Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o schemă a României în valoare de 578 de milioane EUR (2,9 miliarde RON), al cărei scop este să reducă nivelul taxei pe energie electrică pentru întreprinderile mari consumatoare de energie. Taxa este menită să promoveze energia electrică din surse regenerabile. Schema urmărește să atenueze riscul ca, din cauza acestei taxe, întreprinderile mari consumatoare de energie să își mute activitățile în locuri din afara UE, cu politici mai puțin ambițioase privind clima.
Schema notificată de România
În 2011, România a introdus certificate verzi pentru promovarea energiei electrice din surse regenerabile, conform cărora producătorii eligibili de energie electrică din surse regenerabile primesc certificate verzi pentru fiecare megawatt-oră produs și livrat în rețea. Furnizorii de energie electrică sunt obligați să achiziționeze o cotă obligatorie de certificate verzi. În cele din urmă, costurile certificatelor verzi sunt transferate consumatorilor prin intermediul unei taxe.
Schema vizează reducerea nivelului taxei pentru întreprinderile mari consumatoare de energie, atenuând astfel riscul ca întreprinderile să își mute activitățile în locuri din afara UE, cu politici mai puțin ambițioase privind clima. Schema se va desfășura până la 31 decembrie 2031 și are un buget estimat de 578 de milioane EUR (2,9 miliarde RON).
Măsura va aduce beneficii întreprinderilor din sectoarele enumerate în anexa 1 la Orientările din 2022 privind ajutoarele de stat pentru climă, protecția mediului și energie („OACME”). Sectoarele respective se bazează într-o măsură considerabilă pe energie electrică și sunt expuse în mod deosebit comerțului internațional. Beneficiarii vor beneficia de o reducere a taxei cuprinsă între 75 % și 85 %, în funcție de expunerea lor la risc. Reducerea aplicabilă nu trebuie să ducă la o taxă mai mică de 0,5 EUR/MWh.
În cadrul schemei, beneficiarii vor trebui fie (i) să pună în aplicare anumite recomandări formulate în urma auditului energetic, fie (ii) să acopere cel puțin 30 % din consumul de energie electrică din surse care nu produc emisii de dioxid de carbon, fie (iii) să investească cel puțin 50 % din ajutor în proiecte care să ducă la reduceri substanțiale ale emisiilor de gaze cu efect de seră ale instalației.
Schema aprobată astăzi înlocuiește o schemă anterioară aprobată de Comisie în octombrie 2014, care avea același obiectiv, și o aliniază la normele OACME.
Evaluarea realizată de Comisie
Comisia a evaluat schema în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, în special în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene („TFUE”), care permite statelor membre să sprijine dezvoltarea anumitor activități economice în anumite condiții, și în temeiul OACME, care permit statelor membre să acorde ajutoare sub forma reducerilor taxelor pe energie electrică pentru marii consumatori de energie.
Mai precis, potrivit constatărilor Comisiei:
- schema facilitează dezvoltarea anumitor activități economice care se bazează într-o măsură considerabilă pe energie electrică și sunt expuse în mod deosebit concurenței internaționale;
- măsura este necesară și adecvată pentru a contribui la realizarea obiectivelor Pactului verde european;
- măsura este proporțională, deoarece (i) cuantumurile ajutoarelor individuale nu depășesc valoarea maximă a ajutorului permisă în temeiul OACME și (ii) este limitată la sectoarele enumerate în OACME;
- efectele pozitive ale schemei compensează orice efecte negative posibile asupra concurenței și a schimburilor comerciale din UE.
Având în vedere aceste considerente, Comisia a aprobat schema notificată de România în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.