- La 24 aprilie 1961, Marca Citroën prezenta presei modelul AMI 6, care urma să fie produs la noua uzină din Rennes, Franța. Ami 6 a fost lansat inițial în versiunea sedan, dar versiunea break a avut cel mai mare succes, cu 550.000 de unități vândute din totalul de un milion de unități vândute până în anul 1971.
- Ami 6 a fost lansat pentru a completa oferta mărcii Citroën, compusă din modelele 2 CV, ID și DS. Designerul lui Ami 6, creatorul legendarului Traction Avant, a considerat acest model drept opera sa de artă!
- Cu particularitatea sa estetică de neuitat, luneta inversată, Ami 6 a marcat anii ’60 grație siluetei sale în formă de Z.
“Acest model nu este în niciun caz menit să înlocuiască Citroen 2 CV, de care diferă în mod considerabil (…)”, comunicatul de presă publicat de marca Citroën în 1961 era probabil surprinzător la acea vreme, la fel ca și forma lui Ami 6! Această “mașină mică de mari dimensiuni”, cu dimensiuni exterioare reduse și un interior spațios a continuat să fie un mare succes, dincolo de forma sa unică, cu peste un milion de unități produse, dintre care mai mult de jumătate în versiunea break, lansată în anul 1964.
CITROËN AMI 6, UN DESIGN UNIC CU PLAFON ÎN FORMĂ DE Z
După ce a conceput designul legendarelor modele Traction Avant, 2 CV și DS împreună cu echipa de design a mărcii Citroën, Flaminio Bertoni a primit sarcina de a crea liniile unui model intermediar, cunoscut sub numele de Proiectul AM.
Ami 6 a fost rezultatul acestui proiect și opera de artă a designerului Bertoni, după cum mărturisea acesta prietenilor și familiei. A fost pentru prima dată când Bertoni a fost liber să se exprime în totalitate, fără nicio intervenție din partea altora, rezultatul fiind stilul neconvențional al acestui vehicul.
Pentru Ami 6, Bertoni a venit cu ideea lunetei inversate, care nu se murdărește atunci când plouă, oferă un portbagaj de dimensiuni respectabile cu un sistem de deschidere tradițional și un spațiu generos pentru locurile din spate, păstrând în același timp dimensiunile exterioare reduse. Motorul bicilindru avea o capacitate de 602 cm3.
Ami 6 a afișat un caracter puternic, poate chiar un “stil baroc”, după cum observau unii critici, cu o parte frontală cu linii rafinate și faruri dreptunghiulare de mari dimensiuni (o premieră la acea vreme), capotă înclinată în partea din mijloc, plafon în formă de pagodă și aripi puse în valoare de liniile în relief.
Ami 6 a surprins pe plan estetic și a inovat în materie de marketing, fiind prezentat în materialele promoționale drept “cel de-al doilea vehicul ideal pentru doamne”.
Interiorul oferit de Ami 6 a fost inspirat în mod direct de cel al modelului DS, o referință în industria auto. Începând cu volanul cu o singură spiță, mânerele ușilor, comenzile și terminând cu scaunele, toate dotările aminteau de vârful de gamă al mărcii Citroën.
În materie de comportament rutier, toată lumea a apreciat ținuta de drum și flexibilitatea berlinei, moștenite de la celebrele suspensii ce echipau modelul 2 CV. Încă de la crearea sa, Ami 6 a fost un vehicul original și inovator, în spiritul mărcii Citroën.
Fanii împătimiți ai acestui model păstrează un interes deosebit pentru versiunile Club ce se distingeau prin farurile duble și capacele de roți cu finisaj alb, vândute începând cu luna septembrie 1967.
Sloganul publicitar emblematic folosit pentru Ami 6 a fost “cel mai ieftin kilometru-confort din lume”.
AMI 6 VERSIUNEA BREAK; SUCCESUL ARE CINCI UȘI
Momentul crucial pentru Ami 6 a fost la sfârșitul anului 1964, odată cu apariția unui mic break (sarcină utilă de 320 kg) proiectat de către Henri Dargent (asistentul lui Flaminio Bertoni), împreună cu Robert Opron (succesorul lui Bertoni, care a decedat în anul 1964). Versiunea break va contribui la creșterea vânzărilor, depășind berlina, un caz foarte rar în istoria automobilelor.
Breakul beneficia de un volum de încărcare considerabil și oferea acces simplificat și practic. Model versatil, acesta permitea familiilor să călătorească într-un confort excelent la bord, fiind adecvat și pentru utilizarea în scopuri profesionale.
Ami 6 a fost mașina preferată a francezilor în anul 1966.
Producția berlinei s-a încheiat în martie 1969, cu șase luni înainte ca producția versiunii break să înceteze, pentru a face loc noului Ami 8, mai puțin neobișnuit, care avea o lunetă clasică. Acesta din urmă va fi înlocuit de Visa în anul 1978.
CITROËN AMI 6, ȘTIAȚI CĂ?
- Denumirea de Ami 6 vine de la un acronim ce se referă la numele proiectului de design (vehicul AM), cuvântul “Miss” (domnișoară în limba engleză) și “amici” (prieten în limba italiană), inspirat probabil de designerul său, Flaminio Bertoni, de cetățenie italiană.
- Yvonne de Gaulle, soția Generalului de Gaulle, conducea un model Ami 6. Acesta a inaugurat uzina mărcii Citroën din Rennes-La-Janais (Franța) care încă se afla în construcție la 10 septembrie 1960, cu puțin mai mult de un an înainte de începerea producției.
- La 19 ianuarie 1966, Marca Citroën a organizat un raliu numit “Le Tour de Gaule d’Amisix” cu plecare din Rennes-La-Janais , în cadrul căruia două automobile Ami 6 break de serie și-au demonstrat rezistența și performanțele acestora. Ghidată de o escortă, echipa a ajuns la linia de sosire 23 de ore și 11 minute mai târziu, după ce a parcurs o distanță de 2 077 km cu o viteză medie de 89,6 km/h.
- În iunie 1963, Ami 6 a fost prezentat în Statele Unite. Modelul de export beneficia de faruri duble rotunde și bare de protecție ranforsate.
- Loc de producție: Paris (Franța) în perioada 1961-1963, Rennes-La-Janais (Franța) în perioada 1961-1969. Citroën inaugurează odată cu Ami 6 noua uzină din Bretania, prima descentralizare majoră a mărcii din Paris. Forest (Belgia) în perioada 1961-1969. Catila (Argentina): continuă producția modelului Ami 6 break până în anul 1971 (mașinile erau livrate în piese ce urmau a fi asamblate la fața locului).
- Ami 6 a fost produs într-un număr de 1 039 384 exemplare: 483 986 în versiunea Berlină (aprilie 1961-martie 1969), 551 880 în versiunea Break (octombrie 1964 – septembrie 1969) și 3 518 în versiunea Entreprise (break cu două locuri folosit pentru asistență și service).
- La ultimele modele Ami 6, intensitatea luminoasă a cadranului putea fi ajustată cu ajutorul unui comutator ce controla un reostat.
- În prezent, un automobil Ami 6 în stare bună este evaluat la 5 000 € sau mai mult.
- Ami 6 poate fi oferit cadou și sub formă de machetă 1:43 (37€), disponibilă pe buticul Citroën Lifestyle în versiunea Ami 6 Berlină 1967, Gris Typho.
Fișă tehnică
Ami 6 berlină 1961: Motor: Type M 4, Capacitate: 602 cm3, Alezaj: 74 mm, Cursă 70 mm, Putere fiscală: 3 CV, Putere reală: 22 CP cu 4 500 rpm Carburator: Solex corp unic 30 PBI până în noiembrie 1961 apoi 30 PICS. Rezervor pentru combustibil -capacitate 25 litri Dimensiuni generale și greutate: Lungime: 3.87 m, Lățime: 1.524 m, Ampatament: 2.4 m, Masa la gol: 640 kg.
Ami 6 break 1964: Motor: Type M 4, Capacitate: 602 cm3, Alezaj: 74 mm, Cursă 70 mm, Putere fiscală: 3 CV, Putere reală: 25.5 CP cu 4 750 rpm Carburator: Solex corp unic 40 PICS și 40 PCIS (ambreiaj centrifugal) până în aprilie 1964, apoi 40 PICS-2 și 40 PCIS-2 (ambreiaj centrifugal). Rezervor pentru combustibil -capacitate 25 litri Dimensiuni generale și greutate: Lungime: 3.958 m, Lățime: 1.524 m, Ampatament: 2.4 m, Masa la gol: 690 kg.
Prețuri de lansare: Berlină 1961: 6 550 franci francezi (267 franci francezi pentru dotarea opțională radio auto disponibilă începând cu ianuarie 1962). În același an, 2 CV AZLP 425 cm3 (ambreiaj centrifugal): 4 950 franci francezi, ID 19 berlină obișnuită: 9 970 franci francezi. Tourisme Break 4 locuri 1964: 7 140 franci francezi.
Modificări principale: 1962: geamuri culisante spate (doar pe jumătate). Octombrie 1964: Caroserie tip Break. Lumini spate noi tip ogivă Octombrie 1967: Versiunea Club cu faruri duble rotunde și capace roți cu finisaj alb. Finisaj îmbunătățit. Mai 1968: Faruri monobloc multifuncționale spate. Geamuri față cu dublă culisare.