Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o schemă notificată de România în valoare de 126 de milioane EUR pentru a sprijini investițiile în porturile care se confruntă cu o creștere a fluxurilor comerciale ca urmare a războiului declanșat de Rusia împotriva Ucrainei. Măsura facilitează fluxurile comerciale înspre și dinspre Ucraina, în concordanță cu obiectivele planului de acțiune al UE pentru culoarele de solidaritate.
Schema notificată de România
România a notificat Comisiei planurile sale de a sprijini întreprinderile care își desfășoară activitatea în anumite porturi din România să investească în instalații suplimentare de manipulare sau depozitare pentru prelucrarea mărfurilor care au fost deviate de la rutele lor comerciale normale din cauza războiului Rusiei împotriva Ucrainei și a imposibilității de a folosi rutele directe de export maritim ale Ucrainei. Schema, cu un buget de 126 de milioane EUR (aproximativ 626 de milioane RON), se va derula până la 31 decembrie 2024.
În cadrul schemei, ajutorul va lua forma unor granturi de până la 10 milioane EUR pentru societățile de logistică ce își desfășoară activitatea în porturile maritime și interioare românești situate pe: (i) granița estică a UE (Constanța, Galați, Giurgiu); (ii) canalul Dunăre-Marea Neagră (Poarta Albă, Midia și Năvodari); (iii) canalul Sulina sau porturile „satelit” ale Constanței (Midia și Mangalia). Ajutorul nu poate depăși valoarea cea mai mică dintre următoarele cuantumuri: (i) 10 milioane EUR pe beneficiar, (ii) deficitul de finanțare sau (iii) 65 % din costurile eligibile ale proiectului.
Măsura va fi finanțată parțial din fondurile de coeziune ale UE și va contribui la funcționarea culoarelor de solidaritate UE-Ucraina prin facilitarea fluxurilor comerciale înspre și dinspre Ucraina.
Evaluarea Comisiei
Comisia a evaluat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, în special al articolului 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care permite statelor membre să sprijine dezvoltarea anumitor activități economice în anumite condiții.
Comisia a constatat că:
- Ajutorul este necesar și adecvat pentru a genera investiția, care nu ar fi putut fi realizată în absența ajutorului, deoarece nici un investitor de pe piață, nici vreo instituție financiară nu ar fi finanțat-o în condiții comerciale din cauza incertitudinilor legate de războiul provocat de Rusia și de caracterul temporar al fluxurilor comerciale pe care acesta le-a creat.
- Ajutorul este proporțional și limitat la minimul necesar pentru a genera investițiile. Mai mult, nivelul ajutorului se bazează pe un deficit de finanțare dovedit. Operatorii pot primi numai acele ajutoare care sunt indispensabile pentru a acoperi costurile suplimentare aferente echipamentelor și depozitării necesare pentru manipularea mărfurilor deviate de la rutele lor comerciale normale.
- Efectele pozitive ale ajutorului compensează eventualele efecte negative asupra concurenței și a schimburilor comerciale dintre statele membre ale UE. Fluxurile comerciale în cauză au apărut în mod natural în porturile cele mai apropiate din punct de vedere geografic de Ucraina și vor dispărea după soluționarea crizei.
Având în vedere aceste considerente, Comisia a aprobat schema notificată de România în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.