care urmează să lucreze asupra diversificării ofertei şi asupra unor condiţii mai avantajoase pentru consumatorii de energie din UE
Comisarul UE pentru protecţia consumatorilor, Meglena Kuneva, şi comisarul pentru energie, Andris Piebalgs, au deschis astăzi la Londra prima întâlnire a noului forum cetăţenesc pentru energie, o platformă destinată punerii în aplicare şi asigurării respectării drepturilor consumatorilor pe piaţa energetică de pe întreg teritoriul UE. Obiectivul forumului este abordarea problemelor consumatorilor şi propunerea de soluţii practice pentru ca drepturile pe care le au consumatorii la ora actuală pe întreg teritoriul UE să existe în practică şi nu doar pe hârtie, precum şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de reglementare pe pieţele cu amănuntul.Forumul aduce la aceeaşi masă organizaţiile naţionale pentru consumatori, industria, instituţiile naţionale de reglementare şi autorităţile guvernamentale pentru a lucra asupra unor chestiuni cheie, de exemplu trecerea de la un furnizor de energie la altul, facturarea clară pentru utilizator, măsurarea inteligentă a consumului sau protejarea grupurilor vulnerabile.
„Preţul ridicat al energiei este unul dintre cele mai importante motive de îngrijorare pentru cetăţenii europeni.Avem nevoie de eforturi la nivelul Uniunii Europene pentru îmbunătăţirea standardelor într-o gamă de domenii, de la facturarea clară la măsurarea inteligentă a consumului şi la trecerea de la un furnizor la altul în aşa fel încât consumatorii să aibă capacitatea reală de a alege, să consume mai puţin şi să obţină un preţ corect.Trebuie să urmărim cu atenţie piaţa energiei, pentru a acţiona împotriva posibilelor abuzuri.Şi trebuie ca protejarea consumatorilor vulnerabili să fie primul punct în agenda politică pentru iarna grea care va veni.” a declarat comisarul UE pentru protecţia consumatorilor, Meglena Kuneva.
„Având în vedere creşterile preţurilor pentru energie şi recentele evenimente de pe pieţele financiare mondiale, este esenţial să lucrăm strâns împreună la protejarea intereselor consumatorilor şi să oferim soluţii reale care pot face diferenţa pentru cetăţenii noştri.Includerea reprezentanţilor consumatorilor, pentru prima dată sub forma unui astfel de forum, va crea o nouă dinamică şi va oferi consumatorilor un cuvânt semnificativ de spus pe piaţa energiei” a declarat comisarul UE pentru energie, Andris Piebalgs.
Forumul cetăţenesc pentru energie a fost lansat pentru a-i ajuta pe consumatori prin acţiuni pentru întărirea drepturilor acestora pe teritoriul UE şi pentru a li se asigura informaţii simple şi clare cu privire la opţiunile pe care le au atunci când trebuie să achiziţioneze gazul şi electricitatea de care au nevoie.
Ideea forumului a apărut în cel de Al treilea pachet legislativ al Comisiei pentru piaţa internă a energiei şi a fost prezentată de comisarii Kuneva şi Piebalgs la conferinţa din mai 2008 cu privire la drepturile consumatorilor de energie.
Forumul va emite recomandări pentru mai buna punere în aplicare şi respectare a drepturilor consumatorilor de energie şi pentru îmbunătăţirea pieţelor cu amănuntul de electricitate şi gaz.
Subiecte care se vor discuta în cadrul forumului cetăţenesc pentru energie
– Facturarea: o factură de gaz sau electricitate este cel mai simplu şi mai bun indicator al consumului de energie pentru consumatorul mediu;facturile trebuie să fie simple, precise şi să permită comparaţii între furnizori;
– Eficienţa energetică: etichetele cu privire la eficienţa energetică a aparatelor de uz casnic consumatoare de energie trebuie să fie simple şi clare;
– Trecerea de la un furnizor de energie la altul: trecerea de la un furnizor de energie la altul trebuie să se facă uşor, să fie rapidă şi gratuită;informaţiile cu privire la felul în care se face schimbarea trebuie să fie clare şi accesibile;
– Măsurarea inteligentă a consumului: noile tehnologii pot contribui la îmbunătăţirea acurateţei facturilor, precum şi la înţelegerea mai uşoară a sumelor de plată şi oferă societăţilor capacitatea de a le oferi consumatorilor recomandări mai bune, în funcţie de profilul lor de consum.
– Protejarea consumatorilor vulnerabili: persoanele care depind de energie pentru a supravieţui trebuie să fie protejate;forumul va aborda probleme cum ar fi:cum să se evite întreruperile de energie pentru persoanele care folosesc stimulatoare cardiace şi respiratorii sau fac dializă?Cum să se acţioneze în cazul persoanelor care au dificultăţi financiare şi nu îşi pot plăti facturile de energie?Autorităţile naţionale, organizaţiile de consumatori şi industria trebuie să găsească soluţii pentru această problemă.
Comisia a calculat că, prin alegeri inteligente, o familie europeană medie poate economisi anual 1 000 de euro sau mai mult din facturile de gaz şi electricitate.Impactul unor astfel de alegeri este şi mai important dacă se ţine cont că în jur de 40 la sută din energia furnizată în UE se foloseşte în clădiri – inclusiv în locuinţe şi la locurile noastre de muncă.Reducerile de emisii carbonice care rezultă pot fi şi ele trecute în rubrica rezultatelor pozitive.
Context
În acelaşi timp, UE va continua să supravegheze pieţele energetice şi datele de consum obţinute prin monitorizarea extinsă a pieţelor – colectate de către Comisia Europeană – care indică în ce fel funcţionează pieţele de gaz şi electricitate din punctul de vedere al consumatorilor vor fi puse la dispoziţia forumului.Aceste date se vor publica anual ca parte a unei analize de piaţă mai largi „Tabloul de bord al pieţelor de consum.” De asemenea, statele membre vor raporta forumului cu privire la monitorizarea preţurilor casnice, a ratelor de schimb al furnizorilor sau a reclamaţiilor, o nouă putere conferită lor prin intermediul celui de-Al treilea pachet energetic.
Site-ul web al Comisiei Europene pentru drepturile consumatorilor de energie:
//ec.europa.eu/energy/energy_policy/consumers/index_en.htm
Site-ul web al campaniei Comisiei Europene pentru drepturile consumatorilor de energie şi deschiderea pieţelor energetice:
//www.agathepower.eu/site_ro.html
{mosloadposition user10}