61% din conducătorii auto începători din Europa nu au nicio pregătire în a conduce pe zăpadă, iar jumătate din ei nu ştiu de ce anvelope au nevoie în condiţii de vreme rece şi umedă
Deoarece iarna se apropie, un nou studiu realizat de Goodyear arată că 34% din tinerii conducători auto din Europa nu ştiu nimic despre cum să conducă în condiţii de vreme rece şi înţeleg într-o mică măsură importanţa deosebită pe care o are alegerea corectă, în funcţie de anotimp, a anvelopelor pentru maşina lor. Utilizarea maşinii în timpul iernii necesită echilibru şi bune abilităţi de coordonare, care sunt determinate de cerebel, o parte a creierului, şi sunt dezvoltate prin practică şi experienţă. Din păcate, mulţi şoferi care au obţinut recent permisul nu consideră că activitatea de conducere pe o vreme nefavorabilă necesită o atenţie deosebită.
Studiul, care a investigat comportamentul a 6.400 de tineri conducători auto cu vârste sub 25 de ani din 16 pieţe (15 ţări europene şi Africa de Sud), a fost conceput pentru a înţelege cum gândeşte un tânăr conducător auto şi pentru a scoate în evidenţă câteva aspecte interesate în ceea ce priveşte comportamentul acestora în traficul rutier.
Conducerea pe zăpadă îi sperie pe tineri
Studiul a arătat că 33% din tinerii conducători auto nu se simt confortabil când vine vorba de conducerea pe zăpadă, femeile fiind vizibil mai neliniştite decât bărbaţii (40% faţă de 25%). În timp ce persoanele care locuiesc în ţări unde iernile sunt mai lungi în mod constant, precum Suedia şi Elveţia, au fost cel mai bine pregătite şi, prin urmare, mai puţin îngrijorate, mai mult de 60% din tinerii din ţări precum Belgia, Franţa, Italia şi Marea Britanie – unde zăpada apare doar în timpul iernii – nu au avut nicio pregătire în ceea ce priveşte conducerea în condiţii nefavorabile. Tinerii conducători auto din Spania se află în fruntea clasamentului în ceea ce priveşte teama de zăpadă, 50% afirmând că au o senzaţie de disconfort atunci când conduc pe zăpadă, urmaţi îndeaproape de tinerii din Franţa şi Belgia unde 47% şi respectiv 39% au acelaşi sentiment. Suedezii, austriecii şi germanii sunt cei mai obişnuiţi cu condiţiile de iarnă, doar 6%, 9% şi respectiv 9% mărturisind că nu se simt confortabil.
„Conducerea pe zăpadă poate cauza probleme chiar şi celor mai experimentaţi conducători auto”, a declarat Directorul de Comunicare Corporativă de la Goodyear EMEA, Jens Völmicke. „Faptul că se simţi pregătiţi este o parte importantă în sporirea încrederii tinerilor conducători auto faţă de zăpadă, după cum este şi faptul de a fi echipaţi corect, cu anvelope destinate condiţiilor de iarnă.”
Îngrijoraţi de condiţiile de umiditate
Un alt aspect la fel de îngrijorător este lipsa de siguranţă pe care tinerii conducători auto o resimt în condiţii de carosabil umed. În ciuda faptului că ploaia este un fenomen care apare zilnic în timpul lunilor de iarnă în cea mai mare parte a Europei, mulţi conducători auto începători declară că nu au experienţă şi sunt îngrijoraţi în ceea ce priveşte condiţiile de umiditate şi 67% din tinerii conducători auto din Turcia, 63% din cei din Rusia şi 55% din cei din Spania afirmă că nu au beneficiat de nicio pregătire specifică pentru conducerea pe vreme umedă. Un sfert din tinerii conducătorii auto din Belgia şi Polonia s-au simţit destul de inconfortabil la volan în condiţii nefavorabile, în timp ce conducătorii auto francezi, cehi, turci şi olandezi au înregistrat chiar niveluri înalte de nesiguranţă (20%, 19%, 18% şi respectiv 18%). Încă o dată germanii, austriecii şi suedezii s-au simţit cei mai în siguranţă în ceea ce priveşte conducerea în condiţii de carosabil umed, 5%, 6% şi respectiv 6% simţindu-se inconfortabil. Danezii sunt şi ei obişnuiţi cu umiditatea, doar un procent de 8% din ei afirmând că sunt totuşi îngrijoraţi.
Tinerii au nevoie de sfaturi călduroase în ceea ce priveşte conducerea pe vreme rece
Se pare că tinerii înţeleg într-o mică măsură regulile de bază ale conducerii pe vreme rea. 49% din tinerii conducători auto nu conştientizează că la temperaturi scăzute ar putea utiliza anvelope speciale de iarnă care ajută la creşterea aderenţei pe carosabil umed şi acoperit cu zăpadă, iar 2 din 5 sunt dispuşi să ceară informaţii s-au să schimbe anvelopele. Conştientizarea în rândul femeilor este puţin mai mică decât în rândul bărbaţilor, iar aceasta se întâmplă probabil din cauza faptului că ele sunt mai puţin interesate de elementele de mecanică ale maşinii (26% dintre femei afirmă că nu ştiu despre anvelopele de iarnă faţă de doar 14% dintre bărbaţi). Un lucru încurajator este faptul că tinerii care conduc mai mult de 10.000 km pe an sunt mai conştienţi de nevoia de a-şi adapta vehiculul la condiţiile de iarnă decât cei care conduc doar câteva sute de kilometri (doar 17% nu ştiu faţă de 23% din conducătorii care au un kilometraj scăzut).
În urma studiului, Goodyear va continua parteneriatul cu Asociaţia Europeană a Şcolilor Auto pentru a oferi tinerilor mai multă pregătire cu privire la conducerea autovehiculului în siguranţă în condiţii meteorologice nefavorabile şi pentru ca aceştia să primească informaţii corecte referitoare la pregătirea maşinii şi a anvelopelor pentru lunile mai reci.
„Conducerea pe timp de iarnă necesită câteva tehnici specifice cu o atenţie deosebită acordată anvelopelor şi benzii de rulare”, a declarat Gerhard von Bressensdorf, Preşedintele Asociaţiei Europene a Şcolilor Auto. „În urma studiului reiese clar faptul că tinerii sunt preocupaţi pentru conducerea pe timp de iarnă şi dornici să înveţe cât mai mult.”
Vestea bună este că tinerii conducători auto sunt dornici să înveţe, 60% din ei sunt dispuşi să afle care sunt cele mai bune anvelope de iarnă, iar 51% se documentează de pe internet pentru a obţine mai multe informaţii. Tinerii sunt puţin mai mult preocupaţi decât femeile şi, de asemenea, sunt mai dispuşi să schimbe anvelopele înainte de a ajunge la adâncimea minimă a benzii de rulare (75% faţă de 70%). Un procent liniştitor de 84% din totalul tinerilor conducători auto afirmă că una din calităţile principale pe care le aşteaptă cel mai mult de la anvelope este capacitatea de frânare pe carosabil umed care asigură oprirea pe o distanţă cât mai mică.