de Madi Rădulescu, Managing Partner MMM Consulting
Un element specific în Coachingul Executiv este faptul că un lider de la vârful organizației, CEO, COO, CFO, CIO… etc., Director de fabrică, Director de divizie, Director de Business Unit are nevoie de un partener care să îi faciliteze ceea ce se numește gândirea independentă și să formeze un obicei de auto-reflecție care să conducă la o calitate a deciziilor cât mai bună.
Parteneriatul de gândire pe care îl creează Coachingul Executiv îi poate ține conectați la rezultatele măsurabile de business pentru care sunt responsabili, într-un mod în care să-și permită timpul de reflecție ghidată de care nu beneficiază în tumultul de zi cu zi.
La nivelul executiv, leaderul acționează într-un sistem care îi influențează deciziile. Și asta nu face viața nimănui ușoară pentru că permanent ai în aer mai multe mingi și rezultatul este cu miză importantă: de multe ori una din aceste mingi este de sticlă (un stakeholder critic, un rezultat critic, un risc prea mare etc.). Coach-ul executiv aduce structură și fermitate în a urmări obiectivele pe care și le dorește liderul, dar și foarte multă empatie pentru că acesta înțelege contextul și tipul de presiune pe care îl resimte managerul executiv, fără a exista în această relație vreo miză legată de putere sau judecăți de valoare care să țină managerul executiv într-o stare de alertă și expectativă. Este un spațiu sigur, cu un partener în care respectul reciproc și etica profesională asigură fundamentul unei discuții sănătoase, despre subiecte importante.
Un lider la vârful organizației, în era fluidității de schimbare și a inovării exponențiale, are o nevoie critică de abilități caracterizate ca fiind ”soft”… de fapt acestea sunt abilități cât se poate de ”grele”, sunt acele abilități care asigură relațiile și alimentează procesele care conduc la rezultatele pentru care ei sunt măsurați. Succesul trecut nu garantează nimic în privința succesului viitor tocmai din cauza condițiilor de mediu extrem de dinamice și volatile. Reziliența personală și reziliența organizației se nasc dintr-o conectare foarte atentă și dintr-un angajament colectiv care, este inspirat de managerii de la vârful organizației.
Mă opresc astăzi la două abilități esențiale pentru managerul executiv, abilități care pot fi antrenate prin Coachingul Executiv și care se pot integra sustenabil în setul de calități ale acestor lideri.
Gândirea independentă
În esență, gândirea independentă este abilitatea de a analiza situațiile prin propriul set de criterii și valori, de a lua decizii utilizând propria judecată evitând astfel nevoia de conformare și de validare din partea opiniei publice (echipă, șefi etc.) chiar dacă uneori e nevoie să îți asumi riscul de a fi nepopular, de a merge împotriva ideii majorității sau de a fi văzut ca fiind diferit.
Mai ales la începutul preluării unui mandat, echipa unui manager executiv vine cu foarte multe elemente și ancore din trecut. Primele 100 de zile înseamnă nu numai gândirea unei noi strategii și a unei noi abordări, ci și consolidarea relațiilor cu echipa cu care urmează să produci rezultate. În cazul unei achiziții și a integrării unor manageri în boardul companiei, sau în situația în care există stakeholderi importanți din afara cercului imediat, față de care e nevoie de asumarea unor decizii contrare opiniei potențiale a acestora, în toate aceste situații capacitatea de gândire independentă a managerului executiv are foarte multă valoare, pentru a nu pica în capcana de a face compromisuri și de a fi pe placul celor din jur, în ideea de a câștiga aderență. Compromisuri care vor produce consecințe mai târziu…
Capacitatea de a dezvolta acest tip de gândire se bazează pe înțelegerea propriilor biasuri cognitive și emoționale și a felului în care acestea pot influența deciziile. Pentru a putea rezista influenței acestora ele trebuie înțelese și, de multe ori, nu suntem conștienți de ele.
Parteneriatul pe care-l faci cu un coach executiv are rolul de a scoate la iveală aceste biasuri, de a înțelege sursa lor, de a înțelege tipul de ipoteze pe care le creează și eventualele tipare și modele mentale sau de comportament pe care le induc.
Un proces dificil de parcurs de unul singur pentru că, poți fi foarte ușor ”răpit” de aceste lucruri care sunt intime fiecăruia dintre noi și, de multe ori, neconștientizate. Un coach executiv te provoacă fără să te judece, oferă feedback instant pe baza a ceea ce observă, prin comunicare directă și respectuoasă, fără să ” împacheteze adevărul” în așa fel încât să îți facă plăcere.
Acest proces de punere sub semnul întrebării a convingerilor și modalității uzuale de luare a deciziilor, care se derulează în conversațiile de coaching executiv, favorizează pentru un manager cercetarea amănunțită a criteriilor de valoare și punerea lor în perspectivă, în așa fel încât, în momentul în care managerul se întoarce în lumea ”reală”, către echipa sa, are un punct de vedere format, crescut în obiectivitate și își crește inclusiv nivelul de încredere cu care poate susține punctele de vedere pe care și le-a format.
Pare că în procesele de coaching, ”responsabilul” cu ascultarea este coachul. Realitatea este însă că cel care învață să asculte și să se asculte este liderul care beneficiază de coaching. Pentru că, nu poți avea tăria de a-i provoca pe cei din jur dacă nu ai tăria de a te provoca pe tine însuți, de a asculta cum sună formulările, ideile și convingerile tale, ipotezele și presupunerile pe care le faci și, de a te uita la ele cu detașare și fără atașament.
Toate cercetările arată că, pe măsură ce urci către vârful organizației, cantitatea și calitatea feedback-ului pe care îl primești scad covârșitor. Se spune că un CEO primește circa 25 la sută din feedback -ul pe care îl primesc managerii de la baza organizației, feedback sau feedforward de care ar avea nevoie.
Coachingul executiv oferă această posibilitate de a primi feedback și observații și acest lucru stimulează clarificarea necesară gândirii independente.
Capacitatea de auto-reflecție
Reflecția ca obicei, poate schimba considerabil nivelul de stres al managerului executiv. Un proces recurent de a sta cu sine însuți și de a reflecta, atât la reușitele din intervalul de timp la care te raportezi (de obicei o săptămână, ca nivel de granularitate), cât și la lucrurile care nu au fost de succes, fără a fi neapărat eșecuri, crează o rutină care apropie mult mai mult de profunzimea perspectivelor implicate în deciziile de nivel executiv.
Auto-reflecția dezvoltă direct abilitatea de gândire strategică și capacitatea de a comunica viziunea asupra businessului sau asupra schimbărilor, într-un mod care să inspire.
Auto-reflecția este însă un process dificil: gândurile noastre ne aduc în toate direcțiile și ne lăsăm de foarte multe ori distrași de alte gânduri sau de ce se întâmplă în jurul nostru. Această capacitate poate fi antrenată printr-o reflecție ghidată cu ajutorul unui coach executiv până când îți formezi o rutină personală. Dacă această rutină este formată, inclusiv eficiența procesului de coaching crește foarte mult deoarece, ești capabil să vii în sesiune mult mai bine pregătit și concentrat asupra rezultatelor pe care le vizezi.
Cum poți face asta? Pur și simplu, rezervă în calendar timp cu tine însuți și, timp dedicat învățării prin parteneriatul de coaching.
Timpul cu tine însuți poate fi, pur și simplu, o jumătate de oră, recurent în fiecare săptămână: același timp, aceeași zi, aceeași oră. Pentru a putea dezvolta obiceiul și pentru a crește capacitatea reflectivă.
Timpul cu un coach executiv: o dată pe lună, o oră sau o oră și jumătate, un parcurs de circa un an deoarece procesul de creștere personală ia timp și nu este liniar.
Ce poate scoate la iveală această capacitate de auto reflecție:
- Aria ascunsă celorlalți – fiecare dintre noi avem aspecte pe care dorim ca ceilalți să le vadă la noi sau pe care nu dorim. Înțelegerea motivațiilor din spatele acestor lucruri ne conturează mai bine identitatea și ne ajută să fim autentici.
- Aria ascunsă sinelui – cu toții avem puncte oarbe. Îți poți pune întrebarea: ce se vede de la ceilalți și nu se vede la mine și, cum influențează asta relația, decizia, impactul meu asupra celorlalți și impactul lor asupra mea?
- Conectarea emoțională și dezvoltarea empatiei – la nivel executiv există tentația ca emoțiile să fie suprimate pentru că, pornim de la ideea că emoțiile ne pot influența negativ. Și totuși… facem apel la încredere care este sută la sută emoție. Așteptăm colaborare și angajament, iar acestea sunt bazate pe emoție. Barierele emoționale pe care ni le punem sunt bazate pe convingeri pe care le-am deprins fie din familie fie, la începutul carierei noastre, atunci când am încercat să definim și să dezvoltăm o rețetă de succes. Reflecția la toate aceste aspecte și apoi discutarea lor crește conștiența emoțională și are impact direct asupra calității deciziilor noastre și a modului de a relaționa.
- Deschiderea pentru a crea un mediu de gândire în echipă – aceasta este probabil una dintre temele cele mai importante ale liderilor executivi. Și tema asta cere multă autoreflecție. Ce pot face eu în modul în care interacționez cu echipa mea și ghidez interacțiunile în echipă, în așa fel încât oamenii să înceapă în mod autentic să gândească împreună?
Citiți și celelate articole dedicate Coachingului Executiv pe care le-am publicat în 2022 și care conturează mai bine, pentru cei care nu au avut o astfel de experiență, beneficiile și oportunitățile pe care le aduce parteneriatul prin coaching.
Despre Madi Rădulescu
Madi Rădulescu, MCC, MBA, Managing Partner MMM Consulting. Este un facilitator, trainer și coach de echipă experimentat care adună peste 25 ani de experiență de lucru cu leaderi în companii mari, multinaționale. De peste 13 ani este coach executiv și în 2019 i-a fost acordat premiul Gold Coach Award conform Romanian L&D Industry, survey la care au participat peste 570 manageri și specialiști de resurse umane.
Este pasionată de dezvoltarea leaderilor, de impactul pe care îl poate crea dând acestora acces la perspective multiple, la propriile resurse, sprijinindu-i să iși asume rolul cu încredere întelegându-și propriile valori și credințe.
A obținut multiple certificări de coaching, management și leadership, este membru ICF – MCC – Master Certified Coach, cea mai înaltă acdreditare globală, consultant certificat pentru metodologiile Persona Global și PerformanSe și a derulat proiecte în multe țări Europene.