Cluburile de fotbal cheltuiesc aproximativ 3 miliarde de euro pe an pentru transferuri de jucători, însă doar o mică parte a acestei sume ajunge la cluburile mici sau la sportul de amatori, arată un studiu al Comisiei Europene. Numărul de transferuri în fotbalul european a crescut de peste trei ori în perioada 1995‑2011, în timp ce sumele cheltuite de cluburi pentru transferuri au crescut de șapte ori. Cea mai mare parte a cheltuielilor mari este concentrată însă într-un număr mic de cluburi care au cele mai mari venituri sau sunt susținute de investitori foarte puternici. Această situație nu face decât să crească dezechilibrele care există între cluburile care dispun de mijloace și cele care nu dețin suficiente fonduri, având în vedere că doar 2% din sumele de transfer ajung la cluburile mici și la sportul pentru amatori, care sunt esențiale pentru dezvoltarea de noi talente. Nivelul de redistribuire a banilor în fotbal, care ar trebui să compenseze costurile legate de formarea și educarea tinerilor jucători, este insuficient pentru a permite cluburilor mai mici să se dezvolte și să pună capăt dominației pe care cluburile mari continua să o dețină în competițiile sportive.
„Comisia Europeană recunoaște în totalitate dreptul autorităților sportive să stabilească reguli privind transferurile, însă studiul nostru arată că, așa cum sunt în prezent, aceste reguli nu asigură un echilibru corect în fotbal și nimic care să semene cu o concurență loială în competițiile din ligă sau din cupă. Avem nevoie de un sistem de transferuri care să contribuie la dezvoltarea tuturor cluburilor și a tinerilor jucători”, a declarat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru sport.
Regulile în materie de transferuri sunt stabilite de organismele de conducere din sport – de exemplu, FIFA pentru fotbal, FIBA pentru baschet. Sistemul online al FIFA de reglementare a transferurilor (Transfer Matching System – TMS), care este utilizat de 4 600 de cluburi din întreaga lume, a avut drept efect creșterea transparenței în operațiunile internaționale de transfer, dar, la nivel național, trebuie luate măsuri suplimentare. Raportul constată că de sistemul actual profită în continuare în special cluburile cele mai bogate, jucătorii-vedetă și agenții acestora.
Raportul recomandă ca regulile stabilite de FIFA și de asociațiile naționale de fotbal să asigure controale mai severe ale tranzacțiilor financiare și sprijină introducerea unei taxe de „fair play” pentru sumele transferurilor care depășesc o limită convenită de organismele de conducere și cluburile sportive, pentru a încuraja o mai bună redistribuire a fondurilor de la cluburile bogate către cele mai sărace.
Studiul sugerează, de asemenea, limitarea numărului de jucători pe club, o reexaminare a problemei „proprietății terților”, prin care un jucător este împrumutat efectiv unui club de către un agent, și interzicerea practicilor contractuale care duc la inflația sumelor de transfer, de exemplu atunci când un club extinde perioada de protecție în timpul căreia jucătorii nu pot fi transferați fără consimțământul său. De asemenea, raportul solicită implementarea efectivă a regulii de fair play financiar instituite de UEFA și a unor „mecanisme de solidaritate” mai puternice pentru a promova dezvoltarea tineretului și protecția minorilor. Autorii studiului solicită organismelor sportive să colaboreze mai strâns cu autoritățile de aplicare a legii în vederea combaterii spălării banilor și a corupției.
Ce urmează?
Rezultatele studiului vor fi analizate de grupul de experți ai UE privind „buna guvernanță în sport” în cadrul următoarei reuniuni din aprilie.Acest grup, care examinează de asemenea măsurile de luptă împotriva meciurilor aranjate, este compus din experți naționali și observatori din partea FIFA, UEFA, a ligilor europene de fotbal profesional, a Asociației Europene a Cluburilor de fotbal și a Federației internaționale a fotbaliștilor profesioniști.Înainte de sfârșitul anului, grupul va trebui să prezinte miniștrilor sportului din UE un raport în acest sens.
Context
Piața forței de muncă în fotbal este extrem de segmentată, cu o „piață primară”, care constă într-un număr mic de jucători-vedetă, și o piață secundară, constituită din jucători profesioniști sau semiprofesioniști care nu câștigă sume mari de bani și întâmpină deseori dificultăți în dezvoltarea carierei, mai ales după ce încetează să mai joace.
Pentru a promova o concurență echitabilă și echilibrată printr-o redistribuire mai mare și mai eficientă între cluburi, studiul propune următoarele măsuri:
i) să se stabilească o „taxă de fair play” asupra sumelor de transfer care depășesc o anumită limită, pentru a încuraja o redistribuire mai bună a fondurilor între cluburile bogate și cele mai sărace. Scopul taxei ar fi de a restabili un anumit echilibru concurențial. Limita sumei, procentul taxei și domeniul de aplicare al acesteia ar trebui să fie stabilite de organismele internaționale de conducere din fotbal, în consultare cu cluburile;
ii) să se difuzeze mai bine informațiile privind transferurile jucătorilor, pentru a se garanta că taxele de solidaritate ajung să fie plătite cluburilor și că acestea din urmă își cunosc drepturile;
iii) să se stabilească o limită a numărului de jucători pe club;
iv) să se reglementeze mecanismul de transfer prin împrumut al jucătorilor;
v) să se soluționeze problema „proprietății terților” asupra drepturilor jucătorilor, prin adoptarea unor reglementări care să protejeze integritatea și libertatea jucătorilor, precum și corectitudinea competițiilor sportive. Aceste reglementări nu trebuie să prejudicieze în mod disproporționat investițiile financiare în sport și trebuie să fie compatibile cu normele UE privind libera circulație a capitalurilor;
vi) să sprijine implementarea regulilor de fair play financiar, pentru a încuraja cluburile să nu cheltuiască mai mult decât le permit veniturile;
vii) să soluționeze problema instabilității echipelor de baschet.
Pentru a limita inflația sumelor de transfer, studiul recomandă:
i) să nu li se permită cluburilor să prelungească „perioada de protecție” în timpul căreia un jucător nu poate fi transferat fără consimțământul clubului său, deoarece această practică duce la creșterea efectivă a sumelor de transfer (în mod normal, contractele sunt protejate timp de trei ani până la vârsta de 28 de ani și pe parcursul următorilor doi ani);
ii) clauzele de „răscumpărare” din contractele jucătorilor ar trebui să fie proporționale.
În comunicarea din 2011 intitulata „Dezvoltarea dimensiunii europene a sportului”, Comisia afirmă că transferurile au atras în mod regulat atenția publicului din cauza îndoielilor cu privire la legalitatea lor și a lipsei de transparență în legătură cu fluxurile financiare implicate. În ianuarie 2012, Comisia a lansat un studiu privind transferurile jucătorilor, al cărui obiectiv este de a oferi o prezentare detaliată a aspectelor economice și juridice ale sistemelor de transferuri în sporturile de echipă în Europa, concentrându-se în special asupra fotbalului și baschetului. Studiul a fost realizat de un consorțiu format din societatea KEA European Affairs (Belgia) și Centrul pentru drept și economie în sport din cadrul Universității din Limoges (Franța).
Publicarea studiului vine după 17 ani de la publicarea hotărârii în cauza Bosman a Curții Europene de Justiție, care a dus la schimbări majore în ceea ce privește modul de organizare a fotbalului profesionist în Europa și în întreaga lume, prin eliminarea obstacolelor în calea liberei circulații a jucătorilor, și după 12 ani de la acordul informal între Comisie, FIFA și UEFA, care a dus la revizuirea regulilor de transfer în fotbalul profesionist.
Comisia Europeană a propus includerea unui capitol dedicat sportului în Erasmus pentru toți, un nou program al UE pentru educație, formare, tineret și sport. Bugetul propus pentru sport este de 34 de milioane EUR în medie pe an între 2014 și 2020. Se va acorda sprijin proiectelor transnaționale care vizează promovarea schimbului de cunoștințe și de bune practici, a evenimentelor sportive europene necomerciale de importanță majoră, precum și a studiilor și activităților statistice destinate să consolideze baza documentară pentru elaborarea de politici în domeniul sportului. Principalii beneficiari vor fi organismele publice și organizațiile societății civile, active în domeniul sportului de masă. În prezent, Comisia susține un număr de inițiative pregătitoare în domeniul sportului, printre care cinci proiecte paneuropene destinate să consolideze cooperarea pentru lupta împotriva meciurilor aranjate.
Pagini Utile
● Raportul final privind studiul Aspectele legale și economice privind transferul jucătorilor:
Raportul final privind studiul poate fi accesat aici.
● Rezumatul studiului Aspectele legale și economice privind transferul jucătorilor:
Rezumatul studiului este disponibil în limba engleză și în limba franceză.
● Pagina de internet a Comisiei Europene dedicată sportului:
Pagina de internet a Comisiei Europene dedicată sportului poate fi accesată aici.
● Pagina de internet a dnei Androulla Vassiliou:
Pagina de internet a dnei Androulla Vassiliou poate fi accesată aici.
● Profilul de Twitter al comisarului Androulla Vassiliou:
Urmăriți activitatea comisarului Androulla Vassiliou pe Twitter @VassiliouEU.