Bucuresti, Brussels – 38 de organizatii neguvernamentale, reprezentand toate statele membre ale UE, au cerut ieri Comisiei Europene, Consiliului de Ministri, precum si ministerelor agriculturii si autoritatilor sanitar-veterinare din toate statele UE, sa suspende exporturile de animale vii pe cale rutiera si navala pentru a proteja sanatatea publica si a animalelor.
“Europa este in soc si haos din cauza crizei Covid-19, iar situatia de la granite scapata de sub control. Sunt camioane cu animale prinse la granita cu Croatia care nu mai permite accesul camioanelor cu animale. Sunt cozii de 40 km la granita dintre Polonia si Lituania si de 65 km intre Polonia si Germania. Situatia a devenit dramatica si la granita dintre Bulgaria si Turcia si continua sa se inrautateasca.
Securitatea alimentara este importanta, dar sanatatea publica nu trebuie sa fie mai prejos. Exportul cu animale vii trebuie suspendat. Animalele ar trebui sa fie sacrificate la cel mai apropiat abator si sa se transporte carnea. Nimeni nu va suferi de foame, animalele vor fi protejate de suferinta inutila, iar riscul raspandirii de boli va fi semnificativ redus”, a spus Gabriel Paun, directorul UE al Animals International.
Solicitarile ONG-urilor vin in contextul in care Comisia Europeana a emis luni 16 martie un ghid de management intre granitele statelor member ale UE care restrictioneaza libera circulatie a cetatenilor, dar care permite in continuare transportul fara restrictii cu animale vii. Ghidul poate fi consultat aici.
Potentialul de a raspandi boli prin transportul animalelor vii pe distante lungi, unele dintre acestea zoonotice, este profund ingrijorator. Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA) a spus ca “animalele transportate pot infecta alte animale si prezinta risc crescut pentru sanatatea publica.
Este nevoie de o strategie generala pentru evitarea transportului de animale vii. Se poate trnasporta carne si produse alimentare finite in loc de animale vii. In cazul animalelor de reproductie se pot transporta embrioni sau material seminal”¹. A sosit timpul pentru o schimbare fundamentala a transportului animalelor ceruta si de Federatia Veterinarilor din Europa: “Animalele trebuie crescute si sacrificate cat mai aproape de locul unde s-au nascut.”²
“Prin continuarea comertului cu animale vii se pune in pericol nu doar siguranta animalelor dar si sanatatea publica. Europa se confrunta cu masuri fara precedent pentru a controla raspandirea virusului. S-au inchis scoli, magazine, afaceri. Transportul public s-a redus la minim. Suntem indemnati sa stam in case. Cu toate acestea milioane de animale vii sunt transportate fara nicio restrictie.
Animalele acestea nu merg singure, ci conduse de oameni catre destinatii din intreaga lume. Sunt implicati soferi, echipaje maritime, oficiali ai autoritatilor competente, veterinari, personalul de la frontiere, lucratorii care incarca si descarca animalele din camioane si vapoare. Riscul pentru soferi si lucratorii care manipuleaza animalele la granite si in porturi, dar si pentru famillile lor este urias.
Spre deosebire de alti cetateni care intra in UE, membrii echipajelor de pe vapoare nu intra in carantina la sosirea in UE. Soferii din UE care transporta animale vii in tari terte risca sa infecteze pe altii sau sa fie infectati ei insisi, ceea ce va suprasolicita sistemele de sanitate fragile din tarile terte. Riscul exista sic and acesti soferi sau navigator revin in UE.”, a adaugat Paun.
Organizatiile atrag atentia ca este imposibil ca regulamentul European 1/2005 pentru protectia animalelor sa fie respectat in situatia actuala generata de pandemia Covid-19. Principiul de baza al regulamentului este de a preveni transportul daca se poate anticipa ca acesta va cauza ranirea sau suferinta inutila. Ori in conditiile actuale, suferinta animalelor este o certitudine.
ONG-urile solicita de urgenta Comisiei Europene, Consiliului Ministrilor si autoritatilor sanitar-veterinare sa:
• Suspende toate exporturile terestre si maritime cu animale vii catre tari terte
• Suspende toate transporturile terestre intre Statele Membre ale UE cu durata peste 8 ore avand in vedere ca nu exista suficienti medici veterinari si politisti pe durata crizei COVID-19 pentru a asigura aplicarea Regulamentului 1/2005 si pentru a raspunde problemelor expuse
• Pe durata supendarii comertului cu animale vii, Comisia UE si Statele Membre trebuie sa asigure comunicarea rapida cu autoritatile veterinare si contactele nationale pentru a se asigura ca organizatorii de transporturi care dureaza mai putin de 8 ore vor evita cozile de la granite si alte probleme.
¹ EFSA Panel on Animal Health and Welfare (AHAW); Scientific Opinion concerning the welfare of animals during transport. EFSA Journal 2011;9(1):1966.
² https://www.fve.org/cms/wp-content/uploads/007-Long-distance-transport-of-livestock_final.pdf
Copyright © 2020 ANIMALS INTERNATIONAL, All rights reserved.