{mosimage}in cadrul PAC
În cadrul așa-numitei proceduri de verificare și închidere a conturilor, Comisia Europeană revendică o sumă totală de 414 milioane EUR, reprezentând fonduri din cadrul politicii agricole a UE, cheltuite în mod incorect de statele membre. Statele membre sunt responsabile cu efectuarea plăților și cu verificarea cheltuielilor efectuate în cadrul politicii agricole comune (PAC), iar Comisia are obligația de a se asigura că statele membre au utilizat fondurile în mod corect. Banii revin la bugetul UE deoarece nu au fost respectate reglementările UE sau pentru că procedurile de control al cheltuielilor agricole au fost necorespunzătoare. Cifra menționată este cea oficială, dar, deoarece unele dintre aceste sume au fost deja recuperate de la statele membre, impactul financiar net al deciziei va fi, de fapt, de aproximativ 393 de milioane EUR.
Principalele corecții financiare
În conformitate cu această ultimă decizie, vor fi recuperate fonduri de la 22 de state membre: Belgia, Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Germania, Irlanda, Grecia, Spania, Franța, Italia, Cipru, Lituania, Ungaria, Malta, Olanda, Polonia, România, Slovenia, Slovacia, Finlanda, Suedia și Marea Britanie. Cele mai semnificative corecții individuale sunt:
● 111,7 milioane EUR (impact financiar net1: 99,4 milioane EUR) imputate Angliei – Marea Britanie pentru deficiențe în ceea ce privește sistemele de identificare a parcelelor agricole și de informații geografice (LPIS‑GIS), prelucrarea cererilor, controalele administrative încrucișate și controalele la fața locului referitoare la ajutoarele pe suprafață;
● 48,3 milioane EUR (impact financiar net1: 48,1 milioane EUR) imputate Italiei pentru încălcarea obligațiilor legate de ecocondiționalitate: control insuficient în privința mai multor cerințe legale în materie de gestionare, trei GAEC (bune condiții agricole și de mediu) nedefinite și aplicarea incorectă a unor sancțiuni;
● 40,6 milioane EUR imputate Spaniei pentru deficiențe în ceea ce privește gestionarea și controlul restituirilor la export: controale ex ante deficiente în sectorul cărnii de vită, deficiențe în desfășurarea controalelor fizice, controale inadecvate privind producția și stocurile de zahăr, notificarea prealabilă a exportatorilor cu privire la controalele fizice;
● 34,4 milioane EUR imputate Poloniei pentru deficiențe în gestionarea regimului de pensionare anticipată în cadrul Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR);
● 29 de milioane EUR imputate Franței pentru deficiențe în ceea ce privește controalele la fața locului privind handicapurile naturale și măsurile de agromediu din cadrul FEADR;
● 17,9 milioane EUR imputate Italiei pentru un sistem de control care prezintă deficiențe grave și pentru fraudă în sectorul prelucrării citricelor;
● 17,7 milioane EUR (impact financiar net2: 15,7 milioane EUR) imputate Irlandei de Nord – Marea Britanie pentru deficiențe în ceea ce privește LPIS-GIS, controalele la fața locului, plățile și sancțiunile referitoare la ajutoarele pe suprafață;
● 16 milioane EUR imputate Spaniei pentru deficiențe în alocarea de drepturi pentru beneficiarii ajutoarelor pe suprafață;
● 12,5 milioane EUR imputate României pentru deficiențe ale controalelor privind eligibilitatea și cheltuielile beneficiarilor, precum și pentru deficiențe în aplicarea de sancțiuni în cadrul măsurii „modernizarea exploatațiilor agricole” din cadrul FEADR.
Context
Statele membre sunt responsabile cu gestionarea majorității plăților din cadrul PAC, mai ales prin intermediul agențiilor lor de plăți. De asemenea, statele membre sunt responsabile cu controalele, de exemplu cu verificarea cererilor de plăți directe ale fermierilor. Comisia desfășoară peste 100 de audituri în fiecare an, verificând dacă controalele efectuate și măsurile aplicate de statele membre în cazul deficiențelor sunt suficiente, și are dreptul să recupereze arieratele dacă auditurile constată că modul de gestionare și controalele statului membru nu reușesc să garanteze că fondurile UE au fost cheltuite în mod adecvat.
Pentru detalii privind modul în care funcționează sistemul de verificare și închidere a conturilor anuale, a se vedea MEMO/12/109 și fișa informativă intitulată „Pentru o gestionare înțeleaptă a bugetului agricol”, disponibilă pe internet la adresa: //ec.europa.eu/agriculture/fin/clearance/factsheet_en.pdf.
În tabelele atașate (anexele I și II) sunt incluse detalii privind corecțiile individuale, per stat membru și per sector.
Anexa I: Verificarea conformității conturilor FEGA și FEADR
Decizia 40: Corecții per stat membru (în milioane EUR)
Sectorul și motivul aplicării corecției |
Valoarea corecției |
Valoarea impactului financiar net al corecției3 |
Belgia |
|
|
Ecocondiționalitate – corecție propusă pentru lipsa implementării GAEC și pentru controale la fața locului parțiale |
2,477 |
2,477 |
Bulgaria |
|
|
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru deficiențe în ceea ce privește calendarul controalelor la fața locului și selectarea eșantioanelor |
0,023 |
0,023 |
Cipru |
|
|
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru întârzierea controalelor administrative și pentru calendarul inadecvat al controalelor la fața locului |
0,100 |
0,100 |
Alte corecții – corecție propusă pentru depășirea plafoanelor |
0,001 |
0,000 |
Republica Cehă |
|
|
Ecocondiționalitate – corecție propusă pentru GAEC nedefinite și pentru deficiențe în ceea ce privește evaluarea neconformităților |
6,558 |
6,558 |
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru lipsa controalelor la fața locului privind densitatea șeptelului |
4,477 |
4,455 |
Germania |
|
|
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru deficiențe în ceea ce privește selecția din rândul cererilor eligibile și pentru TVA-ul neeligibil inclus în plăți |
3,739 |
3,739 |
Danemarca |
|
|
Alte corecții – corecție propusă pentru deficiențe în recuperarea datoriilor |
0,019 |
0,019 |
Spania |
|
|
Restituiri la export – corecție propusă pentru controale ex ante deficiente în sectorul cărnii de vită, pentru deficiențe în desfășurarea controalelor fizice, pentru controale inadecvate privind producția și stocurile de zahăr, pentru notificarea prealabilă a exportatorilor cu privire la controalele fizice |
40,596 |
40,596 |
Ajutoare pe suprafață – corecție propusă pentru deficiențe în alocarea drepturilor la plată |
16,030 |
16,030 |
Ecocondiționalitate – corecție propusă pentru lipsa unei bune condiții agricole și de mediu (GAEC) și pentru deficiențe în ceea ce privește eficacitatea controalelor și aplicarea unei reduceri |
6,486 |
6,485 |
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru deficiențe ale controalelor la fața locului și pentru lipsa trasabilității |
0,379 |
0,379 |
Alte corecții – rambursare din cauza rectificării tabelului din anexa III pentru exercițiul financiar 2006 (recuperarea sumelor corespunzătoare neregulilor) |
Rambursare 1,785 |
Rambursare 1,785 |
Finlanda |
|
|
Alte corecții – corecție propusă pentru erorile detectate în timpul exercițiului de închidere a conturilor pentru 2009 |
0,067 |
0,067 |
Franța |
|
|
Prime pentru șeptel – corecție propusă pentru deficiențe în ceea ce privește registrul exploatației și neconformitatea bazei de date electronice |
4,474 |
4,465 |
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru controlul administrativ neexhaustiv privind facturile aferente împrumuturilor preferențiale și pentru auditurile întârziate în cadrul băncilor |
6,453 |
6,453 |
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru deficiențe în ceea ce privește controalele la fața locului privind handicapurile naturale și măsurile de agromediu |
28,956 |
28,956 |
Întârzierea plăților – corecție propusă pentru întârzierea plăților |
1,372 |
0,000 |
Alte corecții – corecție propusă pentru cheltuielile neeligibile identificate în cursul exercițiului de închidere a conturilor pentru 2008 |
0,108 |
0,108 |
Anglia (Marea Britanie) |
||
Ajutoare pe suprafață – corecție propusă pentru Anglia pentru deficiențe în ceea ce privește LPIS-GIS, prelucrarea cererilor, controalele administrative încrucișate și controalele la fața locului |
111,678 |
99,430 |
Ajutoare pe suprafață – corecție propusă pentru Irlanda de Nord pentru deficiențe în ceea ce privește LPIS-GIS, controalele la fața locului, plățile și sancțiunile |
17,687 |
15,733 |
Ecocondiționalitate – corecție propusă pentru sistemul de sancțiuni indulgent și pentru controlul inadecvat al cerințelor minime privind utilizarea îngrășămintelor și a produselor de protecție a plantelor și al unei cerințe legale în materie de gestionare |
2,476 |
2,476 |
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru deficiențe în cadrul măsurilor de agromediu |
4,353 |
4,331 |
Alte corecții – corecție propusă pentru deficiențe în recuperarea datoriilor |
1,829 |
1,829 |
Grecia |
|
|
Stocuri de intervenție – corecție propusă pentru plăți excedentare în contul cheltuielilor de depozitare publică |
0,428 |
0,428 |
Prime pentru șeptel – corecție propusă pentru deficiențe în ceea ce privește calendarul controalelor, stabilirea criteriilor de eligibilitate, analiza de risc și controalele la fața locului, precum și pentru lipsa controlului calității pentru controalele delegate |
3,686 |
3,686 |
Alte corecții – corecție propusă pentru plăți întârziate și pentru depășirea plafoanelor |
5,209 |
4,822 |
Ungaria |
|
|||||
Ecocondiționalitate – corecție propusă pentru 8 GAEC nedefinite |
9,362 |
9,291 |
||||
Irlanda |
|
|||||
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru deficiențe în ceea ce privește regimul de pensionare anticipată și schema pentru tinerii fermieri |
0,397 |
0,397 |
||||
Întârzierea plăților – corecție propusă pentru întârzierea plăților |
0,013 |
0,000 |
||||
Alte corecții – corecție propusă pentru „erori cunoscute” constatate în cursul exercițiului de închidere a conturilor pentru 2010 |
0,198 |
0,198 |
||||
Alte corecții – corecție propusă pentru neraportarea dobânzii aferente datoriilor |
0,030 |
0,030 |
||||
Italia |
|
|||||
Fructe și legume – corecție propusă pentru un sistem de control care prezintă deficiențe grave și pentru fraudă în sectorul prelucrării citricelor |
17,914 |
17,914 |
||||
Ecocondiționalitate – corecție propusă pentru câteva cerințe legale în materie de gestionare prost controlate, pentru 3 GAEC nedefinite și pentru aplicarea incorectă a unor sancțiuni |
48,302 |
48,095 |
||||
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru absența controalelor încrucișate cu baza de date privind animalele, precum și pentru întârzierea controalelor la fața locului |
1,246 |
1,246 |
||||
Alte corecții – corecție propusă pentru întârzierea plăților |
2,294 |
0,000 |
||||
Alte corecții – corecție propusă pentru deficiențe în ceea ce privește criteriile de acreditare |
6,354 |
6,354 |
Lituania |
||
Ecocondiționalitate – corecție propusă pentru lipsa unor GAEC, pentru GAEC prost controlate și pentru deficiențe în aplicarea unor sancțiuni |
1,462 |
1,461 |
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru un sistem slab de control privind eligibilitatea beneficiarilor |
3,033 |
3,033 |
Malta |
||
Ecocondiționalitate – corecție propusă pentru sistemul de sancțiuni indulgent |
0,069 |
0,069 |
Olanda |
||
Alte corecții – corecție propusă pentru „erori cunoscute” constatate în cursul exercițiului de închidere a conturilor pentru 2010 |
0,689 |
0,689 |
Polonia |
||
Fructe și legume – corecție propusă pentru întârzierea plăților și pentru deficiențe în ceea ce privește controalele fizice, administrative și contabile |
0,661 |
0,659 |
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru deficiențe în gestionarea sistemului de pensionare anticipată |
34,452 |
34,452 |
România |
||
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru deficiențe ale controalelor privind eligibilitatea și cheltuielile beneficiarilor, precum și pentru deficiențe în aplicarea de sancțiuni în cadrul măsurii privind modernizarea exploatațiilor agricole |
12,501 |
12,501 |
Dezvoltare rurală – corecție propusă pentru controale incomplete privind parcelele și registrele |
5,199 |
2,960 |
Întârzierea plăților – corecție propusă pentru întârzierea plăților |
0,083 |
0,000 |
Suedia |
||
Alte corecții – corecție propusă pentru depășirea unui plafon |
0,003 |
0,000 |
Slovenia |
||
Prime pentru șeptel – corecție propusă pentru nerespectarea ratei minime a controalelor la fața locului privind ovinele și pentru neaplicarea de sancțiuni în caz de întârziere a aplicării de crotalii la bovine |
0,098 |
0,098 |
Ajutoare pe suprafață – corecție propusă pentru deficiențe în calcularea drepturilor la plată |
0,188 |
0,188 |
Slovacia |
||
Ecocondiționalitate – corecție propusă pentru o GAEC nedefinită și pentru deficiențe ale controalelor la fața locului |
1,558 |
1,558 |
Întârzierea plăților – corecție propusă pentru întârzierea plăților |
0,346 |
0,000 |
TOTAL |
414,327 |
393,050 |
Anexa II: Verificarea și închiderea conturilor FEGA și FEADR
Decizia 40: Corecții per sector (în milioane EUR)
Sectorul |
Valoarea corecției |
Valoarea impactului financiar al corecției4 |
||
|
|
|
||
Restituiri la export |
40,596 |
40,596 |
||
|
||||
Fructe și legume |
18,575 |
18,573 |
||
|
||||
Stocuri de intervenție și alte măsuri de piață |
0,428 |
0,428 |
||
|
||||
Prime pentru șeptel |
8,259 |
8,249 |
||
Ajutor pe suprafață |
145,583 |
131,380 |
||
Ecocondiționalitate |
78,750 |
78,470 |
||
Dezvoltare rurală |
105,307 |
103,023 |
||
Întârzierea plăților |
1,814 |
0,000 |
||
|
||||
Alte corecții |
15,015 |
12,331 |
||
|
|
|
||
TOTAL |
414,327 |
393,050 |
1 Impactul financiar este mai scăzut datorită sumelor deja recuperate de la statul membru sau rambursate de către acesta.
2 Impactul financiar este mai scăzut datorită sumelor deja recuperate de la statul membru sau rambursate de către acesta.
3 Impactul financiar net al corecției ia în considerare corecțiile anterioare suprapuse și sumele deja recuperate de Comisia Europeană.
4 Impactul financiar al corecției ia în considerare corecțiile anterioare suprapuse și sumele deja recuperate de Comisia Europeană.