De câte ori vi s-a întâmplat să rezervaţi un hotel, în străinătate, de o anumită categorie şi ajunşi în cameră să constataţi că acesta nu corespunde nici pe departe cu imaginea pe care o aveaţi în legătură cu acea categorie? Cu toate că agenţiile de turism sunt obligate să precizeze şi să explice diferenţele dintre categoriile de clasificare ale hotelurilor din diferitele ţări de destinaţie – clasificarea fiind făcută la nivel naţional şi neexistând vreo lege internaţională care să reglementeze standardele hoteliere, agenţiile de obicei evită, să discute acest aspect înaintea semnării contractului, lăsând consumatorul să identifice prin propria experiență deosebirile între un hotel de 3 stele în Romania şi echivalentul său într-un oraş din altă ţară europeană.
În scopul eliminări acestor neclarităţi, Centrele Europene ale Consumatorilor din Uniunea Europeana ( ECC-Net ) au decis să întreprindă o evaluare comparativă la nivelul Uniunii Europene, intitulată „Compararea criteriilor minime de clasificare a hotelurilor de 3 stele din UE”.
La realizarea acestui studiu au participat toate cele 27 de Centre Europene pentru Consumatori plus Norvegia şi Islanda. Coordonatorul principal al studiului a fost ECC Romania.
Scopul principal al acestui studiu este acela de a oferi consumatorilor europeni un instrument practic de alegere a unui hotel de 3 stele, în funcţie de preferinţele lor, oriunde în Uniunea Europeană.
Fiecare ECC a primit un chestionar cu criteriile minime de clasificare a unui hotel de 3 stele. Sistemele de clasificare a hotelurilor diferă de la o ţară la altă; unele criterii apar în toate sistemele de clasificare iar alte nu. Acest lucru este posibil pentru că, nu există la nivelul Uniuni Europene nicio legislaţie reglementată în acest sens.
Chestionarul conţine 22 de criterii pe servicii şi facilităţi comune (recepţie servicii, lift, facilităţi pentru persoanele cu handicap, servicii alimentare) şi 19 criterii vizând camerele de hotel şi grupurile sanitare. Alături de aceste criterii, ECC-urile au fost întrebate ce fel de sistem de clasificare se utilizează în ţările lor.
Rezultatele acestei studiu comparativ sunt prezentate într-un tabel unde consumatorul se poate informa asupra sistemelor de clasificare folosite de fiecare ţară pentru a clasifica hotelurile de 3 stele.
Important – Acest instrument este menit să ofere informaţii consumatorilor, atunci când sunt în căutarea un hotel în altă ţară europeană. Baza de date este compusă din datele preluate de către ECC-uri; unele ECC-uri au menţionat că sistemul de clasificare din tara lor se va schimba în curând; altele au spus că sistemul nu este obligatoriu. De aceea, consumatori sunt sfătuiţi să verifice, înainte de semnarea contractului daca hotelul pe care şi l-au ales întruneşte toate caracteristicile dorite.
Cu toate acestea, unele tendinţe pot fi observate.
· În majoritatea ţărilor (18), hotelurile de 3 stele trebuie să aibă serviciu de primire în permanentă sau la cel puţin un serviciu de primirea temporară
· Hoteluri de 3 stele în (aproape) toate ţările oferă acces la internet, acces la PC-uri şi un seif la recepţie
· În 25 de ţări hoteluri de 3 stele trebuie să accepte plata cu card-ul de credit sau de debit.
· În majoritatea ţărilor (19), angajaţii de la recepția hotelului de 3 stele vorbesc o limbă străină în plus faţă de limba naţională.
· În toate ţările, un hotel de 3 stele oferă servicii de micul dejun; în 17 ţări, de asemenea, se serveşte prânzul şi / sau cina.
· Servicii suplimentare cum ar fi maşina de spălat, călcat şi servicii /facilităţi de parcare fac parte din categoria de service minime
· Cea mai mare camere la un hotel de 3 stele se află în Danemarca (18 m²), Islanda, Belgia, Luxemburg şi Portugalia (17 m²).
· Cele mai mici camere la un hotel de 3 stele sunt în Marea Britanie (8,4 mp), Slovenia (12 m²), Slovacia (12,6 mp), şi Franţa (13,5 mp).
· Aproape în toate camerele unui hotel de 3 stele veţi găsi radio, TV şi telefon.
· În unele ţări (8), este obligatoriu pentru un hotel de 3 stele să ofere aer condiţionat, service de mini-bar şi pat pentru copil la cerere.
· În 5 ţări, se poate fuma în camera de hotel (Belgia, Franţa, Irlanda, Portugalia şi Slovenia). În Marea Britanie, toate camerele hotelului sunt pentru nefumători.
· În 10 ţări, este obligatorie existenţa camerelor destinate persoanelor cu handicap. În unele ţări accesul în clădire trebuie să fie adaptat pentru persoanele cu handicap.
· Toate hotelurile de 3 stele, trebuie să aibă bai individuale şi să ofere gel de duş şi / sau șampon
Legislaţia comunitară prevede că organizatorul călătoriei are obligaţia de a pune la dispoziţie informaţii precise despre pachetul propus, inclusiv despre transport, cazare, masă, itinerarii şi cerinţe de asigurare asta în cazul în care se apelează la serviciile unei agenţi de turism.
Tabelul poate fi accesat la adresa //www.eccromania.ro/publicatii/comparatie-privind-criteriile-minime-din
“Realizarea acestui studiu a pornit de la numărul tot mai mare de sesizări care s-au primit la nivelul Centrelor Europene al Consumatorilor din UE privind achiziţionarea pachetelor de servicii turistice. Sesizările primite au fost pe diferenţele existente între sistemele de clasificare a hotelurilor din diferite ţări de destinaţie ale consumatorilor. Înainte de semnarea contractului de prestări servicii turistice, consumatorul trebuie să primească informaţii pre-contractuale clare. În cazul unei rezervări on-line, odată făcută consumatorii nu mai au posibilitatea să se răsgândească. În cazul în care informaţiile pre-contractuale nu sunt suficient de cuprinzătoare sau sunt neclare, acestea pot duce la nemulţumirea consumatoriilor iar exact acest lucru trebuie evitat.” a precizat Dl Razvan Resmerita Directorul ECC Romania
ECC Romania oferă o serie de sfaturi pentru consumatori care îşi rezervă singuri hotelul în Europa.
· Căutaţi cât mai multe oferte. Nu vă opriţi la una singura. Concurenţa este acerbă şi fiecare are ceva de oferit!!!
· În cazul în care călătoriţi pentru prima oară în afara tării, citiţi datele elementare despre legislaţia ţării în care veţi călătorii.
· Nu vă bazaţi doar pe sistemul de clasificare al hotelului. Chiar dacă hotelul este prezentat ca fiind de 3 stele, asiguraţi-vă că aşa şi este. Sunaţi la recepție şi întrebaţi, intraţi pe internet, pe site-ul hotelului şi verificaţi.
· Verificaţi site-ul oficial al hotelului. Dacă hotelul are un site oficial, este bine să începeţi cu el. Desigur, orice site oficial va avea o prezentare pozitivă, fiind vorba aici, în primul rând, de marketing. Însă, din informaţiile prezentate, vă puteţi da seama de unele aspecte: tipul de construcţie (o singură clădire sau un complex de clădiri), poziţionare (locaţia hotelului), preţuri (în cazul în care sunt disponibile), istoria hotelului (unele hoteluri pot avea o istorie foarte interesantă, care aduce un plus de atractivitate) etc.
· Accesaţi forum-urile. Clasificarea unui hotel nu vă spune nimic cu privire la amplasarea acestuia; stil, decor, dacă este potrivit pentru persoane în vârstă, familii tinere cu copii sau adolescenți; sau dacă mobilierul este uzat sau nou. Verificați sunând la recepția hotelului sau verificați de internet, pe forum-uri, ratingul hotelului. Forumurile pot fi o sursă utilă, dar cu menţiunea că veridicitatea celor spuse acolo nu poate fi garantată
· Verificaţi şi site-urile de specialitate. Fiecare hotel, pe site-urile de specialitate are la început o categorie utilă, care arată câte puncte a primit pentru tipul de turist căruia îi este recomandat/care este potrivit pentru acel hotel (tineri, familii etc.). O altă categorie este cea a voturilor primite pentru gradul de satisfacţie: foarte bun, mediu, sărăcăcios, groaznic etc.
Centrul European al Consumatorilor din România si-a început activitatea în ianuarie 2008, cu deschiderea oficiala de pe 5 februarie 2008 la Reprezentanţa Comisiei Europene în România. Evenimentul a beneficiat de prezenţa Comisarului european pentru protecţia consumatorilor, doamna Meglena Kuneva. ECC Romania isi desfăşoară activitatea in Bd. Nicolae Bălcescu nr 32-34, et 4, cu sprijinul Comisiei Europene şi a Guvernului României, prin intermediul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, suportul logistic fiind asigurat de către Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din Romania.