Gala Societății Civile (GSC), un proiect The Institute inițiat în anul 2002 cu scopul de a susține și promova activitatea sectorului asociativ din România, a ajuns anul acesta la cea de-a 22-a ediție.
În acest sens, seria de interviuri „Comunități pentru binele comun”, este un proiect original PRwave dedicat celei dea 22-a ediții a Galei Societății Civile, pentru promovarea activităților desfășurate de grupurile de inițiativă civică.
De-a lungul edițiilor anterioare, Gala Societății Civile a adunat peste 3000 de proiecte sociale înscrise în competiție, a unit peste 400 de jurați implicați în procesele de jurizare și a premiat peste 850 de inițiative civice care au adus schimbări pozitive majore în societate. Prin intermediul lor, Gala Societății Civile a devenit unul dintre principalii susținători ai reprezentanților sectorului asociativ din România și un promotor al inițiativelor acestuia în fața celorlalte două sectoare – public și privat, în fața mass-media și în fața publicului larg.
Gala Societății Civile adună an de an înscrieri în competiție de la diverse asociații, fundații, federații, grupuri de inițiativă sau persoane fizice cu inițiativă civică, companii sau instituții publice. Iar activitatea pe care o desfășoară GSC de-a lungul anului are rolul de a promova activitatea și acțiunile civice ale tuturor acestor forme de organizare prezente în societatea civilă și să le aplaude constant meritele.
Pentru acest lucru, în fiecare an GSC comunică activitățile competiției printr-o campanie dedicată ediției în curs, o idee asupra căreia este concentrată întreaga comunicare a evenimentului și în jurul căreia sunt adunate diferite categorii de reprezentanți ai societății civile. Anul trecut, de exemplu, GSC a vorbit despre tinerii implicați civic, iar în alte ediții despre ong-uri din domenii specifice de activitate – un istoric al edițiilor GSC de până acum poate fi văzut aici.
Anul acesta, ediția 22 a Galei Societății Civile se desfășoară sub mesajul “Comunități pentru binele comun” și este dedicată grupurilor de inițiativă civică din România, care mobilizează oamenii din jurul lor pentru binele comun și care se implică activ în viața comunității.
Motivele pentru care anul acesta GSC aduce în prim plan activitatea grupurilor de inițiativă civică țin de dorința de a promova activitatea unor grupuri care luptă nișat pentru a rezolva probleme punctuale, dar și de contextul social al anului 2024, an electoral, în care puterea comunităților va face diferența.
GSC și-a propus astfel să aducă în față aceste grupuri care luptă pentru o viață mai bună în cartierele lor și care acționează pentru a avea cetățeni informați, implicați și consultați în mod real de către autoritățile publice.
ACTIVITATEA GRUPURILOR DE INIȚIATIVĂ CIVICĂ
Grupurile de inițiativă civică sunt comunități non-formale, constituite din oameni reuniți de un țel comun și care se implică activ în viața comunității, fie că este vorba despre curățarea unui parc, crearea unei comunități în jurul unui bloc sau al unui cartier, de protejarea animalelor sau multe alte cauze mai punctuale sau mai ample. Pentru că eforturile unui grup de inițiativă civică sunt de obicei mai nișate și desfășurate cu un număr limitat de resurse, acestea riscă de multe ori să rămână în umbră sau cunoscute doar de către comunitatea creată în jurul inițiativei. Așadar Gala Societății Civile a adunat poveștile mai multor grupuri active din România și a devenit vocea lor prin publicarea acestor povești pe canalele de comunicare ale competiției Instagram & Facebook – pentru a face cunoscute aceste activități întregii comunități GSC și nu numai.
PREZENȚA GRUPURILOR DE INIȚIATIVĂ CIVICĂ ÎN CADRUL GSC
Un alt motiv care a dus la conturarea acestei idei de campanie a fost evoluția grupurilor de inițiativă civică în cadrul competiției Gala Societății Civile. În edițiile anterioare exista secțiunea Inițiative cetățenești, unde erau înscrise automat proiectele înregistrate în competiție de către grupuri de inițiativă civică sau persoane fizice care desfășurau acțiuni civice.
De-a lungul timpului, în această secțiune au apărut din ce în ce mai puține înscrieri, care au dus la transformarea secțiunii într-un premiu special oferit în cadrul evenimentului (față de o secțiune în care se ofereau minim 3 premii). Scăderea acestui număr se datorează și activităților desfășurate de grupuri, acțiuni punctuale, dedicate unui grup mai mare sau mai mic de oameni, cu rezultate care uneori sunt greu de măsurat (mai ales în cazurile în care grupul țintă sunt locuitorii unui bloc). De cele mai multe ori grupurile de inițiativă civică susțin constant o actvitate și nu sunt la fel de dese cazurile în care se creează o acțiune de proporții mari care să poată fi înscrisă conform formularului de înscriere din cadrul competiției GSC.
O surpriză extrem de plăcută a ediției a fost procesul de căutare al grupurilor de inițiativă civică din România, când a unit întreaga comunitate a Galei Societății Civile. Echipa de organizare a competiției a lansat apelul, iar propunerile nu au întârziat să apară din partea participanților, juraților din competiție, asociațiilor și fundațiilor comunitare aproape de GSC sau a urmăritorilor care au răspuns rapid newsletterelor trimise de GSC.
CONTEXT SOCIAL 2024
Brieful care a dus la tema de anul acesta a avut în vedere și anul 2024, un an electoral ce va îngloba toate tipurile de alegeri, așadar prin mesajul “Comunități pentru binele comun” GSC și-a propus să vorbească despre implicare și să transmită mesajul că puterea comunităților trebuie sa facă diferența.
Gala Societății Civile este un promotor și un susƫinător al tuturor celor care se implică zi de zi: asociații, grupuri de inițiativă civică, persoane fizice care se aruncă în lupte pentru cauze sociale, voluntari, tineri, instituții sau companii private care susțin sau implementează proiecte pentru comunitate. De aceea GSC a dorit să dezvolte anul acesta o campanie inspirațională care să vorbească despre societatea civilă și despre faptul că implicarea este un pilon esențial în tot ce înseamnă societate civilă. Un mesaj care să se adreseze unui public mai larg și în care cei din societatea civilă să se regăsească.
CAMPANIA EDIȚIEI GSC 2024
Campania „Comunități pentru binele comun” prezintă așadar pe canalele de social media ale Galei Societății Civile (Facebook) în perioada aprilie-iunie toate aceste grupuri din București și din alte orașe din România care zi de zi dezvoltă acțiuni, evenimente, proiecte diverse pentru a avea un trai mai curat, mai bine dezvoltat din punct de vedere al infrastructurii orașelor, mai conectat la viața culturală, mai incluziv și mai bine organizat.
Manifesto-ul ediției: https://www.youtube.com/shorts/GwZXXghUmpo
Iar aici poveștile grupurilor de până acum: https://www.instagram.com/galasocietatiicivile/
Campania „Comunități pentru binele comun” este dezvoltată de agenția Gavrilă&Asociații.
Seria de interviuri „Comunități pentru binele comun”, este un proiect original PRwave dedicat celei de a 22-a ediții a Galei Societății Civile, pentru promovarea activităților desfășurate de grupurile de inițiativă civică.
Ediția cu numărul 22 se va încheia cu Festivitatea de Premiere GSC 2024, care va avea loc pe 20 iunie, la NORD Events Center by Globalworth (Bulevardul Dimitrie Pompeiu nr. 4-6).
Pentru a participa la Festivitatea de Premiere Gala Societăţii Civile, îţi poţi rezerva loc completând formularul de aici. Primirea invitaţilor se face începând cu ora 19:00.
Gala Societății Civile (GSC) este un proiect The Institute, inițiat în anul 2002, al cărui scop este acela de a susține și promova activitatea sectorului non-profit, neguvernamental din România. Prin intermediul competiției anuale, Gala Societății Civile premiază de peste 20 de ani inițiativele care contribuie la schimbarea în bine a României, devenind un barometru pentru recunoașterea reușitelor sectorului asociativ. Iar cu ajutorul platformei de știri galasocietatiicivile.ro, GSC promovează zi de zi iniţiativele şi programele implementate de ONG-uri, voluntari, grupuri de iniţiativă şi departamentele de CSR ale companiilor.
Gala Societății Civile este un proiect The Institute.
Partener Principal: Rompetrol
Partener pentru Sustenabilitate: Lidl
Partener Secțiune Educație și Învățământ: BCR
Partener Secțiune Artă și Cultură: Globalworth
Partener Secțiune Dezvoltare Economică și Socială: Purcari
Partener Secțiune Sănătate: Secom Healthcare și Good Routine by Secom
Partener Secțiune Comportament Civic și Participare publică: RetuRO
Partener Secțiune Programe: TPC Leadership
Proiect cultural finanțat de: Ministerul Culturii
Parteneri Culturali: Primăria Municipiului București prin ARCUB
Parteneri Strategici: Ashoka România, ASAP România
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: IQads, România Pozitivă, Spotmedia, Știri.ONG, Revista Biz, PRwave, Zile și Nopți, RADOR, AGERPRES
Parteneri Tradiţionali: Netvibes, MediaTrust
O campanie: Gavrilă&Asociaţii