Concertul Telemann şi virtuozii italieni susţinut de formaţia Les Trois Mains, Germania
Concertul va avea loc la Biserica Lutherană din Bucureşti, duminică, 18 iulie 2010, orele 18.00.
În program lucrări de: Georg Philipp Telemann, Isabella Leonarda, Girolamo Frescobaldi, Antonio Vivaldi, Biagio Marini, Alessandro Piccinini.
Interpretează:
Jung-Hyun Yu – Flaut drept
Katerina Stursova – Vioară barocă
Toshinori Ozaki – Teorbă
Roxana Neacsu – Clavecin
Termenul de virtuoz provine din latinescul virtus. Un Virtoso era în secolul XVI – XVII o persoană cu multiple preocupări şi capacităţi, care se remarca prin: cunoştinţe teoretice, prin abilităţi practice şi în plus prin modul de viaţă virtuos, cast – un exemplu în toate privinţele. Apoi acelaşi artibut se foloseşte şi pentru a diferenţia muzicienii profesionişti de diletanţi: virtuoz era un compozitor cu imense cunoştinţe teoretice, care era în acelaşi timp şi interpret, cu deosebite capacitaţi tehnice. Dar şi acest amalgam de întelesuri dispare şi această teorie se pierde. În curând un virtuoz era doar un muzicant semnificativ, deosebit de bine instruit. Dar vorbim de perioada de glorie a virtuozilor, de baroc, vremurile în care virtuozii erau compozitori şi interpreţi.
Gloria muzicii instrumentale începe în baroc şi aduce noi elemente estetice. Hotărator pentru o operă de artă nu este acum modul în care fusese creată sau efectul pe care îl produce, ci simpla sa existenţă, prezenţa în sine. În aceste momente se desparte muzica instrumentală de cea vocală.
În acest moment al regăsirii artei fără a avea un alt scop decât arta în sine, se produce o emancipare culturală la nivelul tuturor claselor sociale. Astfel multi artişti cunoscuţi îşi găsesc susţinători financiari, mecena, la multe curţi europene. Este timpul în care virtuozii îşi câtigă un public care îi apreciază, care are puterea de a-i face staruri ale epocii lor sau are puterea de a-i ruina.
Un om precum Telemann, a fost bogat din timpul vieţii, a avut o avere considerabilă şi a fost un compozitor de succes. Acest nivel social la care muzicienilor li s-a permis să ajungă, a fost acceptat şi dorit, nu doar de muzicieni sau de cercul lor de cunoscuţi, dar şi de oamenii obişnuiţi, de publicul lor.
Alături de Georg Philipp Telemann şi Antonio Vivaldi, formatia Les trois mains prezintă şi compozitori italieni ai secolului XVII, mai puţin cunoscuţi, virtuozi ai vremurilor lor: Giovanni Antonio Pandolfi Mealli, Andrea Falconieri şi Tarquinio Merula.