Comisia Europeană își intensifică acțiunile de sprijin pentru municipalități printr-un nou „pachet de mobilitate urbană” adoptat marți, 17 decembrie. El va consolida schimbul de bune practici, va oferi sprijin financiar specific și va investi în cercetare și dezvoltare. În plus, încurajează dezvoltarea unor „planuri de mobilitate urbană sustenabilă” pentru a stimula trecerea la un transport mai curat și mai sustenabil în zonele urbane.
Orașele găzduiesc peste 70% din populația UE și reprezintă aproximativ 85% din PIB-ul Uniunii. Cele mai multe călătorii încep și se termină în orașe. În numeroase zone urbane însă cererea tot mai mare de mobilitate urbană a creat o situație nesustenabilă: congestionare gravă, calitate proastă a aerului, poluare sonoră și niveluri ridicate de emisii de CO2. Congestionarea urbană pune în pericol obiectivele UE de realizare a unui sistem de transport competitiv și eficient din punct de vedere al resurselor.
Un nou sondaj Eurobarometru arată că cetățenii europeni sunt preocupați de efectele negative ale mobilității urbane și mulți dintre aceștia sunt pesimiști în legătură cu perspectivele de îmbunătățire a mobilității în orașele lor. O largă majoritate consideră ca fiind probleme grave congestionarea (76%), calitatea aerului (81%) și accidentele (73%). Mai puțin de un sfert dintre aceștia sunt de părere că situația se va îmbunătăți în viitor (24%), iar cei mai mulți cred că va rămâne aceeași (35%) sau se va înrăutăți (37%).
Comisarul Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei responsabil cu mobilitatea și transporturile, a declarat: „Abordarea problemelor legate de mobilitatea urbană este una dintre cele mai mari provocări ale sectorului transporturilor din zilele noastre. Prin acțiuni coordonate putem avea mai mulți sorți de izbândă. Autoritățile locale sunt principalii factori de decizie. Acestea sunt cele mai în măsură să ia decizii importante la nivel local, dar ar trebui să beneficieze de sprijin de la nivel național și de la nivelul UE.”
Prin pachetul privind mobilitatea urbană, Comisia își consolidează măsurile de sprijin în următoarele domenii:
-
Împărtășirea experiențelor și valorificarea bunelor practici: Comisia va institui în 2014 o platformă europeană pentru planurile de mobilitate urbană sustenabilă. Această platformă va ajuta orașele, experții în planificare urbană și părțile interesate să elaboreze planuri pentru o mobilitate urbană mai fluidă și mai ecologică;
-
Asigurarea unui sprijin financiar specific: Prin intermediul fondurilor structurale și de investiții europene, UE va continua să sprijine proiectele de transport urban, în special în regiunile mai puțin dezvoltate ale UE;
-
Cercetare și inovare: Inițiativa Civitas 2020 din cadrul inițiativei Orizont 2020 va permite orașelor, întreprinderilor, mediului academic și celorlalți parteneri să dezvolte și să testeze noi abordări pentru mobilitatea urbană. Prima cerere de propuneri a fost publicată la 11 decembrie (MEMO/13/1131). Bugetul estimat pentru 2014 și 2015 este de 106,5 milioane EUR. Civitas 2020 este completată de parteneriatul european pentru inovare „Orașe și comunități inteligente” (200 de milioane EUR pentru 2014 și 2015) și de activitățile din cadrul inițiativei „vehicule ecologice” (159 de milioane EUR pentru 2014 și 2015);
-
Statele membre implicate: Comisia invită statele membre să creeze condiții propice pentru ca orașele să elaboreze și să își implementeze planurile de mobilitate urbană sustenabilă;
-
Cooperarea: Comisia formulează recomandări specifice pentru acțiuni coordonate între toate nivelurile de guvernare, precum și între sectorul public și cel privat în patru domenii: logistica urbană, reglementarea accesului la zonele urbane, implementarea unor soluții bazate pe sisteme de transport inteligente (STI), siguranța rutieră în mediul urban.
Pagini Utile
-
//ec.europa.eu/transport/themes/urban/ump/index_en.htm
-
Urmăriți activitatea vicepreședintelui Kallas pe Twitter
-
MEMO/13/1160