reprezentand cheltuieli in cadrul PAC
În cadrul așa-numitei proceduri de verificare și închidere a conturilor, Comisia Europeană revendică astăzi o sumă totală de 436 de milioane de euro, reprezentând fonduri din cadrul politicii agricole a UE cheltuite în mod incorect de statele membre. Întrucât unele dintre aceste fonduri au fost deja recuperate de la statele membre, impactul financiar este ușor mai mic, ridicându-se la 426 de milioane de euro. Banii sunt returnaţi la bugetul UE deoarece nu au fost respectate reglementările UE sau pentru că procedurile de control al cheltuielilor agricole au fost necorespunzătoare. Statele membre sunt responsabile cu efectuarea plăților și cu controlul cheltuielilor efectuate în cadrul politicii agricole comune (PAC), iar Comisia are obligația de a se asigura că statele membre au utilizat fondurile în mod corect. Pentru a ține seama de presiunile financiare resimțite în unele state membre ca urmare a crizei financiare, Comisia a adoptat un regulament prin care autorizează statele membre care beneficiază de asistență financiară să întârzie, în anumite condiții, cu până la 18 luni rambursarea fondurilor utilizate în mod incorect. Această măsură se adaugă la opțiunile existente de a solicita eșalonarea rambursării de-a lungul unui număr limitat de ani. Primul stat membru care a depus o cerere pentru această facilitate a fost Grecia.
Principalele corecții financiare
În conformitate cu această ultimă decizie, vor fi recuperate fonduri de la Danemarca, Germania, Estonia, Grecia, Spania, Franța, Italia, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Slovenia și Marea Britanie. Cele mai semnificative corecții individuale sunt:
· 131,3 milioane de euro revendicate de la Spania pentru plantarea de viță-de-vie fără drepturi de (re)plantare;
· 98,9 milioane de euro revendicate de la Italia pentru plantarea de viță-de-vie fără drepturi de (re)plantare;
· 71,5 milioane de euro revendicate de la Grecia pentru deficiențe ale controalelor privind stafidele;
· 62,9 milioane de euro revendicate de la Franța pentru deficiențe ale controalelor privind primele pentru bovine;
· 21,3 milioane de euro revendicate de la Grecia pentru plantarea de viță-de-vie fără drepturi de (re)plantare;
· 13,3 milioane de euro (impact financiar: 13,1 milioane EUR) revendicate de la Polonia pentru un sistem de sancționare deficient, precum și pentru nedefinirea bunelor condiții agricole și de mediu (GAEC – Good Agricultural and Environment Conditions) privind eco-condiționalitatea;
· 11,6 milioane de euro revendicate de la Grecia pentru absența sistemului de control al producției și depozitării zahărului.
Statele membre sunt responsabile cu gestionarea majorității plăților din cadrul PAC, în principal prin intermediul agențiilor lor de plăți. De asemenea, statele membre sunt responsabile cu controalele, de exemplu în ce priveşte verificarea cererilor pentru plățile directe depuse de fermieri. Comisia desfășoară peste 100 de audituri în fiecare an, verificând dacă controalele și măsurile în ceea ce privește deficiențele sunt suficiente, și are dreptul să recupereze arieratele dacă auditurile constată că măsurile luate de statul membru în cauză nu sunt suficiente pentru a garanta că fondurile UE au fost cheltuite în mod adecvat.
Pentru detalii privind modul în care funcționează sistemul de verificare și închidere a conturilor anuale, a se vedea MEMO/12/109 și fișa informativă intitulată „Pentru o gestionare înțeleaptă a bugetului agricol”, disponibilă pe internet la adresa:
//ec.europa.eu/agriculture/fin/clearance/factsheet_en.pdf.
În tabelele atașate (anexele I și II) sunt incluse detalii privind corecțiile individuale, per stat membru și per sector.
Persoane de contact:
Roger Waite (+32 2 296 14 04)
Fanny Dabertrand (+32 2 299 06 25)
Anexa I – Verificarea și închiderea conturilor FEGA și FEADR
Decizia 38: Corecții efectuate per stat membru (în milioane de euro)
Sectorul și motivul aplicării corecției |
Valoarea corecției |
Valoarea impactului financiar al corecției[1] |
Danemarca |
|
|
Prime pentru șeptel – corecție propusă pentru neaplicarea de sancțiuni privind prima specială pentru bovine |
0,116 |
0,116 |
Estonia |
|
|
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru deficiențe în verificarea caracterului rezonabil al costurilor și deficiențe ale controalelor ce antrenează un risc de dublă finanțare |
0,798 |
0,798 |
Franța |
|
|
Prime pentru șeptel – corecție propusă pentru introducerea cu întârziere în baza de date a mișcărilor de animale, deficiențe în verificarea documentelor justificative, deficiențe privind aplicarea noțiunii de erori evidente și privind accesul la baza de date națională de identificare a abatoarelor |
62,919 |
62,919 |
Germania |
|
|
Alte corecții – corecție propusă pentru erorile cunoscute în ce priveşte populația din cadrul FEGA și FEADR, constatate în cadrul operaţiunii de verificare și închidere a conturilor pentru exercițiul financiar 2008 |
0,170 |
0,170 |
Grecia |
|
|
Restituiri la export – corecție propusă pentru absența sistemelor de control al producției și depozitării zahărului |
11,580 |
11,580 |
Fructe și legume – corecție propusă pentru numărul insuficient de controale administrative și neaplicarea de sancțiuni în cadrul prelucrării citricelor |
0,513 |
0,513 |
Fructe și legume – corecție propusă pentru deficiențe privind producția minimă de stafide |
71,506 |
71,506 |
Vin – corecție propusă pentru plantarea de viță-de-vie fără drepturi de (re)plantare |
21,336 |
21,336 |
Italia |
|
|
Fructe și legume – corecție propusă pentru plăți efectuate după termenul regulamentar |
0,515 |
0,515 |
Fructe și legume – corecție propusă pentru deficiențe în controlul producției de roșii |
8,747 |
8,747 |
Fructe și legume – corecție propusă pentru deficiențe în controalele administrative și contabile |
2,784 |
2,784 |
Vin – corecție propusă pentru plantarea de viță-de-vie fără drepturi de (re)plantare |
98,881 |
98,881 |
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru controalele la fața locului întârziate privind măsurile de agromediu și pentru deficiențe privind anunțarea controalelor la fața locului |
0,663 |
0,663 |
Marea Britanie |
|
|
Restituiri la export – corecție propusă pentru deficiențe ale controalelor de substituție |
0,002 |
0,002 |
Prime pentru șeptel – corecție propusă pentru neaplicarea de sancțiuni în cazul nerespectării cerințelor privind animalele care fac obiectul unor cereri de finanțare care depășesc cota, al plăților către solicitanți cu mai puțin de 10 drepturi de cotă și al deficiențelor în aplicarea de penalități pentru animalele dispărute |
0,055 |
0,055 |
Olanda |
|
|
Alte corecții – corecție propusă pentru erori descoperite în timpul operaţiunii de verificare și închidere a conturilor pentru exercițiul financiar 2007 |
0,081 |
0,081 |
Polonia |
|
|
Eco-condiționalitate – corecție propusă pentru nedefinirea unor bune condiții agricole și de mediu și pentru deficiențe ale sistemului de sancționare |
13,287 |
13,141 |
Portugalia |
|
|
Prime pentru șeptel – corecție propusă pentru neaplicarea de sancțiuni și excluderea anumitor populații de la controalele la fața locului |
0,110 |
0,110 |
Alte corecții – corecție propusă pentru erorile descoperite în cadrul operaţiunii de verificare și închidere a conturilor pentru exercițiul financiar 2008 |
1,405 |
1,405 |
România |
|
|
Întârzierea plăților – corecție propusă pentru nerespectarea termenelor de plată |
7,674 |
rambursare în valoare de 1,726 |
Slovenia |
|
|
Alte corecții – corecție propusă pentru erorile descoperite în cadrul operaţiunii de verificare și închidere a conturilor pentru exercițiul financiar 2008 |
0,008 |
0,008 |
Alte corecții – corecție propusă pentru erorile descoperite în cadrul operaţiunii de verificare și închidere a conturilor pentru exercițiul financiar 2009
|
0,006 |
0,006 |
Spania |
|
|
Vin – corecție propusă pentru plantarea de viță-de-vie fără drepturi de (re)plantare |
131,301 |
131,301 |
Dezvoltare rurală – Corecție propusă pentru deficiențe privind controalele la fața locului, măsurarea parcelelor agricole, aplicarea unor bune practici agricole referitoare la măsurile de agromediu și zonele defavorizate |
1,061 |
1,061 |
|
|
|
TOTAL |
435,519 |
425,973 |
[1] Impactul financiar al corecției ia în considerare corecțiile anterioare suprapuse și sumele recuperate deja de Comisia Europeană.
Anexa II – Verificarea și închiderea conturilor FEGA și FEADR
Decizia 38: Corecții per sector (în milioane de euro)
Sector |
Valoarea corecției |
Valoarea impactului financiar al corecției[1] |
|
|
|
Restituiri la export |
11,582 |
11,582 |
|
|
|
Fructe și legume |
84,065 |
84,065 |
|
|
|
Vin |
251,518 |
251,518 |
|
|
|
Prime pentru șeptel |
63,201 |
63,201 |
|
|
|
Eco-condiționalitate |
13,287 |
13,141 |
|
|
|
Dezvoltare rurală |
2,522 |
2,522 |
|
|
|
Întârzierea plăților |
7,674 |
-1,726 |
|
|
|
Alte corecții |
1,670 |
1,670 |
|
|
|
TOTAL |
435,519 |
425,973 |
[1] Impactul financiar al corecției ia în considerare corecțiile anterioare suprapuse și sumele deja recuperate de Comisia Europeană.