care calatoresc cu autobuzul si autocarul
Comisia Europeană salută votul acordat astăzi de Parlamentul European, după negocieri dificile, în favoarea unui regulament privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul și autocarul. După transportul aerian, feroviar și naval, transportul rutier va beneficia, de asemenea, de un set specific de drepturi ale pasagerilor, completându-se astfel cadrul juridic pentru utilizatorii tuturor tipurilor de transport la nivelul UE. Pasagerii care călătoresc cu autobuzul și autocarul, în special cei cu dizabilităţi sau cu mobilitate redusă, se vor bucura de drepturi noi care îi vor proteja în călătoriile lor, oriunde pe teritoriul Uniunii Europene.
Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei Europene responsabil pentru domeniul transportului, a declarat: „Grație acestei noi reglementări, drepturile pasagerilor vor fi extinse și la transportul cu autobuzul și autocarul. Pasagerii care călătoresc cu mijloace de transport rutier vor beneficia de aceleași standarde de bază privind calitatea serviciilor oriunde și cu orice mijloc ar călători în interiorul Uniunii. Prin adoptarea unei reglementări privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul și autocarul, protecția drepturilor pasagerilor din UE acoperă acum toate tipurile de transport. Sunt foarte mulțumit de faptul că UE a creat primul spațiu integrat din lume în domeniul drepturilor pasagerilor pentru toate tipurile de transport”.
Adoptarea regulamentului privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul și autocarul are loc la scurt timp de la adoptarea regulamentului 1177/2010 privind drepturile pasagerilor care călătoresc pe mare și pe căi navigabile interioare, care va intra în vigoare în luna decembrie 2012.
Acum, când există legislație UE privind drepturile pasagerilor pentru toate tipurile de transport, Comisia va pregăti o comunicare ce analizează caracteristicile protecției pasagerilor în toate sectoarele de transport, în vederea consolidării coerenței și eficacității acestora, în contextul unui transport intermodal cu o pondere din ce în ce mai mare.
Noile drepturi aplicabile pentru serviciile pe distanțe lungi (și anume, peste 250 km) includ, printre altele:
* protecția pasagerilor în caz de deces, vătămare, pierderi sau daune cauzate de accidente rutiere (dreptul național nu poate stabili o sumă maximă mai mică decât suma de 220.000 € per pasager și 1.200 € per bagaj);
* protecția pasagerilor în ceea ce privește nevoile practice imediate în cazul unui accident (cu posibilitatea oferirii de cazare la hotel, pentru cel mult două nopți, la un tarif total de 80 € pe noapte);
* asistență specifică gratuită pentru persoanele cu dizabilităţi și pentru cele cu mobilitate redusă atât în stații, cât și la bord și, dacă este necesar, transport gratuit pentru persoanele care le însoțesc;
* garantarea rambursării sau schimbării rutei în situații de rezervare peste limita locurilor disponibile, în cazul anulării sau ca urmare a unei întârzieri de peste 120 de minute față de momentul estimat al plecării;
* asistență corespunzătoare (gustări, mese sau băuturi răcoritoare) în situații de anulare sau de întârzieri care depășesc 90 de minute în cazul unei călătorii a cărei durată depășește trei ore;
* mai mult, obligația transportatorilor, în cazurile respective, de a asigura cazare la hotel pentru două nopți, la un tarif de cel mult 80 € pe noapte, pentru pasagerii blocați, cu excepția cazurilor de condiții meteorologice extreme sau de dezastre naturale majore;
* compensarea a 50 % din prețul biletului de transport în cazul unei întârzieri de peste 120 de minute față de timpul de plecare estimat, al anulării călătoriei și dacă transportatorul nu reușește să îi ofere pasagerului o altă rută sau rambursarea biletului.
În plus, se vor aplica următoarele drepturi la toate serviciile de transport (pe distanţe de peste sau sub 250 de km):
* nediscriminarea – directă sau indirectă – a pasagerilor pe bază de cetăţenie;
* tratament nediscriminatoriu pentru persoanele cu dizabilităţi sau cu mobilitate redusă, precum și compensații financiare pentru pierderea sau deteriorarea echipamentului lor de mobilitate în caz de accident;
* reguli minime privind informarea tuturor pasagerilor înainte de călătorie și în timpul acesteia, precum și informații generale referitoare la drepturile acestora puse la dispoziție în stații și online;
* mecanisme de gestionare de către transportatori a reclamațiilor, disponibile pentru toți pasagerii;
* organisme naționale independente în fiecare stat membru cu atribuții de asigurare a respectării regulamentului și, dacă este cazul, de aplicare de sancțiuni.
Pașii următori
După votul de astăzi din Parlamentul European și după aprobarea de către Consiliu în data de 31 ianuarie 2011, regulamentul va fi adoptat în mod oficial mâine. Se estimează că acesta va fi publicat înainte de începutul verii. Regulamentul va intra în funcţiune la doi ani de la publicare.