Singurul ranking din România dedicat proiectelor de investiţii în comunităţi analizează anual peste 800 de proiecte, programe şi iniţiative de CSR, structurate pe 19 categorii.
- Companiile din Romania alocă anual un total de aprox. 80 milioane euro pentru dezvoltarea comunităţilor, conform analizei Community Index 2023.
- Peste 22% dintre proiectele de CSR dezvoltate sunt dedicate educaţiei, fie că vorbim de educaţie pentru elevi, antreprenori, educaţie digitală sau financiară.
- 23% dintre proiectele analizate sunt dedicate mediilor defavorizate, în timp ce doar 6% sunt dedicate sănătății.
- Peste 5% dintre proiecte sunt dezvoltate de companii pentru combaterea schimbărilor climatice şi sustenabilitatea oraşelor.
The Azores Sustainability & CSR Services, lider pe piaţa din România privind analizele de sustenabilitate şi CSR, lansează a cincea ediţie a Community Index, cel mai complex ranking al proiectelor de investiţii în comunităţile din România, structurat pe 19 categorii.
Piaţa de investiţii şi donaţii în sprijinul comunităţilor a crescut în ultimii ani şi se ridică la peste 80 milioane euro anual, în principal pentru proiecte de educaţie pentru elevi (9.4%, o usoară creștere de 1% față de 2022), sănătate (6%, în scadere față de anul trecut) sau medii defavorizate (23%, în creștere cu 5% față de 2022). Un alt domeniu de interes pentru companii este Artă/Cultură, 10% dintre proiecte fiind dezvoltate în această direcţie, în creștere față de 9.2% în 2022. Totuşi, 4% dintre proiectele derulate de companiile din România sunt destinate combaterii schimbărilor climatice, în scadere cu 1% versus 2022, iar 1.5% dintre proiecte sunt în direcţia oraşe sustenabile, în scădere față de 4.4% în 2022.
Indexul îşi propune să fie un instrument util pentru profesioniştii din domeniu pentru a-i ajuta să ia decizii mai bine informate privind viitoarele investiţii în comunităţi. De asemenea, scorecard-ul Community Index, care are 46 de indicatori, poate servi drept un checklist pentru a analiza gradul de complexitate şi de performanţă al unui proiect.
“Prin acest index ne dorim să oferim mai multă vizibilitate pentru proiectele și programele care se dezvoltă în România pentru comunități și să le structuram în funcție de cele mai importante direcții. Ne dorim ca acest ranking să fie un instrument de benchmarking util pentru companiile care caută noi idei de investiții. Sperăm, de asemenea, ca felul în care am structurat informația să ajute la o înțelegere mai profundă a contextului local și național.” – declară Alina Liciu, Managing Partner The Azores Sustainability & CSR Services.
Printre principalele trenduri evidenţiate în urma analizei, menţionăm o creştere a nivelului de transparenţă privind rezultatele şi impactul proiectelor sau programelor de CSR. De asemenea, companiile încep să alinieze mai bine strategia de Sustenabilitate / CSR la specificul industriei şi la strategia de business. În ceea ce priveşte angajaţii, aceştia sunt tot mai dornici de a ajuta comunităţile şi apreciază companiile care le oferă oportunitatea de a se implica voluntar în proiecte. Un alt trend observat este faptul că există un interes crescut privind obiectivele pe termen lung: companiile pun mai mult accent pe a genera impact pe mai mulţi ani şi a evita crearea unei dependenţe a comunităţii – se concentrează pe dezvoltarea unor abilităţi sau a unei infrastructuri care să ramană în comunitate chiar şi după ce o companie îşi redirecționează investiția către alte proiecte.
Printre proiectele care au obținut Gold Recognition, menționăm proiectul educațional Lifelab dezvoltat de BCR, FabLab & Asociația Edupedu, la categoria Educație financiară – prin participarea în acest program, elevii învață noțiuni de educație financiară și exersează planificarea și munca în echipă. La categoria Implicarea angajaților, Programul de Sustenabilitate Personală (PSP) Auchan a fost construit sub formă unui demers de mobilizare a angajaților de a se implica activ în proiecte de susținere a comunităților locale. La categoria Reduce, Reuse, Recycle – Banca Transilvania și Ateliere Fără Frontiere au dezvoltat proiectul Remesh și luptă pentru inserția socială și profesională a persoanelor vulnerabile și marginalizate. Împreună în Slujba Binelui, proiect dezvoltat de Secom Healthcare Group prin care au fost susținute mai multe inițiative din domeniul sănătății, a primit de asemenea Gold Recognition la categoria Sănătate.
Anul 2023 vine cu o nouă distincție Community Index: pentru fiecare categorie în parte propunem distincția The One to Watch – o recunoaștere specială pentru a evidenția originalitatea și inovația proiectelor care stabilesc un trend important pentru următorii ani în domeniul lor. Printre proiectele menționate la această categorie au fost YOXO Forest – Prima pădure digitală devenită realitate, 100 de idei de business pentru România – PENNY România sau Încrederea în sine se învață în școală – Oxygen.
Community Index analizează anual peste 800 de proiecte din România, derulate în perioada ianuarie – decembrie. Rankingul este o parte componentă a Romania CST Index (Corporate Sustainability & Transparency Index), care evaluează informaţiile publicate de companii în rapoartele de sustenabilitate. Principalele obiective ale Community Index sunt de a structura toate aceste proiecte într-o baza de date şi a analiza modul în care acestea se aliniază la cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD).
Puteţi regăsi mai multe detalii accesând următoarul link: https://communityindex.ro/community-index-2023/.