- Sinonim cu eleganța și aerodinamica, Citroën CX, lansat la sfârșitul lunii August 1974, își sărbătorește cea de-a 50-a aniversare.
- Mai mult de un milion de astfel de mașini au fost produse în 16 ani. Ales „Mașina Anului” în 1975, a fost, de asemenea, mașina preferată de președinții francezi și de piloții de raliuri.
- Moștenitor al DS, confortul și ținuta de drum exemplară se regăsesc acum în Citroën C5 X.
Conceput în 1974 pentru a înlocui DS, care la rândul său a succedat Traction , CX este și astăzi amintită ca marea emblemă Citroën a anilor șaptezeci și optzeci. Ca și cele două prestigioase predecesoare ale sale, CX beneficiază de numeroase inovații tehnice care, de-a lungul celor 17 ani de carieră, i-au conferit calități excepționale și îl deosebesc și în 2024. Stilul său unic îi conferă o identitate elegantă, coborâtă, aerodinamică și imediat recognoscibilă. CX a fost înlocuit în vara anului 1989 de XM, lansat în luna Mai a anului precedent. Cu toate acestea, versiunile sale break au continuat să fie produse până în vara anului 1991.
CX, valorificarea la maximum a progreselor
CX a fost lansat oficial pe 26 august 1974, la exact două luni după anunțul fuziunii dintre Automobiles Citroën și Automobiles Peugeot. Prezentate presei în Suedia în luna Iulie a anului precedent, cele douăzeci și două de CX 2000 și CX 2200 utilizate pentru teste s-au întors remarcabil la Paris, la magazinul Citroën de pe Avenue des Champs-Elysées, în cadrul unui circuit de 3.400 kilometri și șase zile numit Raid Arctique 1974. La volan s-au aflat douăzeci și doi de tineri care, cu un an înainte, participaseră cu câte un 2CV la Raid Afrique 1973.
Lansat pe 28 August 1974, CX 2000 a atras atenția la Salonul Auto de la Paris din Octombrie. Vedeta standului Citroën, a fost imediat recunoscută ca o mașină inovatoare. De la predecesorii săi, a preluat tracțiunea față, suspensia hidropneumatică și frânele cu disc asistate de înaltă presiune cu două circuite, asociate acum cu imaginea Citroën. Dar noul venit prezintă și o serie de inovații originale. Motorul transversal cu patru cilindri este poziționat în consola față și înclinat în față pentru a optimiza în continuare distribuția greutății și ținuta de drum. Pentru confort excepțional, caroseria monococă este conectată la un cadru de osii prin șaisprezece legături elastice care filtrează zgomotul și vibrațiile provenite de la punțile față și spate, precum și de la motor și transmisie.
Din punct de vedere estetic, pe lângă liniile deosebit de aerodinamice, subliniate de denumirea CX, întreaga configurație interioară a făcut obiectul unui studiu foarte detaliat. Cea mai emblematică caracteristică este, fără îndoială, celebrul panou de instrumente în formă de lunulă, care se află pe planșa de bord ca o navă specială. Ergonomia și siguranța pasivă nu au fost uitate. În primul rând, toate comenzile obișnuite esențiale pentru condus, cum ar fi farurile, semnalizatoarele, ștergătorul de parbriz și claxonul, sunt accesibile din vârful degetelor, fără ca mâinile să părăsească vreodată volanul. Toate ornamentele și componentele interioare nu au proeminențe agresive, iar materialele lor sunt concepute pentru a fi la fel de rezistente ca organele corpului uman. O altă inovație a anului 1974 au fost centurile de siguranță față retractabile.
Evident, numeroasele sale calități nu au trecut neobservate și, la 29 Ianuarie 1975, a primit Trofeul „Mașina Anului” 1975 din partea presei auto europene, cu mult înaintea Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 și Volvo 200. Din Iulie 1975, CX a primit și celebrul sistem de servodirecție Diravi de la SM. Acest nou tip de servodirecție, cu rigiditatea sa în funcție de viteză, asigura o direcție excepțională în toate condițiile, pe uscat, umezeală sau zăpadă, și la toate vitezele. Inițial disponibilă ca opțiune, aceasta va fi ulterior montată standard pe toată gama.
Inovație constantă
De-a lungul anilor, CX a continuat, de asemenea, să evolueze, primind inovații și soluții tehnice care, în cea mai mare parte, au devenit standard o jumătate de secol mai târziu. Acestea includ, de exemplu:
– În 1975: aer condiționat, geamuri acționate electric pe toate cele patru portiere, oglinzi exterioare controlate intern, lămpi de ceață spate;
– În 1976: o transmisie semiautomată;
– În 1977: motor cu injecție de benzină, transmisie cu cinci trepte, plafon panoramic acționat electric, proiectoare de ceață, aprindere electronică tranzistorizată și jante din aliaj ușor;
– În 1978: centuri de siguranță pe locurile din spate și încuietori automate electromagnetice ale portierelor;
– În 1979: o jojă de ulei electrică pe panoul de bord;
– În 1980: un sistem de stropire a parbrizului integrat în ștergătorul de parbriz, un dispozitiv de reducere a consumului de carburant și o transmisie automată;
– În 1981: anvelope cu profil redus și sistem de control al vitezei de croazieră;
– În 1982: un sistem de încuiere centralizată cu hayon de portbagaj și clapetă pentru rezervorul de combustibil;
– În 1983: un motor diesel turboalimentat și controlul automat al temperaturii din habitaclu;
– În 1984: un motor cu injecție de benzină turboalimentat;
– În 1985: sistemul de frânare cu antiblocare (ABS), un detector de polei, un indicator de bec defect, avertizare la deschiderea portierei, oglinzi laterale încălzite cu acționare electrică și geamuri fumurii, avertizare sonoră când luminile sunt aprinse și încuiere centralizată prin telecomandă cu infraroșu și activare sincronizată a contactului;
– În 1986: un sistem automat de dejivrare a lunetei;
– În 1987: un motor diesel supraalimentat cu schimbător de căldură aer-aer și un imobilizator codificat.
Modele esențiale
De-a lungul carierei sale, CX a făcut obiectul unei game deosebit de largi și bogate, cu o mare varietate de motorizări. Unele dintre aceste modele au făcut o impresie deosebit de puternică, atât pentru personalitatea lor, cât și pentru exclusivitatea și excelența lor.
CX 2000
A fost primul dintre toate modelele CX. Acesta a făcut senzație la standul Citroën de la Salonul Auto de la Paris, la Porte de Versailles, în octombrie 1974. Era propulsat de un motor cu patru cilindri, 1.985 cmc, care furniza 102 CP DIN. Susținut de CX 2200 din ianuarie 1975 și CX 2400 din iulie 1976, a dispărut în iulie 1979 odată cu lansarea CX Reflex și CX Athena echipate cu un nou motor din aliaj ușor de 2 litri cu arbore cu came deasupra pistonului.
CX Prestige
La fel ca Traction și DS înaintea sa, CX s-a impus rapid ca mașina personalităților politice. Primarii marilor orașe, prefecții, senatorii, deputații, miniștrii și personalitățile politice au apreciat cu toții eleganța, confortul și siguranța sa. Bineînțeles, prim-ministrul și președintele Republicii nu au fost mai prejos. Citroën a decis curând să acorde o atenție deosebită acestei clientele importante și, în februarie 1976, a prezentat CX Prestige. Pe lângă un finisaj de vârf de gamă deosebit de elegant, cu plafon din vinil și ornamente din oțel inoxidabil, CX Prestige se mândrea, de asemenea, cu un spațiu sporit pentru locurile din spate, care a fost posibil datorită unei caroserii cu 25 cm mai lungi LA ampatament. În septembrie 1978, spațiul său interior a fost îmbunătățit și mai mult prin adoptarea unui plafon ridicat cu patru centimetri. Deși a fost echipat cu cele mai puternice motoare pe benzină, în noiembrie 1979 a dat naștere unei versiuni cu motor diesel, CX Limousine, cu un finisaj îmbunătățit CX Super.
CX Diesel și CX Turbo Diesel
În decembrie 1975, Citroën își confirmă intenția de a dezvolta o adevărată gamă bazată pe CX și lansează o versiune diesel a modelului CX 2200. Din acel moment, CX, atât în versiunea berlină, cât și în cea break, a fost automobilul francez prin excelență care va oferi motorului diesel literele sale de noblețe. Echipat cu un turbocompresor în aprilie 1983, momentul apoteotic a fost atins în martie 1987 cu CX 25 TRD Turbo 2, care a primit un nou motor de 2.500 cmc cu 120 CP în loc de 95, și o viteză maximă de aproximativ 195 km/h!
CX Break, familie și afaceri
Model emblematic al gamei CX, break-ul a fost lansat în ianuarie 1976. Cu un volum interior de 2,03 mc când scaunele din spate erau rabatate, acesta oferea toate calitățile de confort, ținută de drum și frânare ale berlinei. Din octombrie 1976, a fost oferită o versiune de familie cu două locuri în spate, care asigura nu mai puțin de opt locuri. În cele din urmă, CX Enterprise a apărut în primăvara anului 1984, ultima și singura versiune comercială a CX Estate. Deși avea doar două locuri în față și portierele din spate erau închise, aceasta oferea o lungime și un volum util record de 2,03 m și, respectiv, 2.172 cmc. Disponibil cu motoare pe benzină sau diesel, CX Estate a devenit foarte repede un model de referință, iar șoferii de ambulanță nu au făcut nicio greșeală, rămânându-i fideli până la sfârșitul carierei sale, în vara anului 1991.
CX GTI, CX GTI Turbo și CX GTI Turbo 2
Era evident că modelul CX urma să ofere un succesor demn pentru DS 23 IE și motorul său cu injecție electronică. Acest lucru a fost realizat în mai 1977, odată cu lansarea modelului CX GTI echipat cu un motor cu injecție de benzină Jetronic tip L de 2.347 cmc. Dezvoltând 128 CP și cuplat la o transmisie cu cinci trepte, acesta oferea o viteză maximă de 189 km/h. La exterior, CX GTI se distingea nu numai prin emblema specială, ci și prin ramele geamurilor negru mat, jantele din aliaj ușor (disponibile inițial opțional), două proiectoare de ceață și un deflector de aer frontal. În octombrie 1984, un motor turbo de 2.500 cmc cu 168 CP a fost adăugat la gamă, transformând-o în CX GTI Turbo și permițându-i să revendice o viteză maximă de 220 km/h! În cele din urmă, în iulie 1986, mașina a fost redenumită CX GTI Turbo 2, cu adăugarea unui schimbător aer-aer, care nu numai că i-a mărit viteza maximă la 223 km/h, dar a și redus semnificativ consumul de combustibil.
CX în competiție, regina dunelor
CX a intrat în competiție la doar 14 luni după prezentarea sa la Salonul Auto de la Paris. Pe 26 decembrie 1975, trei CX 2200 au luat startul în celebrul rally-raid Abidjan-Nice, același eveniment care i-a dat lui Thierry Sabine, pe atunci doar un pilot de motociclete, ideea de a organiza un eveniment similar între Paris și Dakar. După 9246 km de piste, noroi, tablă îndoită și pietre, cele trei Citroën-uri au depășit toate dificultățile și au ajuns la sosire pe locurile 4e, 5e și 6e la categoria două roți motrice. De acum înainte, Africa și probele pe distanțe lungi vor fi terenul preferat al noului Citroën. Robustețea sa și suspensia hidropneumatică i-au permis să realizeze o serie de performanțe.
Raliul Marocului, Raliul Mille Pistes, Londra-Sydney, Raliul Acropole, Raliul 5 x 5 Transafrica și Raliul Paris-Dakar, CX, indiferent dacă este standard sau pregătit, colecționează locuri de onoare și victorii de categorie împotriva unor mașini mult mai puternice. Și cu cât probele sunt mai lungi, mai dure și mai dificile, cu atât mai mult suspensia și robustețea sa fac minuni! Dar, în noua sa caroserie tricoloră oficială, desenată de Philippe Donati, elev al celebrei școli Camondo, CX a reușit o ispravă istorică la 9e Tour Automobile du Sénégal. Au participat 30 de mașini, dintre care cinci CX 2400. După patru etape și 3000 km parcurși într-o căldură sufocantă, doar șapte mașini au trecut linia de sosire pe 1 noiembrie 1977… Cele cinci CX fabricate în uzină au obținut un cincinal legendar, devansând un Peugeot 504 TI și un Renault 16! CX-urile au câștigat, de asemenea, Tour Automobile du Sénégal în 1978 și 1979.
Raliul Paris-Dakar a permis, de asemenea, CX-ului să devină o legendă a rally-raid-ului. În primul rând, în toamna anului 1979, Citroën, care a înțeles imediat potențialul mediatic al acestui eveniment extraordinar, a pus la dispoziția organizatorului său, Thierry Sabine, patru Méhari 4 x 4 și, mai ales, un CX 2400 GTI, care a devenit un veritabil etalon. Cu această mașină, recunoașterile pentru cel de-al doilea Raliu Paris-Dakar s-au desfășurat cu brio. A fost o ocazie pentru marele Citroën de a-l impresiona pe Thierry Sabine cu calitățile sale pe toate tipurile de teren dificil! Experiența a fost repetată în anul următor. Dar ce era mai bun urma să vină. În 1981, un CX 2400 GTI de uzină a terminat evenimentul pe locul șaisprezece, în fața multor 4×4 mult mai puternice și, mai presus de toate, pe primul loc printre mașinile cu două roți motrice! Cu toate acestea, un alt CX 2400 GTI de uzină, mai mediatizat, a făcut o impresie puternică asupra evenimentului și asupra mentalităților oamenilor. Înscris de Citroën Belgia, acesta a fost condus pentru prima dată de Jacky Ickx, pe atunci de patru ori câștigător al celor 24 de ore de la Le Mans, și de actorul Claude Brasseur. După ce a făcut spectacol în fruntea plutonului, acumulând locuri de onoare, câștigând o probă specială după alta și apoi o etapă, a fost unul dintre pretendenții la victorie când a terminat pe locul trei în clasamentul general la Gao. În ciuda a două penalizări de zece ore, a rezistat și nu a renunțat. Mai multe răsturnări în penultima etapă au forțat în cele din urmă retragerea…
Tot în 1981, la 4 decembrie, în cadrul Marelui Premiu al Dubaiului organizat în Emiratele Arabe Unite de Al Nasr Motor Sport Club, a avut loc uimitoarea Citroen CX Celebrity Race. Pentru această cursă extraordinară, șaisprezece CX 2400 GTI au fost încredințate elitei motorsportului mondial, printre care Richard Attwood, Derek Bell, Jack Brabham, John Fitzpatrick, Dan Gurney, Phil Hill, Denny Hulme, Innes Ireland, Stirling Moss, Roy Salvadori, Carroll Shelby, Patrick Tambay și John Watson. Spectacolul a început. Din turul al doilea, caroseriile se frecau între ele, iar șicanele și virajele erau în mare parte tăiate. Cele zece tururi ale cursei s-au transformat literalmente într-un eveniment de stock-car. Imaginile acestor șaisprezece CX furioase, ciocnite una de alta, au făcut înconjurul lumii! Dar cu această „Cursă a Campionilor” înainte de vreme, CX și-a încheiat cariera sportivă sub lumina reflectoarelor și a camerelor de filmat. Acum își lasă locul în departamentul de competiții pentru Visa sclipitoare și trofeul său în devenire.
Aulnay, locul de naștere al CX
Pusă în funcțiune în 1973, uzina de la Aulnay a început asamblarea modelului CX în iunie 1974. La acea vreme, era cea mai modernă uzină de asamblare auto din Europa. Caroseria, vopsirea, tapițeria și asamblarea erau realizate aici. Utilizarea computerelor și a roboților a făcut posibilă automatizarea într-o foarte mare măsură a diferitelor etape de producție, de la sudarea prin puncte a componentelor caroseriei până la operarea automată a stocului, din care caroseria vopsită este transportată la linia de asamblare în funcție de caracteristicile sale specifice. Acest lucru elimină necesitatea manipulării obositoare. CX cu numărul un milion a fost produs pe 23 octombrie 1987. După ce a angajat până la 8.000 de persoane pe o suprafață de 180 de hectare și 410000 de metri pătrați, producția de CX a încetat în iulie 1989. Doar producția de mașini break a continuat la carosierul Heuliez din Cerizay.
Fata din reclame CX
În funcție de modelul prezentat, CX este subiectul unei publicități uneori sobre și elegante în imaginea sa, alteori dinamice și percutante, dar întotdeauna eficiente. Acestea sunt semnate de celebra agenție de publicitate RSCG condusă de emblematicul Jacques Séguéla. De exemplu, reclamele apărute în presă la începutul anilor ’80, în care celebrități precum Françoise Hardy și Jacques Dutronc, sau actrița Miou-Miou, vorbeau foarte frumos despre CX într-un cadru alb-negru deosebit de intim. Dar publicitatea pentru CX include, de asemenea, campanii deosebit de impresionante, cu vizualuri semnate de Jean-Paul Goude în care apare modelul și actrița iconică Grace Jones. Pentru lansarea CX GTI Turbo în octombrie 1984, muza fotografului-videograf s-a aflat în centrul unei campanii agresive și provocatoare cu sloganul „La CX GTI Turbo, c’est démon! Deși aceasta a fost interzisă sub pretextul siguranței rutiere, ea nu a ezitat să sublinieze viteza maximă de 220 km/h a noului model cu motorul său turbo… Ministrul Transporturilor de la acea vreme a decretat că trebuie interzisă, dar în felul acesta a oferit acestei campanii memorabile o audiență care a luat-o razna!
CX în cifre
Luând toate modelele la un loc, un total de 1.042.460 CX au fost produse între 1974 și 1991. Aceast număr se împarte în 913.375 de berline, dintre care 29.380 de versiuni lungi, din 1974 până în 1989, și 129.085 de break-uri, dintre care 900 de Enterprise, din 1976 până în 1991.
A cincizecea aniversare CX
Două cluburi franceze de colecționari de CX, Agence CX și CX Club de France, își unesc forțele pentru a organiza Jubileul CX Vineri 13, Sâmbătă 14 și Duminică 15 Septembrie la domeniul Montigny-Le-Ganelon din Cloyes-Les-Trois-Rivières în regiunea Eure-et-Loir. Echipaje din toată Franța și Europa sunt așteptate să ia parte la ceea ce promite să fie un eveniment de neuitat. Pe parcursul celor trei zile de pasiune, programul va cuprinde o serie de evenimente, inclusiv o sesiune de conducere exclusivă vineri, pe circuitul centrului de testare La Ferté-Vidame. Acesta este locul unde CX, la fel ca multe alte mașini Citroën, a pornit pentru prima dată pe șosea. Ziua de Sâmbătă va fi deschisă publicului.
C5 X, un urmaș demn
Deși despărțit de mai multe decenii, CX își găsește acum un moștenitor demn în C5 X, care împărtășește același stil îndrăzneț și ambiții înalte în materie de confort și tehnologie. CX a fost aclamat în 1974 pentru designul său aerodinamic inovator, marcat de linii fluide și un profil coborât. Elegantul C5 X combină eleganța unei berline, dinamica și caracterul practic al unui break cu protecția și robustețea unui SUV. Ambele modele pun accentul pe confort, un element central al identității Citroën. CX era cunoscut pentru suspensia sa hidropneumatică, care asigura o rulare lină și fluidă, chiar și pe cele mai accidentate drumuri. C5 X continuă această tradiție cu o suspensie hidraulică cu dublu stop care reproduce efectul de „covor magic” atât de drag lui Citroën. Completat cu scaune Citroën Advanced Comfort și cu un tratament acustic optim, C5 X este un adevărat cocon care vă invită să călătoriți în deplină armonie. În cele din urmă, CX a introdus o serie de inovații pentru epoca sa, cum ar fi direcția asistată „Diravi” și un panou de bord orientat către șofer. C5 X continuă pe această linie, oferind tehnologii moderne, cum ar fi un head-up display, sisteme avansate de asistență la rulare și funcții moderne de conectivitate pentru a simplifica viața la volan. Aceste asemănări arată cum Citroën a menținut continuitatea valorilor sale și a abordării experienței automobilistice.