de Madi Rădulescu, Managing Partner MMM Consulting
Coaching-ul este adresat persoanei, nu problemei sale. Aceasta este o afirmație fundamentală pentru cel ce lucrează cu un coach și un aspect care trebuie cunoscut. În primul articol al acestei serii afirmam că unul dintre factorii cheie de succes în coaching-ul executiv este lucrul cu un coach profesionist bine pregătit, cu maturitate profesională. Nu este despre a nu oferi șanse unui coach la începutul carierei sale, ci despre a crea premisele stabilirii unei relații de parteneriat înțelese corect, de la bun început. Să explic…
De multe ori, așteptarea unui client de coaching este de a căuta și găsi eventual, imediat, o soluție la o problemă punctuală, să influențeze o persoană din jurul său, să schimbe relația cu șeful său, să reușească să facă oamenii din jur să acționeze într-un anumit fel. Acestea sunt dileme, preocupări, îngrijorări sau curiozități care odată explorate cu ajutorul unui coach pot conduce nu numai la ameliorarea problemelor punctuale cu care au venit ci, ideal, pot produce acea schimbare de mentalitate care, în viitor, în situații similare sau situații care necesită un anumit tip de abordare, să-i sprijine să facă față mai bine și să aibă deja o memorie personală a felului în care se pot raporta și pot aborda situația cu mai mult calm, echilibru sau încredere.
Conversația de coaching și întreg procesul de coaching au trei credințe fundamentale la bază. Prima ar fi încrederea în beneficiarul coachingului, în persoana care are capacitatea și toate resursele necesare de a găsi o soluție care i se potrivește. Încrederea că oamenii se pot dezvolta și pot învăța despre ei înșiși și relația cu contextul în care trăiesc și muncesc. Este o premisa fundamentală care a eliminat din start nevoia ca cineva din exterior neimplicat în problemă (adică coachul) să trebuiască să vină și să ofere o soluție minune, extraordinară și foarte aplicată ca de la un expert.
Cea de a doua credință este legată de esența procesului reflectiv, adică încrederea că un dialog bazat pe întrebări reflective va scoate sigur la iveală resursa cea mai potrivită pentru client, în deciziile și acțiunile sale viitoare. Odată ce începem să ne punem întrebări, începem să accesăm cunoaștere, experiență și informație înmagazinată în subconștientul nostru la care de obicei nu avem acces în ritmul cotidian în care acționăm de cele mai multe ori cu intenția de a face, de a realiza. Conversația de coaching este spațiul în care ne putem permite să ne dăm un pas înapoi și să vedem acțiunea, situațiile și reacții din afara acestora. Cu mai puțină subiectivitate, căpătând claritate, înțelegere și conștientizare despre ceea ce se întâmplă ”pe scena în care, de obicei, suntem actori în piesa de teatru”.
Cea de-a treia credință se referă la coach. Dacă ai încredere în valoarea pe care prezența ta, ascultarea, capacitatea de a observa și de a înțelege felul în care clientul tău se raportează la situația despre care vorbește, felul în care gândește și descrie tiparele sale de gândire și de comportament, emoțiile și sentimentele care sunt activate și care influențează modul în care se raportează la situația pe care o descrie, acestea vor face ca dialogul de coaching să sprijine clientul să meargă în locuri în care nu se uită de obicei: unele temeri, convingeri sau principii pe care le are și care interferează în situația respectivă, nevoi, dorințe și valori personale care îl pot sprijini sau care pot pune piedici în ceea ce-și propune. Ca să reușească în acest lucru, coachul are nevoie el însuși de o bună înțelegere a propriei persoane, o bună pregătire în privința proceselor de coaching și a competențelor care descriu un coach matur, profesionist, o etică asumată. De aceea, recomandarea de a vă alege un coach profesionist cu o practică dovedită (cum, de exemplu ICF sau EMCC garantează pentru membrii săi) este una puternică. Acest proces de maturizare al coach-ului se întâmplă în multe ore de studiu și în sute de ore de practică.
Despre a fi, și nu despre a face
Una dintre lecturile foarte bune pentru a înțelege mai profund felul în care coachingul te ajută să te devolți este cartea Marciei Reynolds, tradusă și în limba română: Coaching Transformațional, însoțește omul, nu problema. Pe lângă cercetările și concluziile descrise în această carte și multe alte experiențe ale coach-ilor executivi la nivel local și cercetări științifice în domeniul dezvoltării și învățării adulților, ceea ce arată practica mea de coaching executiv mă face să invit, pe cei care și-ar dori sau să pregătesc să intre într-un proces de coaching executiv, să se conecteze în primul rând la ei înșiși, la întregul lor sistem de gândire, pentru a putea progresa.
Uneori, exercițiul de a defini ceea ce este cu adevărat important în luarea unei decizii, în anumite relații profesionale sau în felul în care dorim să modelăm reacțiile și comportamentul nostru la anumite evenimente, poate fi unul dificil. Suntem învățați să fim în acțiune – mai ales în mediul corporatist ești definit și identificat prin rezultatele tale. CE-ul primează. CUM-ul devine întrebarea esențială care îți face mintea să caute neobosită ACEA soluție salvatoare care sunt înlătura obstacolele sau dificultățile pe care le percepi sau care să asigure felul în care ai vedea, la modul ideal, întâmplându-se lucrurile. Numai că, mintea noastră este mai degrabă pusă în dificultate în aceste momente și poate face ca problema ta să pară insurmontabilă, să fie o provocare care să depășească capacitățile tale de moment, să devină un blocaj.
O întrebare mult mai utilă este: CINE vrei să fii în această situație? CE rol îți asumi? CE este important pentru ca acest rol să poată fi îndeplinit din perspectiva felul în care gândești, a presupunerilor cu care pornești la drum. CE înseamnă o decizie bună în această situație? CE fel de convingeri te influențează când evaluezi situația sau cauți criterii pentru a lua decizia respectivă? CE nevoie personală ai în acest moment? Și CE îți dorești pentru a fi aliniat cu propriile tale valori?
Deseori, cel puțin ultimele trei întrebări îi pun în încurcătură pe cei care confundă propria persoană cu rolul pe care îl au. Aud mărturisirea: ”Nu m-am gândit din această perspectivă sau că ar conta ceea ce cred eu… valorile mele personale.” De fapt, stresul, frustrarea, tensiunile interpersonale apar de cele mai multe ori pe un fond de nevoi personale neîndeplinite și asta conduce la o nealiniere internă, un conflict interior de valori.
Coaching-ul, prin faptul că face apel la gândirea reflectivă, permite reconectarea și mitigarea acestor dileme, facilitează conștientizarea felului în care în mod real se poate obține învățarea despre un mod mai sănătos, mai rațional de raportare la situații, facilitează înțelegerea mai profundă a contextului, a sinelui și a relațiilor interumane și oferă o mai bună claritate in decizii. Ajută la creșterea încrederii în sine, sprijină procesele de auto reglare emoțională și de automotivare, ne dă posibilitatea de a putea obține performanță rămânând autentici și simțindu-ne bine în pielea noastră, fiind noi înșine. Leadership-ul nu se poate exercita în afara unui spațiu de integritate și autenticitate.
Despre Madi Rădulescu
Madi Rădulescu, MCC, MBA, Managing Partner MMM Consulting. Este un facilitator, trainer și coach de echipă experimentat care adună peste 25 ani de experiență de lucru cu leaderi în companii mari, multinaționale. De peste 13 ani este coach executiv și în 2019 i-a fost acordat premiul Gold Coach Award conform Romanian L&D Industry, survey la care au participat peste 570 manageri și specialiști de resurse umane.
Este pasionată de dezvoltarea leaderilor, de impactul pe care îl poate crea dând acestora acces la perspective multiple, la propriile resurse, sprijinindu-i să iși asume rolul cu încredere întelegându-și propriile valori și credințe.
A obținut multiple certificări de coaching, management și leadership, este membru ICF – MCC – Master Certified Coach, cea mai înaltă acdreditare globală, consultant certificat pentru metodologiile Persona Global și PerformanSe și a derulat proiecte în multe țări Europene.