unor situaţii periculoase rare
9. Parteneriate şi contribuţii
BMW Group urmăreşte o strategie clar definită pentru condusul autonom şi a identificat trei elemente-cheie ale tehnologiei:
– Cartografiere live de înaltă definiţie (HD).
– Senzori de înaltă performanţă, un supercomputer şi software inteligent. Acestea sunt necesare pentru achiziţionarea fiabilă şi procesarea în timp real a informaţiilor despre mediu şi pentru luarea unor decizii sigure referitoare la manevre similare cu cele pe care omul le-ar putea efectua.
– Integrare totală în automobil a unui sistem care este sigur, securizat şi are disponibilitate ridicată.
Participaţia la HERE
Hărţile actualizate continuu şi foarte precise joacă deja un rol-cheie în dezvoltarea unui condus foarte automatizat. Acesta este motivul pentru care BMW Group, împreună cu Audi AG şi Daimler AG, a achiziţionat compania de cartografiere HERE de la Nokia în decembrie 2015. HERE este unul dintre cei mai importanţi furnizori de tehnologie din domeniul datelor de navigaţie. Unul dintre cele mai importante obiective a fost stabilirea şi dezvoltarea unui ecosistem de date de top prin utilizarea serviciilor bazate pe locaţie. Platforma de localizare HERE de bază va fi accesibilă în mod deschis tuturor actorilor relevanţi de pe piaţă. Au fost făcute schimbări în structura de acţionariat şi conducere a HERE pentru a se asigura că societatea îşi păstrează independenţa şi nu este influenţată în modul în care operează activitatea.
Platforma de localizare dezvoltată de HERE combină hărţi de înaltă definiţie cu informaţii de trafic în timp real, bazate pe locaţie, pentru a oferi utilizatorului o reprezentare detaliată a lumii reale care este exactă la secundă. Această platformă se bazează pe tehnologia de cartografiere HERE – lider în industrie – şi pe informaţii dintr-o gamă largă de surse de date, inclusiv automobile, telefoane mobile, sectorul transporturilor şi logisticii şi chiar infrastructură. În viitor, planul este ca datele furnizate de senzorii de la câteva milioane de vehicule să fie combinate pentru a forma o singură sursă de date, ceea ce va contribui la accelerarea dezvoltării unei platforme comune de localizare. Obiectivul este de a obţine informaţii şi mai precise despre mediul unui vehicul. Acest lucru va aduce beneficii enorme tuturor clienților HERE sub forma unui confort îmbunătăţit, în timp ce conduc şi călătoresc, o mai mare siguranţă a traficului şi mai puţine ambuteiaje. Consecinţele vor fi reducerea emisiilor şi oraşe mai curate. BMW oferă deja date anonime de la senzori privind informaţiile despre trafic şi indicatoarele rutiere. Următoarea fază de dezvoltare, care permite actualizarea hărţilor HD prin intermediul flotei BMW, este aproape completă.
HERE se extinde continuu în domeniul său de afaceri. Pe lângă menţinerea unei poziţii de lider de piaţă în sectorul auto, compania intenţionează şi să-şi intensifice activităţile în domeniile consumatorilor şi companiilor. Pentru aceasta, HERE îşi va intensifica activităţile de achiziţie a clienţilor din afara industriei auto.
Colaborarea cu Intel şi Mobileye
În iulie 2016, BMW Group, Intel şi Mobileye au anunţat bazele unei colaborări de amploare. Ei îşi combină punctele forte pentru a realiza viziunea automobilelor autonome şi pentru a accelera dezvoltarea conceptelor de mobilitate de ultimă oră, care reprezintă o mare promisiune pentru viitor.
De la începutul acestei colaborări, cele trei companii au dezvoltat o arhitectură scalabilă care poate fi adaptată de alţi producători şi dezvoltatori, astfel încât să-şi poată urmări propriile obiective de proiectare şi să realizeze diferenţierea între mărci. Această platformă non-exclusivă oferă un ecosistem pentru dezvoltarea condusului autonom. Acesta acoperă elemente de bord esenţiale, inclusiv concepte pentru senzori, funcţionalitate, siguranţă şi securitate, precum şi software-ul funcţional, care cuprinde modelul de mediu şi strategia de condus. Dincolo de automobil, utilizatorii, cum ar fi producătorii de echipamente originale şi furnizorii de nivel 1, vor obţine un instrument consistent de gestionare a datelor şi un pachet de simulare de înaltă performanţă, oferindu-le tot ceea ce au nevoie pentru a implementa funcţii de condus automatizat de înaltă calitate şi în siguranţă.
Contribuţia Intel la parteneriat o reprezintă soluţiile sale de calcul, inovatoare şi de înaltă performanţă, care găsesc aplicații pretutindeni, de la automobil la centrul de date. Mai mult, procesoarele de top ale Intel şi tehnologiile FPGA pot furniza cel mai eficient echilibru între viteza şi capacitatea de procesare, satisfăcând în acelaşi timp cerinţele stricte ale industriei auto în ceea ce priveşte dezvoltarea căldurii şi siguranța.
Mobileye vine cu un procesor patentat EyeQ®5 de înaltă performanţă – oferă tehnologie de top pentru procesarea imaginilor, care funcţionează la cele mai înalte niveluri de eficienţă energetică şi siguranţă. EyeQ®5 este proiectat pentru procesarea şi interpretarea unui sistem cu cameră optică, care oferă vizualizare 360o – ceea ce este deosebit de important în aplicaţiile urbane. În combinaţie cu procesoarele Intel (unităţi centrale de procesare) şi Altera FPGA, rezultatul este o platformă centrală de calcul ultrarapid, potrivită pentru aplicaţii auto de la nivelul 3 la nivelul 5.
BMW Group şi Mobileye dezvoltă împreună soluţii conexe în domeniul fuziunii datelor senzorilor, pentru a oferi un model cuprinzător al mediului auto pe bază de date de la radare, lidar, ultrasunete şi senzori de cameră. De asemenea, o politică de condus bazată pe inteligenţa artificială este dezvoltată pentru a ajuta la deprinderea numărului infinit de situaţii complexe de condus.
Tehnologia de colectare a datelor REMTM (Mobileye Road Experience Management) va fi legată de tehnologia backend bazată pe HERE şi va fi utilizată la toate modelele BMW noi cu dată de lansare în 2018. Această decizie a celor doi parteneri – BMW Group şi Mobileye – reprezintă punctul de plecare pentru o flotă de automobile în extindere continuă, care va facilita colectarea în timp real a datelor de crowd-sourcing, prin sistemele avansate de asistare a conducătorului (ADAS) bazate pe camere. În acelaşi timp, acest lucru marchează un reper major pentru condusul autonom, utilizându-se hărţi de înaltă rezoluţie (HD), concepute pentru a face condusul chiar mai sigur şi mai eficient.
Responsabilitatea BMW Group în cadrul acestor parteneriate de pionierat este de a dezvolta funcţiile de bază şi mediul de testare şi protecţie, inclusiv simularea. De asemenea, contribuţia lor este aliniată obiectivelor de business ale BMW Group. BMW acordă o importanţă deosebită proiectării conceptului de siguranţă. Acest lucru se datorează faptului că societatea doreşte să ofere celorlalţi utilizatori ai platformei cel mai bun punct de plecare posibil pentru implementările proprii, precum şi stabilirea încrederii esenţiale în platformă, aşa cum este dezvoltată.
10. Alte informaţii, resurse
Comunicat de presă de la BMW Group, Intel şi Mobileye (iulie 2016)
BMW Group, Intel şi Mobileye îşi unesc forţele pentru a aduce condusul complet autonom pe străzi până în 2021 (https://press.bmwgroup.com/oBvhr)
Comunicat de presă de la BMW Group, Intel şi Mobileye (ianuarie 2017)
BMW Group, Intel şi Mobileye vor avea automobile de test autonome pe şosele în a doua jumătate a anului 2017 (https://press.bmwgroup.com/6U2G5)
Comunicat de presă de la BMW Group, Intel şi Mobileye (februarie 2017)
Nou soluţii pentru condusul autonom de la BMW Group şi Mobileye: Crowd sourcing pentru colectare de date în timp real şi îmbunătăţirea calităţii hărţilor
(https://press.bmwgroup.com/m7yrR)
BMW Group, Intel şi Mobileye anunţă Delphi ca partener de dezvoltare şi integrator de sisteme pentru platforma comună de condus autonom (mai 2017)
Delphi devine cel mai nou partener în platforma comună (https://www.press.bmwgroup.com/romania/article/detail/T0271039RO)
Nou soluţii pentru condusul autonom de la BMW Group şi Mobileye: Crowd sourcing pentru colectare de date în timp real şi îmbunătăţirea calităţii hărţilor (februarie 2017)
Protocol pentru soluţii de update în timp real al hărţilor pe baza infroamţiilor acumulate de senzorii maşinii. (https://www.press.bmwgroup.com/romania/article/detail/T0268054RO)
BMW Group pregăteşte un nou centru de dezvoltare pentru condus autonom (decembrie 2017)
Centrul va fi deschis la Unterschleissheim, lângă München pentru pregătirea proiectului BMW iNEXT, primul automobil autonom pregătit de BMW Group pentru 2021. În pregătire, compania a început un amplu proces de recrutare de specialişti. (https://www.press.bmwgroup.com/romania/article/detail/T0266805RO)
BMW Group la CES Las Vegas 2015, 2016, 2017
https://www.press.bmwgroup.com/romania/article/detail/T0267022RO
https://www.press.bmwgroup.com/romania/article/detail/T0249065RO
https://www.press.bmwgroup.com/romania/article/detail/T0199486RO