Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Comisia examineaza programele de convergenta

ale Bulgariei, Letoniei şi României

După examinarea primelor programe de convergenţă ale Bulgariei şi României, Comisia Europeană consideră că situaţia bugetară a Bulgariei este solidă. Cu toate acestea, Bulgaria este încurajată să atingă un nivel al excedentului superior celui prevăzut pentru 2007 şi să menţină un excedent bugetar confortabil în anii următori pentru a favoriza stabilitatea macroeconomică şi pentru a reduce dezechilibrele externe. România, care beneficiază de o creştere chiar mai puternică decât cea a Bulgariei şi se confruntă cu o majorare a deficitului extern, ar trebui să îşi amelioreze situaţia bugetară prin ajustări semnificative pentru a obţine o marjă de siguranţă suficientă care să permită evitarea pragului de 3% şi a unei politici prociclice. De asemenea, România ar trebui să controleze creşterea cheltuielilor publice şi să reexamineze structura acestora. Comisia a examinat şi programul actualizat al Letoniei şi consideră că relaxarea fiscală planificată pentru 2007 nu este compatibilă cu o politică fiscală prudentă care vizează asigurarea unei convergenţe durabile. Începând cu 2008, ar trebui să apară progrese, dar există riscuri în privinţa atingerii obiectivelor bugetare care nu sunt deloc ambiţioase, având în vedere creşterea puternică de care beneficiază ţara.

„Sunt îngrijorat de faptul că ţările al căror program este examinat au în vedere o relaxare a politicilor fiscale într-un moment de creştere economică favorabilă. Acest lucru nu este în concordanţă cu obiectivul constând în gestionarea unor politici fiscale prudente şi asigurarea unei convergenţe durabile, inclusiv prin reducerea dezechilibrelor externe şi controlul inflaţiei. Politicile fiscale axate pe stabilitate sunt cheia unei dezvoltări economice durabile.  Prin urmare, Bulgaria este încurajată să menţină o poziţie bugetară solidă, iar România să aibă o strategie de consolidare bugetară mai ambiţioasă. Letonia beneficiază pe termen lung de viabilitatea finanţelor publice, dar ar trebui să evite cu prudenţă politicile prociclice pentru a putea face faţă dezechilibrelor sale economice în creştere” a declarat Joaquín Almunia, Comisarul pentru afaceri economice şi monetare.

BULGARIA
Bulgaria a aderat la UE la 1 ianuarie 2007 şi a prezentat primul său program de convergenţă pentru perioada 2006-2009 la 5 ianuarie 2007.

Bazat pe un scenariu macroeconomic care pare plauzibil, programul are drept obiectiv menţinerea unui excedent public de 0,8-1,5% din PIB pe perioada de programare. Pentru 2007, se prevede o diminuare accentuată până la 0,8% din PIB de la 3,2% din PIB în 2006. Obiectivul pe termen mediu (OTM) pentru poziţia bugetară prezentată în program este un echilibru bugetar în termeni structurali (ajustat ciclic şi excluzând măsurile derogatorii şi alte măsuri temporare), în conformitate cu cerinţele pactului. OTM ar fi menţinut cu o marjă largă pe toată durata de programare.

Programul şi evaluarea Comisiei indică faptul că rezultatele bugetare pentru 2007 ar putea fi mai bune decât se preconizează în program, în timp ce riscurile în cazul previziunilor bugetare pentru 2008 şi 2009 par, în mare parte, echilibrate. Cu toate acestea, orientarea de politică fiscală pe care o presupune programul ar putea deveni prociclică în 2007.  Aceasta nu ar fi în concordanţă cu Pactul de stabilitate şi creştere.
Bulgaria a înregistrat o datorie de puţin sub 30% din PIB în 2005; aceasta ar trebui să se diminueze până la nivelul de 21% din PIB în 2009.

În ansamblu, situaţia bugetară pe termen mediu este solidă. Cu toate acestea, diminuarea prevăzută a excedentului bugetar într-o conjunctură economică favorabilă în 2007 ar presupune o orientare fiscală prociclică şi ar accentua dezechilibrele externe existente.
Prin urmare, Consiliul invită Bulgaria: (i) să înregistreze în 2007 un excedent bugetar mai mare decât cel prevăzut în prezent şi să menţină ulterior o poziţie solidă pentru a favoriza stabilitatea macroeconomică şi pentru a limita nivelul ridicat al deficitului extern; şi (ii) să întărească eficienţa cheltuielilor publice, în special prin reforma sistemului de sănătate.

LETONIA
Letonia a prezentat o nouă actualizare a programului său de convergenţă pentru perioada 2006-2009 la 12 ianuarie 2007.

Letonia a înregistrat o creştere economică de 11,5% în 2006, cea mai mare din UE, şi se preconizează o creştere de 9,0% în 2007 şi 7,5% în ultimii doi ani ai perioadei de programare. Comisia consideră aceste previziuni drept plauzibile, dar întrevede, de asemenea, riscuri semnificative legate de un nivel ridicat al inflaţiei şi un puternic dezechilibru extern.

Programul are drept obiectiv îmbunătăţirea progresivă a rezultatelor fiscale pentru a evita un deficit preconizat de 1,3% în acest an şi pentru a atinge un echilibru bugetar până în 2010. Letonia şi-a propus ca OTM un deficit structural de 1% din PIB, nivel rămas identic cu cel din precedenta actualizare a programului şi ar trebui atins până în 2008. În lipsa informaţiilor referitoare la măsurile avute în vedere pentru perioada de după 2008, Comisia întrevede anumite riscuri care ar putea periclita atingerea OTM propus.  De asemenea, relaxarea prevăzută a politicii fiscale în 2007 nu este conformă cu Pactul, deoarece are un puternic caracter prociclic şi nu respectă cerinţele unei ajustări mai accentuate în vederea atingerii OTM în perioade favorabile.

În acelaşi timp, nivelul datoriei publice este scăzut şi se aşteaptă o diminuare a acestuia sub 10%. În ansamblu, riscul pe termen lung asupra viabilităţii finanţelor publice este scăzut.
În general, deteriorarea poziţiei bugetare în 2007 nu este conformă cu o politică fiscală prudentă care vizează să garanteze o convergenţă durabilă, având în vedere dezechilibrele externe şi inflaţia ridicată. În anii următori, programul are în vedere anumite progrese în vederea atingerii OTM, dar obiectivele bugetare nu sunt ambiţioase.
Prin urmare, Consiliul invită Letonia: (i) să reducă riscul unei instabilităţi macroeconomice prin atingerea unui obiectiv bugetar cu mult mai ambiţios în 2007 şi prin adoptarea imediată a unor măsuri – ca parte a unei strategii de reformă extinse – care să conducă la o consolidare ulterioară atingerii OTM în anii următori, şi (ii) să stabilească un cadru mult mai clar şi mai strict pe termen mediu pentru planificarea şi controlul finanţelor publice.

ROMÂNIA
România a aderat la UE la 1 ianuarie 2007 şi a prezentat primul său program de convergenţă pentru perioada 2006-2009 la 25 ianuarie 2007.
Programul se bazează pe un scenariu macroeconomic plauzibil şi are drept obiectiv un deficit în termeni structurali (în termeni ai ajustării ciclice şi excluzând măsurile derogatorii) de 0,9% din PIB. Cu toate acestea, se preconizează că acest aşa-zis obiectiv pe termen mediu (OTM) va fi atins de-abia în 2011, adică ulterior perioadei de programare.
Comisia consideră că riscurile asupra obiectivelor bugetare sunt relativ echilibrate în 2007, dar deficitele înregistrate ar putea fi ulterior mai mari decât se preconizează, în mare parte datorită riscului depăşirii pragului de cheltuieli şi datorită unei restricţionări nejustificate în 2009. Strategia bugetară nu asigură o marjă de siguranţă suficientă pentru a evita ca deficitul să depăşească pragul de referinţă de 3% din PIB, în condiţiile unor fluctuaţii macroeconomice normale. Deficitul structural, estimat la 3% din PIB în 2006, este prevăzut să crească în 2007 şi se preconizează o scădere a acestuia doar în 2009, până la 2¼% din PIB. Eforturile de ajustare sunt mai degrabă limitate, având în vedere perioada economică favorabilă prin care trece România. În plus, ajustarea este decalată spre sfârşitul programului şi nu este susţinută de suficiente măsuri, în special în 2009.
Cu toate acestea, nivelul datoriei publice este scăzut (sub 15% din PIB) şi, în cadrul programului, se prevede diminuarea în continuare a acestuia.

În ansamblu, în contextul unor perspective de creştere puternică şi a deteriorării deficitului extern, programul are în vedere o relaxare fiscală prociclică în 2007; progresele în vederea atingerii OTM, care este prevăzut a fi atins ulterior perioadei de programare, sunt, în mod clar, insuficiente şi prea decalate. De asemenea, există anumite riscuri cu privire la atingerea obiectivelor bugetare începând cu anul 2008.
Prin urmare, Consiliul invită România: (i) să profite de conjunctura economică favorabilă pentru a accentua ritmul ajustării în vederea atingerii OTM prin fixarea unor obiective bugetare mai ambiţioase în 2007 şi în anii următori; şi (ii) să controleze creşterea majoră prevăzută a cheltuielilor publice şi să reexamineze structura acestora pentru a ameliora potenţialul de creştere, precum şi să îmbunătăţească planificarea şi execuţia cheltuielilor publice într-un cadru mai strict pe termen mediu.

Recomandările Comisiei pentru aceste avize ale Consiliului sunt disponibile la adresa:
//ec.europa.eu/economy_finance/about/activities/sgp/country/doctype/cr_en.htm

Bucuresti, 9.3.2007

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.