de Madi Rădulescu, Managing Partner MMM Consulting
În pandemie vorbeam mult despre reziliență. Era multă nevoie de a sprijini oamenii în acea perioadă în care toate rutinele au fost date peste cap, a trebuit să învățăm un nou mod de lucru în timp ce eram îngrijorați de viața noastră și a celor apropiați. Acest nivel ridicat de presiune a generat un stres considerabil și a împins pe foarte mulți în situații de burnout. Diluarea pericolului, obișnuința noastră cu noul mod de lucru hibrid sau complet remote, revizuirea unor valori individuale și găsirea unor alte repere în privința a ce înseamnă echilibru între viață personală și profesională i-a îndepărtat pe conducători de nevoia antrenării capacității de reziliență pentru ei înșiși și echipele lor. S-au obișnuit cu noul ”standard de presiune”.
Conducătorii afacerilor au creat cât au putut de bine planuri de continuitate în așa fel încât organizațiile lor în ansamblu să manifeste reziliență: capacitatea de a-și reveni și de a găsi noi modalități de funcționare pentru a rămâne competitive și profitabile. S-au accelerat unele inițiative de tip agile, s-au revizuit procese, a fost mult de lucru în zona de digitalizare și automatizare fără de care lucrul la distanță nu este posibil.
Curând a apărut un nou val de îngrijorare și de destabilizarea afacerilor: conflictul atât de apropiat geografic din Ucraina și reacția piețelor și al guvernelor la acest conflict. Un nou val de presiune în multe domenii de afaceri a generat iar nevoia de a aborda tema rezilienței dar parcă nu am mai vorbit atât de mult despre temă. Era nevoie de mobilizare și de regândire a unor parteneriate, redirecționarea energiei. Toate acestea țin de întărirea rezilienței.
Alegerile Europene schimbă tabloul socio-politic și influențează prin impactul asupra legislației, în majoritatea țărilor, economia și felul în care se face business. Și în România. În foarte multe domenii de activitate există presiune suplimentară dată de legislația ambiguă sau foarte schimbătoare a guvernului și acesta este un alt motiv foarte serios care solicită reziliența conducătorilor, perseverența și consecvența acestora în felul în care își pun strategiile în practică și lucrează cu echipele lor.
Zilele acestea am trăit prima criză majoră în domeniul IT prin căderea sistemelor Microsoft și am fost martorii felului în care tehnologia poate da peste cap întregi domenii de activitate, poate genera haos și produce pierderi masive companiilor afectate. Bursele reacționează și există victime colaterale. Este nevoie de reziliență pentru a face față presiunii create și avea posibilitatea de revenire rapidă și de recuperare rapidă după astfel de zguduiri.
Pare că este nevoie de a găsi resurse de a ne reinventa continuu și de a avea planuri de contingență în orice fel de situație. Dacă mă uit în urmă, în cei peste 30 de ani de antreprenoriat și lucrul într-o industrie complet nouă în România după 1990, procesul acesta de reinventare s-a produs pentru mine de cel puțin 5 – 6 ori: am regândit modelul de business, am regândit relația cu colaboratorii, am regândit portofoliul de servicii, am învățat și m-am pregătit pentru aspecte noi ale profesiei mele…
Practic nu se termină niciodată. Pe parcurs obosești de multe ori și nu vezi imediat soluția, îți vine să abandonezi sau să te apuci de altceva… Ne trec tot felul de gânduri prin cap. Și totuși ceva ne duce mai departe, ne reactivează puterea și pasiunea și ne detașează de aceste gânduri. Se numește reziliență.
În coachingul executiv, reziliența și capacitatea de a acționa cu hotărâre sunt probabil în primele 10 teme care apar în lista de discuție.
În general, pe lista de subiecte găsim: dezvoltarea unei viziuni puternice care să fie convingătoare pentru organizație, identificarea valorilor personale cu impact direct asupra luării unor decizii grele, identificarea și valorificarea punctelor forte de multe ori neglijate punând mai mult focus pe ceea ce lipsește, îmbunătățirea abilităților de comunicare și interpersonale, confruntarea cu provocările legate de timp și stres, dezvoltarea rezilienței și a puterii mentale, a hotărârii în decizie și acțiune, depășirea blocajelor și a obstacolelor auto-impuse, și altele.
Poate că tema ”reziliență” nu vă trece prin cap ca atare dar vă puteți gândi la lucruri de genul: ”am sentimentul că mi se varsă toate în cap…”, ”Mi-e greu să mai țin nivelul de motivație ridicat…”, Am încercat toate formulele de prioritizare și management al timpului și nu funcționează…”, ”Nu am cu cine să vorbesc despre temerile mele…” sau ”Aș vrea să văd lucrurile și din altă perspectivă…”
Despre reziliență și hotărârea în decizie și acțiune
În 2015, două cercetătoare din Noua Zeelanda publică un model de reziliență pe care l-am adaptat și noi, în compania noastră, în România printr-un parteneriat global din care facem parte. După ce studiaseră ce oferă unui leadercapabilitate emoțională adică felul în care cunoașterea, înțelegerea și reglarea emoțiilor influențează performanța, relațiile sociale și capacitatea de conducere, s-au aplecat mai mult asupra acestei capacități de revenire rapidă în perioade de schimbări rapide, stres și oboseală date de presiune ridicată, incertitudine sau ambiguitate. Adică, au determinat care sunt seturile de abilități care pot fi antrenate și care se definesc sub umbrela acestui termen de reziliență. În cercetarea lor au pornit de la intervievarea echipelor de pompieri care acționează atât în Noua Zeelandă cât și în Australia: am dorit să afle ce îi face pe aceștia să revină în fiecare dimineață la o slujbă care este plină de incertitudine și ambiguitate în momentul în care se află în teren la o intervenție, ce îi ajută să-și revină după experiențe traumatizante, ce îi ajutăm să acționeze cu hotărâre și să-și pună viața în pericol în momente de mare presiune, contra cronometru.
Cu siguranță v-ați simțit de multe ori ”pompieri” în activitatea voastră.
Setul de abilități de reziliență pe care l-au definit cele opt cercetătoare sunt abilități care există în capacitatea fiecărui lider care a deprins experiență de viață și experiență profesională. Pe măsură ce deprindem această experiență capacitatea noastră de a face față presiunilor și de a ne reveni crește. Ceea ce aduce nou perspectiva modelului de reziliență este felul în care aceste abilități se îngemănează pentru a alimenta continuu acest capital adică ești:
- Axat pe scop: faptul că suntem conduși de scop mai înalt decât obiectivul imediat și un scop pe termen lung, ne încarcă cu fel de vie care îmi dă putere. Axarea pe scop înseamnă că știi ce este important pentru tine și ai claritate în ceea ce vrei să realizezi în viața și în munca ta. Acest simț iți oferă direcție și iți permite să percepi sensul sau semnificația în ceea ce faci, chiar și in situații incerte sau provocatoare.
- Autonom: crezi cu tărie în abilitățile tale de a reuși în ciuda provocărilor. Ești încrezător și utilizezi „discuția cu sinele” (self-talk) spunându-ți că poți să ai succes, în loc de a-ți spune că nu poți. Acțiunile tale se bazează pe motto-ul: “dacă este să fie, atunci depinde de mine.”
- Adaptabil: ești adaptabil și flexibil în a răspunde eficient la schimbarea circumstanțelor. Ești capabil să iți folosești în mod liber gândirea și acționezi pentru a găsi opțiuni sau pentru a explora ambiguitatea. Diferențiezi situațiile în care ai influență și cele în care nu ai, și te adaptezi în consecință.
- Hotărât: ești perseverent în a lucra în contexte dificile până când se găsește o soluție. Rămâi obiectiv în analizarea situațiilor și în luarea deciziilor grele în timp ce iți canalizezi energia pentru obținerea celui mai bun rezultat. Fiecare provocare este folosită ca o oportunitate de a învață.
- Conectat: ai o rețea socială formată din oameni alături de care iți împărtășești cu ușurință ideile, preocupările și sentimentele. Chiar și în perioadele dificile, înțelegi și empatizezi cu ceilalți și poți construi relații solide. Menții un nivel ridicat de conștientizare socială și de sine.
- Încrezător: consideri că, în cele din urmă, vei obține un rezultat bun, iar viitorul tău, în general îl vezi pozitiv. Nu te lași afectat în alte arii de viață personale/profesionale de provocările și/sau greșelile pe care le faci într-o anumită direcție. Cauți activ oportunități și iei măsuri pentru a le realiza.
- Disciplinat: Ai capacitatea de a rămâne calm în situații de presiune și de a regla emoțiile în așa fel încât să acționezi potrivit. Îți planifici și organizezi angajamentele. Ai grijă de starea ta de bine și pui în practică acțiuni concrete de reenergizare fizică, emoțională și mentală
- Recunoscător: Identifici și arăți apreciere lucrurilor pozitive pe care oamenii și experiențele prin care treci le aduc în viață ta.
Cum să te pregătești pentru sesiunea de coaching executiv?
Disciplina este una dintre abilitățile de reziliență. Din diverse motive asociem disciplina mai degrabă cu ceva negativ sau care presupune un efort care ne chinuie. Și totuși, adăugând structura și formând după anumite rutine productive crește nivelul de reziliență într-un fel pe care mai degrabă îl intuiți. Disciplina pregătirii pentru momentul întâlnirii cu un coach face parte din antrenamentul abilităților de reziliență pentru că acționează asupra reducerii incertitudinii și a gradului de improvizație și emergență atât de specific perioadelor și situațiilor dificile și presante, când iei mai degrabă lucrurile din mers și vezi ce iese și nu te bazez pe o pregătire proactivă.
De aceea, disciplina cu care te angrenezi în acest proces de lucru cu un coach executiv este parte integrantă a creșterii abilităților tale de reziliență și consolidarea încrederii și hotărârii cu care vei lua decizii și vei acționa. Este despre a reduce și chiar a elimina obiceiul de gândire de tipul ”…lasă că știu eu, văd eu atunci pe moment, mă descurc, le iau din mers…”. Acest tip de gândire reduce șansa de a gândi proactiv, de a solicita la un moment dat alte opinii, de a observa și sintetiza bune practici care funcționează… lăsând la voia situațiilor modalitatea de reacție, adică devenind în timp reactiv în loc de a rămâne proactiv.
1 Clarifică-ți obiectivele. Înainte de a te întâlni cu coachul tău executiv, ia-ți ceva timp pentru a reflecta asupra situației tale actuale, a rezultatelor dorite și a provocărilor tale.
2 Fă-ți temele. … Nu prea avem obiceiul de a pune obiective pe hârtie deci definește aceste obiective, notează de ce sunt ele importante pentru tine și ce te entuziasmează în legătură cu atingerea acestora, gândește-te cum vei putea observa că faci un progres și cum vei putea măsura acest progres.
3 Fii deschis și curios. Deschis să discuți foarte onest cu coachul tău despre temeri, îndoieli, dileme și în general despre motivul pentru care acest obiectiv este important și felul în care te raportezi la el. Fii curios te uiți și din alte perspective. De multe ori din coaching vorbim pentru a convinge pe cel care ne ascultă de validitatea punctului nostru de vedere. Acesta poate fi foarte bun dar nu câștigi nimic în acest fel, rămâi doar cu ceea ce știi deja, perspectivele noi întârzie să apară, deci pleci așa cum ai venit.
4 Învață despre tine. În afară de situație, problemă, obiective, căutare sau cum vrei să definești tema de coaching, pregătește-te reflectând la felul în care traversezi această situație, ce reprezintă ea pentru tine, dacă este mai degrabă o provocare decât o șansă de a face și învățat ceva nou, dacă te simți în blocaj, care sunt emoțiile pe care această situație ți le stârnește, cum obișnuiești să te uiți la această situație, ce abilitate ai vrea să dezvolți ca să faci mai bine față…
5 Pregătește-te pentru acțiune. Nimic din cele de mai sus nu adaugă valoare dacă după încheierea conversației de coaching nu ești suficient de motivat să testezi în practică noile tale idei gânduri sau decizii. Hotărârea de a pune în practică și a testat ceva nou face parte din consolidarea abilității de reziliență și face ca acest concept să se transforme din ceva teoretic într-o abilitate practică și un capital util în viitoarele reușite.
Despre Madi Rădulescu
Madi Rădulescu, MCC, MBA, Managing Partner MMM Consulting. Este un facilitator, trainer și coach de echipă experimentat care adună peste 25 ani de experiență de lucru cu leaderi în companii mari, multinaționale. De peste 13 ani este coach executiv și în 2019 i-a fost acordat premiul Gold Coach Award conform Romanian L&D Industry, survey la care au participat peste 570 manageri și specialiști de resurse umane.
Este pasionată de dezvoltarea leaderilor, de impactul pe care îl poate crea dând acestora acces la perspective multiple, la propriile resurse, sprijinindu-i să își asume rolul cu încredere întelegându-și propriile valori și credințe.
A obținut multiple certificări de coaching, management și leadership, este membru ICF – MCC – Master Certified Coach, cea mai înaltă acreditare globală, consultant certificat pentru metodologiile Persona Global și PerformanSe și a derulat proiecte în multe țări Europene.