carora le este interzis accesul in spatiul aerian european
Astăzi, Comisia Europeană a publicat a douăsprezecea versiune actualizată a listei comunitare a companiilor aeriene cărora le este interzis accesul în spatiul aerian european, listă care cuprinde acum companiile a încă trei tări, în urma deficientelor în materie de sigurantă evidentiate de audituri. Prin această actualizare, se elimină interdictia impusă unui număr de trei companii aeriene, iar o companie aeriană își poate relua conditionat activitatea, date fiind îmbunătătirile satisfăcătoare din domeniul sigurantei.
„Nu ne putem permite niciun compromis în materie de sigurantă a aviatiei. Cetătenii au dreptul să zboare în sigurantă în Europa și oriunde altundeva în lume”, a spus vicepreședintele Comisiei Antonio Tajani. „Scopul nostru nu este doar acela de a crea o listă a companiilor aeriene periculoase. Suntem gata să ajutăm tările respective să își îmbunătătească, la nivel national, capacitatea tehnică și administrativă de garantare a sigurantei aviatiei civile. Vom colabora mai îndeaproape cu Organizatia Aviatiei Civile Internationale pentru a asigura o mai bună coordonare a eforturilor noastre de a acorda asistentă celor care au cea mai mare nevoie de ea. Totuși, nu putem accepta ca anumite companii aeriene să opereze zboruri fără a se conforma standardelor de sigurantă internationale, punând astfel în pericol toate persoanele care, fără a‑și da seama, călătoresc cu avioane nesigure. Iată de ce este necesară această listă.”
Noua listă o înlocuiește pe cea anterioară și poate fi deja consultată pe site-ul web al Comisiei.
Motivul de la baza reglementărilor referitoare la lista neagră a companiilor aeriene este dublu:
a) Lista este un instrument preventiv de protejare a sigurantei aviatiei. Acest fapt este ilustrat de numeroasele cazuri în care Comunitatea a solutionat cu succes posibile amenintări la adresa sigurantei, cu mult înainte de a fi necesar să se recurgă la măsura finală a impunerii de restrictii.
b) De asemenea, lista este o solutie de ultimă instantă pentru situatia în care persistă probleme legate de sigurantă, impunând restrictii sau interzicând accesul la spatiul aerian european. Aceste măsuri reprezintă un stimulent puternic pentru remedierea deficientelor în materie de sigurantă.
Prin această versiune actualizată, trei transportatori aerieni autorizati în Ucraina au fost scoși de pe listă: Ukraine Cargo Airways și Volare și‑au pierdut certificatele de operator aerian; în urma primirii anumitor informatii din partea autoritătilor ucrainene, transportatorul aerian Motor Sich a fost, de asemenea, scos de pe listă. Unui al patrulea transportator, Ukrainian Mediterranean Airlines, i se permite reluarea activitătii cu o aeronavă. Acesta este rezultatul unei vizite încununate de succes efectuate în Ucraina de Agentia Europeană de Sigurantă a Aviatiei, cu participarea a două state membre, cu scopul de a verifica progresele înregistrate de companii.
În aceeași ordine de idei, au fost recunoscute progresele semnificative înregistrate de autoritatea aviatiei civile din Angola și de transportatorul aerian TAAG Angola Airlines în ceea ce privește rezolvarea în mod progresiv a oricăror deficiente de sigurantă apărute. Așadar, TAAG are permisiunea de a crește numărul aeronavelor utilizate pentru zborurile spre Portugalia.
Această actualizare subliniază, de asemenea, dialogul permanent cu anumite state pe tema sigurantei transportatorilor lor nationali. Se evidentiază cooperarea mai strânsă cu Albania, Angola, Egiptul, Federatia Rusă, Ucraina, Kazahstanul și Kârgâzstanul și progresele realizate de aceste tări. Pentru a evalua situatia în materie de sigurantă a autoritătilor și companiilor din Albania, Egipt, Kârgâzstan și Yemen, Agentia Europeană de Sigurantă a Aviatiei (AESA) a solicitat și câteva vizite de audit.
În același timp, lista a fost extinsă pentru a include toti transportatorii aerieni autorizati în Djibouti, Republica Congo și São Tomé și Principe, din cauza deficientelor în materie de sigurantă identificate în cadrul sistemului de supraveghere utilizat de autoritătile aviatice ale acestor tări.
Toti transportatorii incluși în această versiune actualizată și în cele precedente continuă să facă obiectul unor inspectii prioritare la sol pe aeroporturile comunitare, pentru a verifica respectarea constantă a standardelor de sigurantă internationale de către respectivii transportatori.
În prezent, lista comunitară cuprinde cinci transportatori aerieni individuali cărora le este interzis în mod absolut accesul în spatiul aerian al Uniunii Europene – Air Koryo, din Republica Populară Democrată Coreeană, Air West din Sudan, Ariana Afghan Airlines din Afganistan, Siem Reap Airways International din Cambodgia și Silverback Cargo Freighters din Rwanda. Au interdictie toti transportatorii din 15 tări – în total, 228 de companii: Angola (cu exceptia unui transportator care operează cu anumite restrictii și conditii), Benin, Republica Democratică Congo, Djibouti, Guineea Ecuatorială, Gabon (cu exceptia a trei transportatori care operează cu anumite restrictii și conditii), Indonezia, Kazahstan (cu exceptia unui transportator care operează cu anumite restrictii și conditii), Republica Kârgâzstan, Liberia, Republica Congo, Sierra Leone, São Tomé și Principe, Swaziland și Zambia. Opt transportatori aerieni pot opera cu restrictii și conditii: TAAG Angola Airlines, Air Astana din Kazahstan, Gabon Airlines, Afrijet și SN2AG din Gabon, Air Bangladesh, Air Service Comores și Ukrainian Mediterranean Airlines din Ucraina.
//ec.europa.eu/transport/air-ban
//eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:312:0016:0037:EN:PDF
{mosloadposition user10}