pentru conducatorii auto si pentru mediu
Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei Europene, responsabil pentru transporturi, a solicitat simplificarea și clarificarea normelor UE în domeniul transportului rutier de marfă. Observațiile dlui Kallas vin în urma publicării unui raport privind integrarea pieței interne a transportului rutier. Raportul concluzionează că, deși s-au realizat unele progrese, eliminarea restricțiilor rămase ar ajuta economia europeană și ar îmbunătăți calitatea mediului înconjurător.
În fiecare zi, aproape un sfert din toate camioanele care circulă pe drumurile Europei sunt goale, fie că se întorc la bază, fie că se află între două transporturi. Potrivit raportului, deschiderea piețelor naționale de transport rutier către o concurență mai intensă ar contribui la reducerea numărului de curse goale și la creșterea eficienței în cadrul sectorului.
Vicepreședintele Kallas a declarat: „Normele actuale sunt păguboase pentru companiile europene, afectează toți participanții la trafic și sunt dăunătoare pentru mediu. Avem nevoie de reglementări clare pentru industrie și, în același timp, avem nevoie de condiții de lucru bune pentru conducătorii auto. Sper că următoarea Comisie va continua pe această cale.”
Principalele constatări ale raportului sunt:
-
Autoritățile de aplicare a legii din statele membre trebuie să își intensifice eforturile pentru a aplica legislația existentă într-un mod mai eficace și mai consecvent.
-
Comisia și UE pot fi de ajutor prin clarificarea normelor care sunt înțelese, interpretate și implementate în mod diferit în diverse state membre.
-
Normele sociale trebuie să fie mai bine aplicate în transportul rutier dacă se dorește ca sectorul să atragă noi conducători auto și să poată gestiona viitoarea cerere preconizată de transport de marfă.
-
UE are ocazia de a îmbunătăți eficiența economiei sale și de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră generate de sectorul transporturilor.
Fapte și cifre:
-
Transportul rutier asigură deplasarea a aproape trei sferturi (72%) din mărfurile transportate pe cale terestră în UE, având o cifră de afaceri anuală de 300 de miliarde de euro, reprezentând aproximativ 2% din PIB-ul UE.
-
Transportul terestru, din care face parte transportul rutier, este singurul mod de transport în care productivitatea muncii a scăzut din 2001 (-0,2%).
-
Transportul național reprezintă 67% din transportul rutier din UE. Cu toate acestea, accesul transportatorilor de mărfuri străini la piețele naționale rămâne foarte limitat.
-
Vehiculele grele de marfă circulă adesea goale: 20% din toate camioanele din UE circulă fără încărcătură. La nivel național, acest procentaj crește până la 25%.
-
În sectorul transportului rutier există aproximativ 600 000 de companii, dintre care o mare parte sunt IMM-uri, în cadrul cărora lucrează aproximativ 3 milioane de persoane.
-
Transportul rutier se va confrunta cu o penurie de conducători auto în viitorul apropiat. Conducătorii auto reprezintă o populație în curs de îmbătrânire, iar transportul rutier nu este considerat o profesie atractivă. Condițiile de muncă sunt percepute ca fiind dificile, iar statele membre nu implementează prevederi sociale în mod consecvent.
-
Potrivit unui studiu recent realizat de Parlamentul European1, costul restricțiilor rămase în ceea ce privește cabotajul2 este de aproximativ 50 de milioane de euro pe an.
-
Eliminarea restricțiilor pentru cabotaj ar contribui la reducerea numărului curselor goale prin faptul că ar ajuta transportatorii rutieri de marfă să combine încărcături și să găsească utilitate și curselor de retur.
-
Eliminarea restricțiilor ar permite, de asemenea, optimizarea gestionării flotelor, contribuind astfel la creșterea eficienței logistice generale a economiei UE. Acest lucru ar ajuta la menținerea atractivității UE ca loc de producție și de comerț.
Următoarele etape
Raportul va fi transmis spre dezbatere Parlamentului European și Consiliului.
1 //www.europarl.europa.eu/the-secretary-general/resource/static/files//files/mapping-the-cost-of-non-europe–march-2014-.pdf
2 În cadrul căruia companiile de transport efectuează operațiuni la nivel național în alt stat membru decât cel de care aparțin.
Pagini Utile
-
MEMO/14/286
-
Urmăriți activitatea vicepreședintelui Kallas pe Twitter