Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Compania mileniului trei – compania eco-friendly

Roxana Marin
Account Manager
DDB Bucharest

Probabil totul a inceput cu documentarul realizat in 2008 de catre Al Gore si premiat de altfel atat de Academia de Film Americana, cat si de juriul premiului Nobel pentru Pace – Un Adevar Incomod. Sau poate ca Al Gore a speculat in bunul spirit politicianist, doar ce era la acel moment o timida orientare catre ceva ce nu mai fusese exploatat inca din anii 70 – curentul environmental-ist.
 
Numeroase studii recente realizate in tari care au cunoscut, inteles si aplicat marketingul, publicitatea si PR-ul cu mult inaintea noastra, au scos la iveala faptul ca produsele si serviciile eco-friendly sunt la mare cautare printre consumatorii cei mai diversi. {viewonly=registered,special}Unul dintre acestea a fost efectuat de catre publicatia PR Week in 2007, in Marea Britanie. Potrivit lui, 72% dintre consumatori au apreciat faptul ca au cumparat imediat un brand daca acela era asociat cu sprijinirea unei cauze legate de mediu.

De aici si preocuparea din ce in ce mai mare a corporatiilor din intreaga lume pentru oferirea unor produse care sa respecte aceasta cerinta, de altfel la mare moda – apartenenta la ECO.

Insa, chiar si asa, in Occident, proportia companiilor care si-au dat seama de aceasta necesitate de a-si asocia produsele cu cauze nobile de salvare a mediului sau chiar de a produce servicii sau bunuri care sa respecte normele eco-friendliness sau sa rezolve o necesitate a consumatorilor legata de mediu, este inca foarte mica. Potrivit unor studii, acestea se situeaza in jurul valorii procentuale de 15% din totalul companiilor semnificative la nivelul unei economii nationale.

Probabil, celelalte 75% nu si-au dat seama inca de avantajul competitiv pe care l-ar avea in fata concurentilor lor, numai daca ar sti sa ‘speculeze’ noul trend eco. Si mai ales, nu si-au dat seama de return on investment-ul care se simte si in reputatia pozitiva a respectivei companii. Si dupa cum stim, reputatia pozitiva poate fi motorul unei cresteri sanatoase a business-ului pe termen mediu si lung.

In ultimii doi ani, chiar si Romania s-a aliat la acest curent, fie prin interviuri despre proiectele de CSR (legate de mediu) acordate de general managerii companiilor cu prestigiu, fie prin campanii integrate de advertising si PR orientate catre responsabilitatea fata de mediu.

Astfel, primii pasi sanatosi in aceasta directie au fost deja facuti.
Si fie ca deocamdata este inca vorba despre o ‘moda’, si mai putin despre un crez corporatist intr-un mediu inconjurator mai protejat, nu ne ramane de facut decat sa salutam demersul companiilor romanesti care au intrezarit posibila nisa de brand awarness deschisa inca o data de companiile din vest.

Care este rolul relatiilor publice in acest context?

Fie ca este vorba despre combaterea incalzirii globale sau investitiile in educatia despre mediu, companiile au la dispozitie o gama larga de subiecte pe care agentia de PR sau departamentul specializat intern al corporatiei le poate exploata atunci cand se concepe o platforma de comunicare ECO.

Ce trebuie sa inteleaga o companie care doreste sa fie ECO?

Sarcina oricarui PR bun sau consultant de comunicare (externa si interna) este de a explica si convinge clientul ca un proiect, produs sau o atitudine ECO poate genera schimbari pozitive in imaginea si bunul mers al unei companii:

  1. multi manageri sau owners de business-uri cred ca modificarile la nivel de procese sau investitiile masive intr-un proiect de PR environmentalist pot aduce cu sine nu numai pierderi de bugete, dar si de timp; cum e de altfel adevarat ca multe produse eco sunt mai scumpe din cauza tehnologiilor non-poluante pe care le inglobeaza, pe termen lung, aceste produse pot de fapt genera economii de costuri fixe importante; de aceea, primul pas este de a intelege ca beneficiile producerii unui astfel de produs sunt vizibile pe termen mediu si lung; dar atentie! nu vor aduce profituri si dividende mai mari peste noapte!
  2. un numar din ce in ce mai mare de consumatori (din esalonul nehotaratilor sau din cel al clientilor competitiei) incep sa se orienteze catre produse eco; atragerea lor prin oferirea a ceea ce isi doresc, inseamna o felie mai mare de cota de piata sau chiar crearea unui ocean albastru propriu*; si cum poti sa fii tu – alegerea consumatorului, daca nu comunici esenta eco a produselor tale?
  3. daca activezi intr-un segment care by default este vazut ca fiind unul poluant, descinderea in lumea companiilor eco este cu atat mai vitala in zilele noastre; si ai la dispozitie o serie de modalitati prin care poti comunica eco: de la deja uzitatele proiecte CSR, pana la campanii de ATL bazate pe concepte environmentaliste; ah, si recunoaste atunci cand poluezi sau nu te incadrezi in standardele de protejare a mediului; mai bine recunosti si apoi imbunatatesti, decat sa il pui pe consultantul tau de public relations sa prezinte o situatie falsa presei.
  4. comunica si intern acelasi spirit eco – cei mai buni piari ai unei companii sunt proprii angajati; ei pot duce mai departe crezul tau, pot advertiza pe gratis produsele tale in cercurile lor de cunostinte; in acelasi timp, un angajat nemultumit de produsele companiei pentru care lucreaza iti poate aduce mai multe probleme de brand image decat orice accident poluant.

Deci concluzia este foarte simpla: fiecare companie care vrea sa fie asociata cu un mediu inconjurator curat si sanatos trebuie sa invete sa aiba o atitudine eco, de la bunurile iesite de pe banda de productie, si pana la investitiile in platforma de comunicare. Cine nu intelege acest lucru, va avea numai de suferit pe termen lung.

Roxana Marin este un comunicator cu experienta in media, PR si advertising de peste 4 ani, atat in multinationale, cat si in agentii independente, acumuland experienta pe proiecte si campanii integrate de advertising si PR locale si regionale pe clienti precum: Henkel. RCS RDS, CEZ Romania, Ozone, Peugeot.
 
DDB Worldwide  este una dintre cele mai mari retele de agentii de publicitate, cu 206 birouri in 96 de tari. Recunoscuta ca fiind cea mai creativa retea multinationala, DDB a primit in 2004 titlul de The Most Awarded Agency Network in the World din partea Gunn Report. DBB a castigat cele mai multe Grand Prix in intreaga istorie a Festivalului International de Publicitate de la Cannes.
In 2004, pentru a patra oara la rand, DDB a fost numita Agency of the Year la Clio Awards. Tot in 2004, DDB a primit titlul de Global Agency Network of the Year din partea Advertising Age. 
DDB Bucuresti este membra a DDB Worldwide.{/viewonly} {mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.