Marile companii auto asiatice devansează competitorii lor europeni în materie de digitalizare a producției și activității din domeniu, în mare parte datorită furnizorilor asiatici de componente din industria auto, sunt concluziile unui studiu finanțat de Uniunea Europeană prin PNRR și realizat de cercetători ai Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, împreună cu cercetători ai Universității Corvinus din Budapesta (Ungaria) și ai Universității Aalborg (Danemarca).
„Industria auto joacă un rol crucial în toate regiunile, fie în Europa, fie în Asia de Est (China, Japonia), atât din punct de vedere al performanței economice, cât și din perspectiva ocupării forței de muncă. Transformările profunde prin care trece acest sector sunt resimțite și în țările din Europa Centrală și de Est. Trecerea la electromobilitate și provocările aferente intensifică și mai mult competiția deja acerbă dintre producătorii auto, iar pentru a rămâne competitivi pe piață, aceștia trebuie să eficientizeze și mai mult producția prin adoptarea unor tehnologii și procese de producție bazate pe digitalizare”, spune profesorul dr. Levente Szász, prorector UBB, coordonatorul proiectului de cercetare.
Analizând ultimii zece ani ai industriei auto globale, studiul UBB-FSEGA arată că atât tehnologiile digitale tradiționale, cât și cele moderne de tip Industrie 4.0 au devenit din ce în ce mai utilizate de companiile din această industrie. În 2012, tehnologiile tradiționale aveau un scor de 47, iar cele de tip Industrie 4.0, de 21. Zece ani mai târziu, scorurile au crescut la 54 (+15%) și, respectiv, 26 (+24%). De exemplu, tehnologii digitale tradiționale sunt roboții industriali, bazele de date, RFID, algoritmii, conectivitatea, microcipurile sau telecomunicațiile, iar tehnologiile de tip Industrie 4.0 sunt inteligența artificială, simulările, securitatea cibernetică, soluțiile moderne de simulare și modelare sau blockchain-ul.
„Ca și tendințe, tehnologiile digitale tradiționale sunt utilizate mai intes decât cele de tip Industrie 4.0, dar rata de creștere a implementării tehnologiilor moderne de tip Industrie 4.0 a depășit-o pe cea a tehnologiilor digitale tradiționale. Deși Industria 4.0 avansează în mod dinamic, tehnologiile tradiționale rămân și ele larg utilizate. Prezența lor masivă subliniază faptul că soluțiile de tip Industrie 4.0 se bazează adesea pe aceste tehnologii”, precizează dr. Ottó Csíki, cercetător în cadrul UBB-FSEGA, membru al proiectului de cercetare.
În cadrul proiectului, cercetătorii au realizat o evaluare a gradului de digitalizare pentru fiecare din cele 54 de companii mari din industria auto globală participante. Conform datelor din 2022, firmele asiatice conduc detașat în fața celor din Europa. Locul întâi absolut este ocupat de un furnizor asiatic, Hankook Tire & Technology Co Ltd, cu un scor de 50. În rândul producătorilor auto, liderul este Isuzu Motors Ltd, cu un scor de 34. În Europa, clasamentul producătorilor de mașini este condus de Volvo AB (scor 28), care se află la același nivel cu abia a cincea companie asiatică (Subaru Corp, scor 27). În ceea ce privește furnizorii europeni, prima poziție este ocupată de Grupo Antolin Irausa SA, cu un scor (31) net inferior față de omologul său din Asia. Furnizorii, atât din Europa, cât și din Asia, sunt mai avansați în materie de digitalizare decât producătorii auto. Cei din Asia sunt însă mult mai digitalizați decât europenii: niciun furnizor european din top 5 nu ajunge nici la nivelul celui de-al cincilea furnizor asiatic, arată rezultatele studiului.
Industria 4.0 este un concept care include soluțiile tehnologice cele mai moderne aplicate în producție. Acesta se referă la interconectarea tuturor mașinilor și echipamentelor din cadrul unei organizații (prin IoT – Internet of Things), respectiv la soluții cu capacități computaționale avansate, cum ar fi, de exemplu, mașinile industriale inteligente, soluțiile moderne de simulare și modelare, precum și inteligența artificială. Pe lângă acestea, companiile orientate către producția digitală utilizează și tehnologii digitale tradiționale precum roboții industriali, identificarea prin frecvență radio (RFID), baze de date electronice, rețele Ethernet etc.
Cercetarea UBB-FSEGA a fost realizată în cadrul proiectului Strengthening the digitalization of businesses în Eastern Europe – a micro and macro-level approach, în valoare de 1.414.964,77 euro (6.993.450 lei), finanțat de Uniunea Europeană, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și derulat între 23 mai 2023 și 30 iunie 2026. Obiectivul principal al acestui proiect este să ofere o înțelegere mai profundă a modului în care tehnologiile digitale pot fi integrate în activitățile de afaceri, identificând provocările și soluțiile specifice implementării, care pot contribui la consolidarea digitalizării întreprinderilor din Europa de Est.
Proiectul de cercetare a inclus în analiză companii din top 30 de producători auto și top 100 de furnizori auto, fiind selectate doar firmele care aveau cel puțin cinci ani de rapoarte anuale disponibile în mod public pentru perioada 2012-2022. Astfel, cercetătorii UBB-FSEGA au explorat utilizarea tehnologiilor de tip Industrie 4.0, respectiv a celor tradiționale, în 54 de companii mari din industria auto globală (18 producători și 36 de furnizori), printre acestea numărându-se producători auto precum Volkswagen AG, Toyota Motor Corporation, Stellantis NV, Mercedes Benz Group AG, dar și furnizori precum Robert Bosch GmbH, Denso Corporation, Continental AG, Schaeffler AG. Rapoartele anuale, redactate în principal de companii listate la burse din Europa și Asia, au stat la baza calculării indicelui de digitalizare (0-100), utilizând tehnici de text mining: scorul 100 indică utilizarea extinsă a categoriei respective de tehnologii, în timp ce un scor 0 semnifică absența totală a acesteia. Clasificarea regională a companiilor s-a realizat pe baza sediului central al acestora.