Situația pandemică nu este una favorabilă Crăciunului: plănuim să cumpărăm cadouri doar pentru 5 persoane în medie, cu un buget mai mic decât anul trecut, iar cumpărăturile online vor fi în centrul atenției și în acest an.
Deficitul din ce în ce mai mare de produse și creșterea continuă a prețurilor ar putea reprezenta, anul acesta, o provocare pentru cumpărători, potrivit unui studiu recent realizat de Compari.ro, cel mai mare expert în cumpărături online din țară, care analizează planurile și obiceiurile de cumpărare a cadourilor de Crăciun ale populației adulte din România pentru al șaptelea an consecutiv.
Bugetul de Crăciun va însuma 910 lei în acest an
Potrivit studiului realizat de Compari.ro1 pe un eșantion de 1.627 de persoane, utilizatorii de internet din România vor cheltui în medie 910 lei pentru cadourile de Crăciun din acest an, ceea ce reprezintă o scădere de aproximativ 17% față de 2020. Cheltuielile pentru cadourile de Crăciun pot ajunge chiar până la un sfert din venitul mediu lunar net pentru o gospodărie.
În 2021, valoarea medie cheltuită pentru un cadou va fi de aproximativ 180 de lei, cu 40 de lei mai puțin decât anul trecut. Acest lucru nu este, totuși, atât de surprinzător având în vedere faptul că venitul mediu lunar net al unei gospodării a scăzut ușor față de 2020 (-8%). Prin comparație însă, încercăm să stabilim bugetul pentru cadourile de Crăciun astfel încât să nu schimbăm drastic valoarea cadourilor.
Și în acest dăruim cadouri exclusiv familiei și apropiaților
În anii de dinaintea pandemiei, românii ofereau în medie 10-11 cadouri, însă numărul acestora a scăzut la doar 5 cadouri în 2020 și nu se așteaptă ca lista persoanelor cărora li se oferă cadouri de Crăciun să se schimbe nici în acest an. Așadar, și în acest an abordăm perioada sărbătorilor cu mai multă prudență.
Anul acesta, principalul grup de persoane care va primi cadouri vor fi apropiații: 64% dintre respondenți intenționează să cumpere un cadou pentru partener, soț sau soție, în timp ce 52% intenționează să cumpere un cadou pentru copiii, 49% pentru mame și 32% pentru tați. În același timp, Crăciunul nu e complet fără bucuria copiilor: aproape 28% din cei 910 lei alocați sunt destinați cadourilor pentru copii.
Device-urile de divertisment sunt din nou în centrul atenției
Pandemia a redefinit, de asemenea, gama de produse de top achiziționate în perioada Crăciunului, întrucât în urmă cu un an primele trei categorii de cadouri au fost articolele vestimentare (42%), telefoanele mobile, tabletele și accesoriile (35%) urmate de produsele de amenajare a locuinței și bricolaj (32%).
Anul acesta, categoria de îmbrăcăminte și-a păstrat primul loc în clasamentul popularității (48%), însă produsele electronice destinate divertismentului au urcat pe locul al doilea (42%, față de 20% în 2020), iar telefoanele mobile, tabletele și accesoriile au scăzut la 39%, ajungând pe locul al treilea.
Totul rămâne ca înainte
În 2020, din cauza restricțiilor, cumpărăturile de cadouri de Crăciun s-au bazat pe achizițiile online mai mult decât în orice alt an precedent. Comerțul online din România a crescut cu 30% în mare parte datorită vânzărilor record de la sfârșitul anului, iar în viitor este de așteptat ca piața de comerț electronic să-și continue creșterea.
Nici anul acesta nu vom asista la o schimbare drastică a situației. Cu toate acestea, mai puțini cumpărători decât anul trecut au de gând să cumpere cadouri din magazinele online în perioada sărbătorilor (66% în 2021, față de 74% în 2020), în timp ce mai mulți cumpărători plănuiesc să cumpere din centre comerciale și mall-uri (51% în 2021 față de 46% în 2020), sau din magazine tradiționale, magazine specializate și supermarketuri (31% în 2021 față de 26% în 2020).
În concluzie, populația ar urma să se implice mai mult în alegerea cumpărăturilor de Crăciun, însă pe baza unor planuri mai modeste.
“În preajma Crăciunului, Compari.ro își propune să-i ajute prioritar pe consumatorii online să achiziționeze ceea ce își doresc. Pe lângă cele peste 12 milioane de oferte care îi inspiră deja pe vizitatori, anul acesta o funcție nouă, de selecție a cadourilor, îi va ajuta să caute și să aleagă cadouri personalizate pentru femei, bărbați și copii”, a declarat László Baka, Director de Marketing al celui mai mare site de comparare a prețurilor din România.
Deficitul de marfă și creșterea prețurilor, cea mai mare provocare pentru comerț în 2021
Cea mai efervescentă și mai aglomerată perioadă din fiecare an pentru comercianți este în ultimele 6-8 săptămâni înainte de Crăciun, când au loc și promoțiile de Black Friday. Cu toate acestea, în acest an, ar putea fi o idee bună să începem să cumpărăm cadouri cât mai curând posibil, deoarece lipsa drastică de stocuri și creșterea prețurilor au afectat comerțul încă de la începutul anului. Acest lucru s-a observat în special pe piața produselor tehnice, cauzate de încetinirea producției din Asia, ca o consecință directă a pandemiei, care a afectat transportul maritim internațional. De asemenea, merită menționat că pentru multe categorii de produse există opțiuni limitate.
În concluzie, acest sezon de Crăciun poate fi mai scump și mai modest în ceea ce privește promoțiile și gama de produse față anul trecut. În același timp, se așteaptă ca promoțiile de Black Friday să se extindă pe parcursul întregii luni noiembrie.
Efectuarea cercetării a fost solicitată de Compari.ro și a fost realizată de GKI Digital în octombrie 2021. Sondajul a fost realizat prin colectarea online a datelor (CAWI), pe un eșantion de 1.627 de respondenți. Conform metodei de colectare a datelor și a publicului-țintă atins, cercetarea reprezintă planurile de cumpărături de sărbători ale utilizatorilor activi de internet din România.