care folosesc cele mai noi solutii IT
BMW Group îşi optimizează continuu procesele de producţie la uzinele concernului, bazându-se pe oportunităţile oferite de cele mai noi soluţii IT.
Pentru un constructor auto, procesele digitale deschid noi perspective cu privire la dezvoltarea sistemelor de producţie. În acelaşi timp, potenţialul eliberat în sistemele de producţie asigură o flexiblitate şi mai mare în lanţul de de producţie, pentru a răspunde la un număr tot mai mare de cerinţe de individualizare din partea fiecărui client şi pentru un grad tot mai mare de personalizare. "Principalele noastre priorităţi sunt procesele sigure şi calitatea ridicată a producţiei, iar tehnologiile digitale ne pot fi de ajutor în acest scop", accentuează Oliver Zipse, membru al Consiliului de Administraţie, responsabil pentru producţie.
Zipse remarcă beneficii considerabile pentru angajaţi: "pe termen lung, aceste dezvoltări vor moderniza şi mai mult mediul de lucru de la uzinele noastre. Digitalizarea ne oferă mai multă libertatea de acţiune şi o eficienţă mai mare în ceea ce priveşte anumite procese, iar acestea furnizează beneficii sustenabile pentru forţa noastră de muncă. În viitor, angajaţii din producţie vor fi creatori ai propriului mediu de muncă într-o măsură mult mai mare decât sunt în prezent. Mai mult, ei beneficiază de cota tot mai mică a sarcinilor care îi solicită fizic".
În plus, prin programul Industry 4.0, compania a arătat deja cum integrarea celor mai noi tehnologii (precum printarea 3D, smart grids – reţele electrice inteligente, recunoaşterea gesturilor sau Google Glasess) contribuie semnificativ la ergonmie şi la proces cât mai facile pentru angajaţi.
Când vine vorba de soluţii digital, BMW Group se concentrează pe şase domenii importante:
Sisteme de asistenţă sensibilă la context. Instrumentele inteligente pot susţine direct personalul în îndeplinirea sarcinilor şi pot şi să simplifice procesele complexe. Într-un proiect-pilot, uzinele BMW Group din München şi Leipzig au testat smartwatchuri care avertizează angajaţii când se apropie un automobil cu cerinţe speciale. Afişajul se aprinde, iar alerta sub formă de vibraţie este declanşată ca memento pentru lucrători că este necesară următoarea etapă a procesului, cum ar fi montarea unui număr diferit de şuruburi.
Sisteme inovatoare de roboţi. Ca modalitate de a reduce presiunea asupra angajaţilor, cerinţele non-ergonomice şi solicitante din punct de vedere fizic pot fi îndeplinite acum de sisteme inovatoare de roboţi. Roboţi ultrauşori pot lucra alături de oameni fără griji privind siguranţa; utilizarea acestora asigură acelaşi nivel ridicat în privinţa calităţii, în special pentru sarcinile repetitive şi plictisitoare. Încă din 2013, BMW Group a început să utilizeze roboţi ultrauşori pentru diferite sarcini, cum ar fi fixarea izolării fonice în interiorul uşilor sub o presiune exactă şi constantă sau aplicarea adezivilor – de exemplu, la parbrize. Roboţii ultrauşori au fost integraţi în producţia de serie a uzinelor din Spartanburg, Regensburg, Dingolfing şi Leipzig.
Simularea şi digitalizarea uzinei. Utilizarea datelor digitale oferă un mare potenţial pentru creşterea eficienţei proceselor. Modelarea digitală a unei fabrici în format 3D, printr-o scanare digitală, implica avantaje semnificative în comparaţie cu abordarea standard – bidimensională, după un plan realizat manual. Un exemplu: a fost nevoie de un singur week-end pentru a realiza un model 3D al uzinei Rolls-Royce din Goodwood (Marea Britanie) cu o precizie de doi milimetri, folosind un scanner 3D special şi camere digitale de înaltă rezoluţie. Deci, ca premieră, s-a realizat o imagine tridimensională a spaţiului de producţie. Aceasta poate fi folosită pentru planificare; astfel este eliminată necesitatea unei reconstrucţii CAD laborioase a actualelor structuri şi a unei înregistrări manuale. Contrar planurilor bidimensionale tradiţionale, orice modificare spaţială poate fi simulată şi evaluată intuitiv. Digitalizarea oferă o bază de date precisă şi cuprinzătoare pentru adaptări rapide şi flexibile ale producţiei.
Analize computerizate avansate. Analiza automată a datelor conduce la progrese majore în îmbunătăţirea calităţii şi a eficienţei. În special în procesul de aprovizionare cu piese a uzinelor şi în cel de producţie a componentelor, informaţiile şi datele digitalizate, disponibile on-line, pot oferi transparenţă în înregistrarea fluxului de componente şi chiar asigură informaţii specifice cu privire la calitatea pieselor. De exemplu, la uzinele BMW Group din Dingolfing şi Landshut, aşa numite Data Matrix Codes înregistrează întregul proces de producţie a componentelor din fibră de carbon pentru noul BMW Seria 7. Suplimentar, codurile pot fi citite automat printr-o cameră video şi toate informaţiile despre lanţul de fabricaţie sunt disponibile imediat.
Logistică inteligentă. La scară largă, tehnologiile de date inteligente furnizează informaţii în timp real cu privire la întregul lanţ de furnizori. În cazul unor probleme pe traseul de tranzit, unitatea de furnizare a pieselor respective reacţionează imediat. Aceste funcţionalităţi de "radar" măresc transparenţa în cadrul reţelei internaţionale de furnizori a BMW Group şi optimizează lanţurile de furnizori.
Sisteme de control şi planificare. Analizarea automată a datelor îmbunătăţeşte siguranţa procesului la uzinele BMW Group. Este vorba de totalitatea numeroaselor măsuri mici care ajută uzinele să-şi optimizeze procesele. De exemplu, când sunt analizate curbele procesului standard, datele procesului de prindere a unui şurub individual pot fi structurate şi evaluate automat. Abaterile de la standarde sunt remediate imediat înainte să apară tulburări ale procesului. Datorită numărului mare de scenarii aplicate la locaţiile de producţie BMW Group, eficienţa şi calitatea pot fi mărite substanţial.
Christian Dunckern, director de planificare tehnică la BMW Group: "Digitalizarea oferă un mare potenţial atunci când vine vorba de a duce sistemele noastre de producţie la următorul nivel. Chiar şi aşa, nu tot ceea ce pare fezabil din punct de vedere tehnic are şi sens. Ideea este de a lua în considerare beneficiile aduse companiei – iar acest lucru se poate face cel mai bine de către angajaţii noştri, care modelează activ şi continuu producţia noastră".