Doua companii chineze -CCTV si Baidu – au intrat anul acesta in Top 30 Global Media Owners, raport realizat de ZenithOptimedia , fiind pentru prima data cand o companie din China reuseste acest lucru. Acestea se alatura companiei braziliene Globo, fiind singurele companii din top ce fac parte din pietele emergente.
Pe primul loc in Top 30 se situeaza Google, cel mai mare detinator de spatiu media la nivel global, avand venituri cu 47% mai mari decat compania situata pe locul II – DirecTV. Aceast decalaj a crescut de la 39% in editia de anul trecut a raportului, din moment ce search-ul ca functiune nucleu a lui Google a beneficiat de cresterea rapida a volumului in zona smartphone-urilor si a tabletelor.
CCTV, compania de televiziune nationala din China ce beneficiaza de aproximativ un sfert din piata chineza de publicitate TV, intra in Top 30 pe locul 23, inaintea Facebook-ului. Baidu, principalul motor de cautare al Chinei, echivalentul local al lui Google, ajunge pe locul 28 in top, in fata lui Microsoft.
Cateva caracteristici ale Topului:
1. Majoritatea companiilor aflate in top media owners opereaza la nivel international pe mai multe piete, exceptia fiind data de doar 7 dintre acestea: Baidu si CCTV in China, Globo in Brazilia, Cox Enterprises in SUA si 3 companii japoneze Asahi Shimbun Company, Yomiuri Shimbun Holdings si Fuji Media Holdings.
2. Cinci companii de internet intra in top -Google, Yahoo!, Facebook, Baidu si Microsoft -atragand 67% din investitiile globale in publicitatea pe internet si 21% din veniturile totale de media generate de Top 30 media owners. Puterea pietei de publicitate pe internet este detinuta la acest moment de intermediari, companii care conecteaza consumatorii cu continutul pe care il cauta, sau unii cu altii , mai degraba decat cu producatorii de continut.
3. Producatorii de continut inca domina, in pofida cresterii rapide a intermediarilor de internet, generand o mare parte a veniturilor de media. 22 de companii din Top 30 sunt companii de media si entertainment traditionale, care creeaza si distribuie continutul lor propriu, avand un cumul de 64% din veniturile media combinate ale furnizorilor de media din intregul top.
4. Divizarea presei si televiziunii. Declinul industriei de publishing duce la scindarea marilor conglomerate media in companii ce preiau diviziile de film si televiziune si cele de publishing, cum este cazul lui News Corporation, divizat in Century Fox si noul News Corporation. Un rationament similar se gaseste si in spatele divizarii lui Time Warner. Time Inc., publisher-ul sau de reviste se va separa de Time Warner cu diviziile sale de film si televiziune, actiune programata pentru trimestrul II din 2014.
*Definitia veniturilor de media
ZenithOptimedia defineste veniturile de media ca fiind toate veniturile ce deriva din diversele tipuri de business ce sustin advertising-ul:televiziune, ziare, publishing, internet search, social media si asa mai departe. Acesta include nu doar veniturile de advertising, ci si alte venituri, cum ar fi veniturile din tiraj pentru ziare si reviste, sau veniturile din abonament pentru TV-ul platit. Pentru companiile listate public, cifrele sunt estimari ZenithOptimedia.
Cateva companii din topul nostru nu sunt exclusiv de media; altele sunt giganti corporatisti pentru care veniturile de media reprezinta doar o mica parte din totalul cifrei de afaceri. Noi contorizam doar veniturile de media pentru scopurile clasificarii. Acest lucru creeaza o imagine clara a marimii si puterii de negociere a celor mai mari furnizori de media din piata globala. Acest raport acopera anul financiar 2012, fiind ultimul an pentru care detinem cifre de venit complete pentru toate companiile listate public.