reprezentand cheltuieli in cadrul PAC
Printr-o decizie adoptată astăzi, Comisia Europeană reclamă o sumă de 578,5 milioane de euro care a fost acordată de UE pentru cheltuieli agricole și a fost cheltuită în mod incorect de statele membre. Banii revin la bugetul UE deoarece nu au fost respectate reglementările UE sau procedurile de control al cheltuielilor agricole au fost necorespunzătoare. Statele membre sunt responsabile de acordarea plăților și de controlarea cheltuielilor efectuate în cadrul politicii agricole comune (PAC), iar Comisia are obligația de a se asigura că statele membre au utilizat fondurile în mod corect.
Dacian Cioloş, Comisarul pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală, a spus referitor la această decizie: „Facem tot ce ne stă în putință pentru a realiza un control optim al cheltuielilor agricole în scopul de a ne asigura că banii contribuabililor nu sunt cheltuiți în mod necorespunzător.”
Principalele corecții financiare
Conform acestei decizii, se vor recupera fonduri de la Bulgaria, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Irlanda, Lituania, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Spania, Suedia, Țările de Jos și Regatul Unit. Cele mai semnificative corecții individuale sunt:
· 210,9 milioane de euro imputate Greciei pentru un sistem LPIS-GIS de slabă calitate și pentru deficiențe legate de controalele la fața locului aferente anului de cerere 2006 vizând cheltuielile cu ajutoarele pe suprafață, inclusiv măsurile de dezvoltare rurală pe suprafață;
· 54,7 milioane de euro imputate Greciei în legătură cu strugurii uscați, pentru reducerile randamentului minim, pentru specializarea parcelelor, registrele viticole ineficiente și deficiențele înregistrate în gestionarea și controlul schemelor de ajutoare pentru exercițiile financiare 2003-2007;
· 50,16 milioane de euro imputate Greciei pentru că nu a redus ajutoarele în cazul nerespectării cerințelor din sectorul veterinar referitoare la menținerea registrelor pentru ovine, pentru deficiențe în cazul controalelor la fața locului și al celor administrative și pentru inexistența criteriilor de risc specifice în ceea ce privește controalele vizând primele suplimentare în zonele defavorizate;
· 41,7 milioane de euro imputate României pentru deficiențe ale sistemului LPIS-GIS, ale controalelor administrative și ale modului de aplicare a sancțiunilor;
· 40,69 milioane de euro imputate Portugaliei pentru deficiențe ale sistemului LPIS-GIS, ale analizei riscurilor pentru control, pentru numărul insuficient și calitatea redusă a controalelor la fața locului, pentru aplicarea incorectă a sancțiunilor, pentru orientări necorespunzătoare și deficiențe ale controalelor administrative vizând cheltuielile cu ajutoarele pe suprafață, inclusiv măsurile de dezvoltare rurală pe suprafață;
· 28,94 milioane de euro imputate Țărilor de Jos pentru inexistența unui control principal care să vizeze plata prețului minim către producători în exercițiile financiare 2003-2008;
· 20,2 milioane de euro imputate Bulgariei pentru un sistem LPIS-GIS de slabă calitate și pentru deficiențele legate de controalele la fața locului, în ceea ce privește anul de cerere 2006, vizând cheltuielile cu ajutoarele pe suprafață, inclusiv măsurile de dezvoltare rurală pe suprafață;
· 19,76 milioane de euro imputate Greciei pentru livrările de tutun după termenele reglementare, pentru autorizarea incorectă a prim-procesatorilor și transferul incorect al contractelor de cultivare.
Informații suplimentare:
Pentru detalii despre modul în care funcționează sistemul de închidere a conturilor anuale, a se vedea MEMO/06/178 și fișa informativă „Pentru o gestionare înțeleaptă a bugetului agricol”, disponibilă pe internet la adresa:
//ec.europa.eu/agriculture/fin/clearance/factsheet_en.pdf.
În tabelele atașate (anexele I și II) sunt incluse detalii privind corecțiile individuale, pe stat membru și pe sector.
Închiderea conturilor FEGA și FEADR
Decizia 34: Corecții pentru fiecare stat membru
Sectorul și motivul aplicării corecției |
Suma în milioane de euro |
Republica Cehă |
|
Restituiri la export – corecție propusă pentru eșantionarea insuficientă în cazul controalelor fizice, care a dus la nerespectarea de către autoritățile cehe a ratei minime de 5 % a controalelor reglementare într-o serie de birouri vamale și în sectoarele anumitor produse în anii calendaristici 2004 și 2005. |
0,67 |
Franța |
|
Restituiri la export – pentru deficiențe apărute la verificarea transportului de animale vii pentru export. |
0,359 |
Lapte și produse lactate – taxa suplimentară datorată pentru 22 000 de tone de livrări de lapte subdeclarate pentru anul de producție 2002-2003. |
7,647 |
Prime pentru șeptel – pentru aplicarea incorectă a sancțiunilor cu privire la ajutoarele pentru sectorul pescuitului și acvaculturii pentru exercițiile financiare 2005-2007. |
0,119 |
Ajutoare pe suprafață – pentru deficiențe ale metodei utilizate la selectarea parcelelor pentru verificare și ale procedurii de stabilire a dimensiunii exacte a suprafețelor pentru anii de cerere 2005 și 2006. |
7,945 |
Audit financiar – plăți întârziate, depășirea plafoanelor financiare, certificare |
1,303 |
Audit financiar – închiderea conturilor |
3,667 |
Grecia |
|
Fructe și legume: corecții propuse în legătură cu strugurii uscați, pentru reducerile randamentului minim, pentru specializarea parcelelor, registrele viticole ineficiente și deficiențele înregistrate în gestionarea și controlul schemelor de ajutoare pentru exercițiile financiare 2003-2007 |
54,702 |
Tutun – pentru livrările de tutun efectuate după termenele reglementare, pentru certificarea incorectă a prim-procesatorilor și transferul incorect al contractelor de cultivare între prim-procesatori pentru exercițiul financiar 2006. |
19,761 |
POSEI – verificările deficiente ale măsurilor specifice în cazul insulelor de mici dimensiuni din Marea Egee pentru exercițiile financiare 1999-2001 (continuarea unei proceduri anterioare de verificare a conformității anulată de Curtea de Justiție cu o corecție forfetară mai mică). |
3,97 |
Prime pentru șeptel – pentru exercițiile financiare 2004-2006, pentru că nu a redus ajutoarele în cazul nerespectării cerințelor din sectorul veterinar referitoare la menținerea registrelor pentru ovine, pentru deficiențe în cazul controalelor la fața locului și al celor administrative și pentru inexistența criteriilor de risc specifice în ceea ce privește controalele vizând primele suplimentare în zonele defavorizate. |
50,166 |
Ajutoare pe suprafață – pentru un sistem LPIS-GIS de slabă calitate și pentru deficiențe legate de controalele la fața locului, în ceea ce privește anul de cerere 2006, vizând cheltuielile cu ajutoarele pe suprafață, inclusiv măsurile de dezvoltare rurală pe suprafață. |
210,913 |
Ecocondiționalitate – pentru documentarea necorespunzătoare a controalelor efectuate și pentru deficiențe legate de acestea, pentru instrucțiunile incomplete referitoare la controale, pentru neaplicarea de sancțiuni pentru neconformitate și pentru inexistența unei analize a riscurilor în ceea ce privește anul de cerere 2005. |
4,168 |
Audit financiar – pentru plăți întârziate, depășirea plafoanelor financiare, alocările pentru dezvoltarea rurală și cheltuielile neeligibile pentru exercițiul financiar 2007. |
3,778 |
Audit financiar – corecție propusă pentru depășirea plafoanelor financiare în 2008. |
0,012 |
Italia |
|
Lapte și produse lactate – aplicarea incorectă a sancțiunilor cu privire la conținutul de lapte praf degresat din hrana pentru animale pentru exercițiile financiare 2003-2005. |
1,688 |
Ajutoare pe suprafață – pentru deficiențele legate de controalele vizând ajutoarele pe suprafață efectuate și pentru sistemul LPIS-GIS de slabă calitate în anul de cerere 2006, pentru aplicarea incorectă a reducerilor și excluderilor pentru 2007 și pentru a nu fi crescut nivelul controalelor din sectorul fructelor cu coajă lemnoasă pentru 2004/2005 ca urmare a nivelului ridicat de nereguli constatate. |
22,814 |
Audit financiar – pentru deficiențe în gestionarea datoriilor pentru exercițiul financiar 2009. |
14,257 |
Polonia |
|
Stocurile de intervenție – pentru înregistrarea contabilă incorectă a mișcărilor stocurilor de zahăr și cereale în 2006 și 2007. |
1,021 |
Dezvoltare rurală – Măsurile privind zonele defavorizate (LFA) și măsurile de agromediu pentru exercițiul financiar 2006 pentru deficiențe ale controalelor încrucișate la fața locului și pentru aplicarea incorectă de sancțiuni. |
15,282 |
Ungaria |
|
Stocuri de intervenție – rambursarea costurilor tehnice, financiare și de altă natură aferente porumbului de intervenție din cauza înregistrării contabile incorecte. |
-3,069 |
Dezvoltare rurală – recuperarea sumei rambursate în plus din cauza diferențelor de curs valutar ca urmare a aplicării dublei corecții (în temeiul Deciziilor 2009/721/CE și 2010/152/UE ale Comisiei și al ordinului de recuperare GFO.09.025 referitor la programul ITDR 2004HU06GDO001). |
0,002 |
Țările de Jos |
|
Amidon de cartofi – inexistența unui control principal care să vizeze plata prețului minim către producători în exercițiile financiare 2003-2008. |
28,947 |
Furaje uscate și semințe – pentru deficiențe ale procedurii de eșantionare și cântărire și pentru neaplicarea de sancțiuni în legătură cu exercițiile financiare 2005-2007. |
0,356 |
Portugalia |
|
POSEI – pentru deficiențe constatate în legătură cu verificarea suprafețelor de către autoritățile din Madeira cu privire la exercițiile financiare 2005-2007. |
0,743 |
Prime pentru șeptel – pentru exercițiile financiare 2004-2006, pentru plata primelor pentru ovine către fermieri care nu dețineau numărul minim de drepturi, pentru deficiențe ale registrelor exploatațiilor agricole și neaplicarea de sancțiuni pentru neregulile constatate în acestea. |
2,761 |
Ajutoare pe suprafață – pentru deficiențe ale sistemului LPIS-GIS, ale analizei riscurilor pentru control, pentru numărul insuficient și calitatea redusă a controalelor la fața locului, pentru aplicarea incorectă a sancțiunilor, orientări necorespunzătoare și deficiențe ale controalelor administrative vizând cheltuielile cu ajutoarele pe suprafață, inclusiv măsurile de dezvoltare rurală pe suprafață. |
40,691 |
Audit financiar – pentru plăți întârziate și depășirea plafoanelor financiare |
0,531 |
Audit financiar – închiderea conturilor |
1,009 |
Slovenia |
|
Prime pentru șeptel – pentru prime speciale pentru carnea de vită acordate în mod incorect pentru animale sacrificate înainte de aderare, pentru deficiențe constatate la diverse controale la fața locului sau pentru inexistența acestor controale, pentru plata primelor pentru ovine către fermieri care nu dețineau numărul minim de drepturi. |
3,812 |
Spania |
|
Prime pentru șeptel – pentru netransmiterea de către abatoare a datelor de sacrificare aferente exercițiilor financiare 2006 și 2007 către baza de date. |
0,153 |
Audit financiar – pentru plăți întârziate, pentru depășirea plafoanelor financiare, pentru cheltuieli neeligibile și pentru recuperarea taxelor pentru lapte aferente anului 2009. |
4,759 |
România |
|
Ajutoare pe suprafață – pentru deficiențe ale sistemului LPIS-GIS, ale controalelor administrative și în aplicarea de sancțiuni pentru anul de cerere 2008. |
41,707 |
Audit financiar – pentru plăți întârziate aferente anului 2008. |
4,659 |
Bulgaria |
|
Ajutoare pe suprafață – pentru un sistem LPIS-GIS de slabă calitate și pentru deficiențe legate de controalele la fața locului, în ceea ce privește anul de cerere 2006, vizând cheltuielile cu ajutoarele pe suprafață, inclusiv măsurile de dezvoltare rurală pe suprafață. |
20,202 |
Cipru |
|
Dezvoltare rurală – Măsurile privind zonele defavorizate (LFA) și măsurile de agromediu pentru anul de cerere 2004 pentru a nu fi crescut nivelul controalelor ca urmare a nivelului ridicat de nereguli constatate. |
0,341 |
Audit financiar – pentru depășirea plafoanelor financiare pentru 2009. |
0,32 |
Germania |
|
Audit financiar – pentru plăți întârziate, depășirea plafoanelor financiare și cheltuieli neeligibile pentru exercițiul financiar 2009. |
1,989 |
Audit financiar – închiderea conturilor |
0,413 |
Irlanda |
|
Audit financiar – pentru plăți întârziate |
0,133 |
Regatul Unit |
|
Audit financiar – pentru plăți întârziate și depășirea plafoanelor financiare pentru anul 2009 |
3,779 |
Danemarca |
|
Audit financiar – pentru depășirea plafoanelor financiare pentru 2009. |
0,004 |
Lituania |
|
Audit financiar – închiderea conturilor |
0,043 |
Suedia |
|
Audit financiar – pentru depășirea plafoanelor financiare pentru 2009. |
0,013 |
TOTAL |
578,54 |
Anexa II
Închiderea conturilor FEGA și FEADR
Decizia 34: Corecții pe sectoare
În milioane de euro |
|
Ajutoare pe suprafață |
313,866 |
|
|
Prime pentru șeptel |
57,011 |
Ecocondiționalitate |
4,168 |
Restituiri la export |
1,029 |
Fructe și legume |
54,702 |
Amidon de cartofi |
28,947 |
Lapte și produse lactate |
9,335 |
Stocuri de intervenție |
1,021 |
Tutun |
19,761 |
|
|
POSEI |
4,713 |
Furaje uscate și semințe |
0,356 |
Dezvoltare rurală și DR, secțiunea Garantare |
46,029 |
Audit financiar & corecții contabile |
37,607 |
TOTAL |
578,545 |